Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-26, 12:01
  #181
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som vegetarian sen 50+ år tillbaka, är bönor en självklar del av min diet; båda näringsmässigt och estetisk (det beror på hur dom tillagas).

Men att ge bönor nån grundposition som en "start" för min diet gör jag inte, jag har ingen böna-fixering.
Är liten periodare på bönor, oftast åker i matiga soppor, grytor eller sallader i så fall.
tom efterrätt kom jag på nu
Citera
2017-07-27, 08:18
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är liten periodare på bönor, oftast åker i matiga soppor, grytor eller sallader i så fall.
tom efterrätt kom jag på nu

Jag äter bönor dagligen. Dels för att det är bra med protein och kolhydrater och dels för att det är lätt att äta. Efterrätt på bönor? :P
Citera
2017-07-27, 08:26
  #183
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag har pratat med honom om detta,
och han menar att LCHF är bra, men
att effekten blir ännu bättre om man
äter LCHF + bönor.

Jag tvivlar personligen.

Ja det låter helt orimligt. Då är det ju inte LCHF längre. På poängen är väl att man skall komma i ketos, och det lär ju bönorna sabba totalt. Fett verkar rätt harmlöst så länge ej konsumeras tillsammans med kolhydrater, då uppkommer många av de negativa effekterna (ökad grad av inflammation pga genomsläpplighet i tarmarna mm).
Citera
2017-07-30, 16:58
  #184
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag äter bönor dagligen. Dels för att det är bra med protein och kolhydrater och dels för att det är lätt att äta. Efterrätt på bönor? :P
Går att mixa ihop svarta bönor med proteinpulver (eventuellt lite fler ingredienser) och utveckla till någon slags brownie, blir förvånandsvärt gott.
Citera
2017-07-30, 18:23
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Går att mixa ihop svarta bönor med proteinpulver (eventuellt lite fler ingredienser) och utveckla till någon slags brownie, blir förvånandsvärt gott.

Låter intressant. Kan du förklara mer hur man ska gå till väga?
Citera
2017-07-30, 21:30
  #186
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Låter intressant. Kan du förklara mer hur man ska gå till väga?
Har inte lyckats med bra konsistens eftersom jag inte följt recept (är säkert smartare). Utan var lat och mixade bara proteinpulver och svarta bönor, hade i lite vatten också sedan en del nutella. I en form in i kylen.

Annars finns riktigt recept här exempelvis: https://www.bodybuilding.com/fun/ask...-brownies.html
Citera
2017-08-13, 08:14
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Har inte lyckats med bra konsistens eftersom jag inte följt recept (är säkert smartare). Utan var lat och mixade bara proteinpulver och svarta bönor, hade i lite vatten också sedan en del nutella. I en form in i kylen.

Annars finns riktigt recept här exempelvis: https://www.bodybuilding.com/fun/ask...-brownies.html

Använde du veganskt proteinpulver?
Citera
2017-08-13, 09:44
  #188
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Använde du veganskt proteinpulver?
Nej, jag syndade. Skämt å sido överväger jag att bli vegan och har faktiskt köpt Myproteins veganska chokladpulver så kan testa med det någon dag.
Citera
2017-08-13, 11:25
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Nej, jag syndade. Skämt å sido överväger jag att bli vegan och har faktiskt köpt Myproteins veganska chokladpulver så kan testa med det någon dag.

Testa och skriv hur det smakade!
Citera
2022-03-12, 08:53
  #190
Medlem
Jag älskar bönor, men man måste ympa och främja rätt kultur i matsmältningssystemet.
Börja smått, en matsked per dygn, och håll ett regelbundet, litet intag som du senare ökar på.
Citera
2022-04-17, 19:51
  #191
Medlem
MyJustices avatar
Började med bönor i mat rättor för ca ett år sen
Ja jag har Diabetes 2 ..
Min erfarenhet av att använda bönor är endast positiv ..
Mår så mycket bätre .
Vikt går ner ..
Känner mig pigg..
Rekommendera stark att ersätta ris potatis och pasta . med bönor
Gott är det med
Fiser gör jag ej längre utav bönor .. inte nåt mycket iaf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback