Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nu gästar han Steffo i morgonstudion, ny bok ute tydligen.

Han har helt rätt i att man kan dra ner på tempot och leva ett friare liv om man sparar ihop ett kapital att leva på som täcker levnadsomkostnaderna.

En sak han dessutom verkar trycka på är att man kan dra ner på allt som är onödigt och därmed få större frihet i sitt liv eftersom det blir billigare att leva.

Han bor nu billigt med sin familj i ett litet hus utanför Leksand och arbetar i maklig takt med sitt liv som arbete, en metatillvaro.

Visst! Jag skulle också kunna bosätta mig i ett sjukt billigt hus på landet och klara mig på 100k netto om året och försätta mig i ett mood att gilla läget.

Det är en sjuhelvetes konsumtions och karriärhets i samhället och folk i allmänhet mår kanske inte så bra av det alla gånger! Men att flytta ut på landet och bli en ekonomisk fakir passar inte mig! Jag hade knegat på och sparat några år till och fått ut det dubbla mot vad han har nu att leva på och därmed kunnat fortsätta att leva ett storstadsliv med restaurang och konsertbesök (ingen corona i kalkylen) och snygga smådyra kläder.

Hur ser ni på saken? Är ni betedda att fly ut på landet och försöka leva så billigt som möjligt bara för att kunna arbeta så lite som möjligt?

Håller helt med! Iof är inte just storstadsliv lockande för mig, men andra saker som kostar pengar.

Är man ledig på heltid måste man sysselsätta sig med nånting roligt, och regel kostar det pengar. Oavsett om man vill resa, renovera en bil, bygga ett garage eller vad man nu vill göra.

Funkar ju om det bästa man vet är att gå långpromenader i skogen, sitta och läsa böcker osv, men jag skulle aldrig palla det. Precis som du säger, hellre jobba till 50 isåfall och ha gott om pengar att kunna göra saker för.

Men det är ju upp till var och en hur man vill spendera sitt liv.
Citera
2024-12-04, 08:49
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nu lever hela familjen på totalt 20 000 kronor i månaden.

Då kan man väl lika gärna hoppa över att jobba helt och hållet, och gå i "pension" när man är klar med gymnasiet. 20 000 måste väl en familj utan inkomst kunna räkna hem i försörjningsstöd, barnbidrag och bostadsbidrag.

Det verkar meningslöst att jobba tills man är 40 om man inte vill ha högre levnadsstandard än så.
Citera
2024-12-04, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Då kan man väl lika gärna hoppa över att jobba helt och hållet, och gå i "pension" när man är klar med gymnasiet. 20 000 måste väl en familj utan inkomst kunna räkna hem i försörjningsstöd, barnbidrag och bostadsbidrag.

Det verkar meningslöst att jobba tills man är 40 om man inte vill ha högre levnadsstandard än så.

Men ska du ha socialbidrag eller Akassa är du tvingad att stå till arbetsmarknadens förfogande,delta i kurser,utföra aktiviteter som är tvingande etc för att få ditt bidrag.

Och dessutom göra vad du kan för att bli självförsörjande.

Så nej den jämförelsen är haltande vad gäller personlig frihet,även om inkomsten kan vara likvärdig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in