Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-09, 14:18
  #1
Medlem
smoerreboms avatar
Jag har en svensktillverkad 3 vxl som marknadsförs som en evighetscykel, den är baktung som fan men funkar helt ok i stan o som pendlarcykel.

Tyvärr har jag börjat med en del längre dagsturer i samband med löpning o rullskidor på drygt 3 mil på rätt kuperade vägar och en del skogsvägar vilket har föranlett tre reparationer nu på ett par månader.

Så det känns som det är läge att tjacka en lite tuffare cykel åt MTB-hållet. Eftersom jag har en del ideer om att även börja trekkingcykla i fjällen så är jag inriktad åt trekking- och travellerhållet. Hellre en med lite för feta däck som klarar stigar än en för klen. Med disc, pakethållare o skärmar o lysen alltså och gärna dämpning uti fall att. Det verkar som det landar på drygt 16 kg då men men

Jag har tänkt lägga mig i 8-10k intervallet beroende på om det går att göra nåt fynd.

Mitt intryck av lite forumgooglande är att man anser att de stora märkena är pålitliga och man kan hålla sig till dem och kolla på vilka komponenter som finns i cykeln. Alltså typ scott, specialized, cannondale, giant etc.

Jag har börjat kolla lite efter lämpliga modeller över instegsmodellerna med Shimanos billigare växlar och har hittar ok alternativ från Cube och Ghost. Har även kollat på Giant o Specialized o cannondale som verkar anses vara bättre märken men inte riktigt hittat modeller åt det håll jag söker.

Det vore schysst om nån kunde reka pålitliga tillverkare och säga nåt om växlarna, om det verkligen är nödvändigt att lägga sig på Deore eller högre. Det är pålitlighet och att man inte behöver hålla på o serva hela tiden jag är ute efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback