Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-07-12, 14:20
  #37
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Det är uppenbart att du inte begriper det du läser och heller inte vill eller har möjlighet därtill. Man blir lite nyfiken - men bara lite: lider du av något slags sjukdom eller är du bara korkad?

Att kunna diskutera sakligt är inte en åkomma.

Citat:
En term blir för övrigt inte "svårdefinierad" för att den är bildspråklig. Varifrån har du fått den föreställningen? Det här handlar heller inte om "vaga" termer; alla vet vad användningen av "kompetensregn" syftar till.

Jo. Ju mer abstrakt termen är desto mer svårdefinierad är den. Enligt SVT är 7700 ansökningar till UHR under ett år, en ökning med 65%, att betrakta som ett kompetensregn. Om du inte anser det då får du förklara varför det inte kan betraktas som ett kompetensregn och kanske sätta en egen siffra på hur många ansökningar som krävs för att ökningen ska räknas som ett kompetensregn.

Citat:
Nej det är inte "två grundkrav" och de är heller inte "mina". Om media inte förmedlar en korrekt bild av verkligheten finns det inte något särskilt intresse av att använda media för att orientera sig i verkligheten, oavsett vilken etikett som sätts.

Du skrev "Det är ett exempel på att 'gammelmedia behövs'" inte går att skriva under på om innehållet inte är av god kvalitet - ett grundkrav är att medierapporteringen inte bara är sanningsenlig utan också förmedlar en korrekt bild av verkligheten."

Eftersom alternativmedia inte förmedlar en korrekt bild av verkligheten behövs den inte.
Citera
2017-07-12, 14:55
  #38
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Alltså, i sak har han såklart rätt, vi behöver massmedia som kan granska makten och eliten, vi behöver massmedia som kan förmedla nyheter och politiska debatter, vi behöver massmedia som undersöker korrpution och missförhållanden i offentlig och privat sektor. Klart vi behöver.

Problemet är att vad vi har idag är ett övervakninsinstitut (SVT/SR) med privata förgreningar (DN, SvD, GP, Excessen, Aftonblaskan, Asylsvenskan, m.fl.) som ägnar sig åt att sprida Sjuklöverns propaganda, förfölja och hota enskilda medborgare, sprida fake news och lögner.
Du skrev det jag tänkte skriva.

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Kan det vara så att bollen nu äntligen är satt på rull?
Smålands största tidning JP hakar på:
https://www.jp.se/article/vanstervin...ublic-service/
Bra krönika.
Citat:
Även om inte hela det svenska samhället präglas av verklighetsbeskrivningen från SVT och SR, så är Public Services makt fortfarande betydande.

Frågeställningar, formuleringar, rubriker och valda ämnen – alla dessa komponenter påverkar hur den nyhetstörstande medborgaren skapar sig en bild av samhället, speciellt när det kommer från en medieaktör med den betydande makt som Public Service har.

DEN VINKLADE samhällsbeskrivning som under allt för lång tid präglat svensk Public Service utgör grundproblemet i den klandervärda nyhetsrapporteringen som en stor del av medborgarna inte ens har begärt eller ser som önskvärd.
Citera
2017-07-12, 15:15
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Att kunna diskutera sakligt är inte en åkomma.
Försök med det då.

Citat:
Jo. Ju mer abstrakt termen är desto mer svårdefinierad är den.
Vilket nonsens. Alla termer är abstrakta, språket är abstrakt. Det är själva idén med språk: en abstraktion från det konkreta, från det partikulär till det generella, från det tidsbundna till det tidlösa. Hur konkret referenten är har heller inget att göra med någon svårighet att definiera något. Jag börjar tro att du driver med mig.

Citat:
Enligt SVT är 7700 ansökningar till UHR under ett år, en ökning med 65%, att betrakta som ett kompetensregn. Om du inte anser det då får du förklara varför det inte kan betraktas som ett kompetensregn och kanske sätta en egen siffra på hur många ansökningar som krävs för att ökningen ska räknas som ett kompetensregn.
Okej, så du menar alltså att det är fullständigt rimligt att i rapporteringen om högutbildade flyktingar som väller in i landet också inkludera de som flyttar hit från exempelvis EU-länder. Det spelar liksom ingen roll vilka det är som är högutbildade eller varifrån de kommer; man kan ändå etikettera flyktingströmmen som ett "kompetensregn". Jag skulle vilja säga att det är lögnaktigt och på liknande sätt är det lögnaktigt att påstå - som SVT har gjort - att mer än var tredje syrisk flykting är högutbildad. Det är öht lögnaktigt att ge sken av ett kompetensregn i detta sammanhang. SVT förleder, ljuger och trixar. Spelar ingen roll vad man kallar det, det är inte med verkligheten överensstämmande och bilden som förmedlas är förljugen.

Citat:
Du skrev "Det är ett exempel på att 'gammelmedia behövs'" inte går att skriva under på om innehållet inte är av god kvalitet - ett grundkrav är att medierapporteringen inte bara är sanningsenlig utan också förmedlar en korrekt bild av verkligheten."

Eftersom alternativmedia inte förmedlar en korrekt bild av verkligheten behövs den inte.
Kategoriska påståenden av det slaget är barnsliga, det måste du förstå? Kvaliteten på medierapporteringen beror givetvis inte på avsändaren. Det är verkligheten som bestämmer det. Eller menar du att lögnerna från SVT om kompetensregn är mer sanningsenliga för att det är SVT som står för dem?
Citera
2017-07-13, 22:49
  #40
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Vilket nonsens. Alla termer är abstrakta, språket är abstrakt. Det är själva idén med språk: en abstraktion från det konkreta, från det partikulär till det generella, från det tidsbundna till det tidlösa.

Ja, men vissa begrepp är mer abstrakta än andra.

Citat:
Hur konkret referenten är har heller inget att göra med någon svårighet att definiera något. Jag börjar tro att du driver med mig.

Jo. Abstrakta begrepp öppnar för vantolkningar. Hade jag varit journalist på SVT hade jag inte använt ordet "kompetensregn" av just den anledningen. Ordet tolkas helt annorlunda beroende på om läsaren tänker sig ett "kompetensduggregn" eller ett "kompetensösregn."

Citat:
Okej, så du menar alltså att det är fullständigt rimligt att i rapporteringen om högutbildade flyktingar som väller in i landet också inkludera de som flyttar hit från exempelvis EU-länder.

Rapporteringen handlar ju om ökningen. Antalet EU-medborgare som flyttat till Sverige har inte ökat nämnvärt och alltså måste asylsökande stå för merparten av den.

Citat:
Det spelar liksom ingen roll vilka det är som är högutbildade eller varifrån de kommer; man kan ändå etikettera flyktingströmmen som ett "kompetensregn".

Du fokuserar väldigt mycket på just det ordet "kompetensregn." Medger du då att alla sifferuppgifter i artikeln är riktiga?

Citat:
Kategoriska påståenden av det slaget är barnsliga, det måste du förstå? Kvaliteten på medierapporteringen beror givetvis inte på avsändaren. Det är verkligheten som bestämmer det. Eller menar du att lögnerna från SVT om kompetensregn är mer sanningsenliga för att det är SVT som står för dem?

Menar du att "nyheten" om vapengömman i Jämtland är mer sanningsenlig eftersom Avpixlat stod/står för den? Oavsett vilken ideologisk hemvist man har så kan jag inte se att dessa två artiklar skulle ta ut varandra. SVT:s artikel är i värsta fall vinklad så att folk ska tro att andelen högutbildade syrier är högre än vad den är. Avpixlats artikel, å andra sidan, är helt substanslös.
Citera
2017-07-13, 23:36
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Ja, men vissa begrepp är mer abstrakta än andra.

Alla begrepp är abstrakta. Formen är konkret - ljud, skrift. Begreppen är det inte. Företeelser kan vara konkreta eller abstrakta. Matematiska tal är abstrakta. Stenar är det inte. Grovt och förenklat, men så ligger det till. Lär ni er inte det i dagens skola?

Citat:
Jo. Abstrakta begrepp öppnar för vantolkningar. Hade jag varit journalist på SVT hade jag inte använt ordet "kompetensregn" av just den anledningen. Ordet tolkas helt annorlunda beroende på om läsaren tänker sig ett "kompetensduggregn" eller ett "kompetensösregn."
Nej, däremot kan det finnas en viss diskussion om vaga termer - det är något helt annat. Men dessa diskussioner är bara inledande diskussioner. När saker har klarlagts så har diskussionen också avslutats. Språkanvändare vet när något är si eller så. En exakt gräns genom nödvändiga och tillräckliga definitioner kan bara stipuleras fram men inte utan att göra våld på språket så som det används.

Citat:
Rapporteringen handlar ju om ökningen. Antalet EU-medborgare som flyttat till Sverige har inte ökat nämnvärt och alltså måste asylsökande stå för merparten av den.
Återigen så gissar du, precis som SVT. Du talar om mängden EU-medborgare som flyttar till Sverige. Men det är inte den delmängd vi talar om här, eller hur? Och återigen så handlar rapporteringen om ansökningar, inte om kvaliteten på utbildningen eller dess äkthet.

Citat:
Du fokuserar väldigt mycket på just det ordet "kompetensregn." Medger du då att alla sifferuppgifter i artikeln är riktiga?
Du fokuserar väldigt mycket på den här artikeln. Att SVT agerar lögnaktigt i sin rapportering kring kompetensregnet förbiser du av någon anledning och hävdar snarast motsatsen. Det är märkligt. Poängen är att SVT söker måla upp bilden av ett kompetensregn (SVT:s eget uttryck) och att detta inte är en korrekt rapportering

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Var tredje syrisk flykting högutbildad

är tveklöst. Återigen så kan man inte utan att göra våld på språket kategorisera också enkla, korta utbildningar som hög utbildning.

Citat:
Menar du att "nyheten" om vapengömman i Jämtland är mer sanningsenlig eftersom Avpixlat stod/står för den? Oavsett vilken ideologisk hemvist man har så kan jag inte se att dessa två artiklar skulle ta ut varandra. SVT:s artikel är i värsta fall vinklad så att folk ska tro att andelen högutbildade syrier är högre än vad den är. Avpixlats artikel, å andra sidan, är helt substanslös.
Det verkar inte som om du har läst vad jag har skrivit och det finns anledning att tro att du inte heller är intresserad av den poäng som framförts. Här är den emellertid ånyo: det går inte att kategoriskt hävda nödvändigheten av "gammelmedia" eller "alternativmedia" om inte innehållet är sanningsenligt och syftar till att ge en korrekt bild av verkligheten. SVT gör det inte i detta fall.
Citera
2017-07-14, 10:56
  #42
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Det verkar inte som om du har läst vad jag har skrivit och det finns anledning att tro att du inte heller är intresserad av den poäng som framförts. Här är den emellertid ånyo: det går inte att kategoriskt hävda nödvändigheten av "gammelmedia" eller "alternativmedia" om inte innehållet är sanningsenligt och syftar till att ge en korrekt bild av verkligheten. SVT gör det inte i detta fall.

SVT:s artikel ligger ju kvar, gör vapengömman-artikeln det också? Så vi kan bedöma vilka som tar bort felaktiga artiklar...
Citera
2017-07-14, 11:03
  #43
Medlem
soligts avatar
Man måste få säga vad man tycker och tänker i Sverige och världen utan att bli påhoppad som en ond människa. Alternativa medier får ofta den stämpeln...
Om kanske 10 år låter det så här i SVT, EX, AF, DN,.. Någon blev skjuten av någon i någon stad i något land i världen..
Citera
2018-01-13, 10:57
  #44
Medlem
Vad han har gjort bort sig med UG reportage och kritik mot BB-uppropet. Här försvarar han korrupta politiker och försöker att svartmåla en ideel demokratisk gräsrotsrörelse.

https://aktuelltfokus.se/fokus-solle...inte-berattar/


Sedan när det inte går som han vill försöker han att ge sig på en granskande journalist för att återigen svartmåla BB-uppropet:

https://aktuelltfokus.se/mitt-mote-med-janne-josefsson/
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback