Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-09, 01:21
  #1
Medlem
sneakydudes avatar
Satt och lirade lite PS4 och tyckte det var så jävla laggigt. Testade anslutningen i menyn och hade 91mbit/s vilket är som det ska då jag har 100/10 fiber. Men jag hade 500kbit/s (!) upp. Hade nyligen strömavbrott och jag tänkte att något har ballat ur med routern så jag nollade den och konfigurerade den på nytt. Samma sak fortfarande. Så gjorde jag tptest på ipaden och där har jag snudd på 10mbit upp, hur fan kan det komma sig? Jag antar att routern är flaskhalsen, eller?
Citera
2017-07-09, 01:27
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Satt och lirade lite PS4 och tyckte det var så jävla laggigt. Testade anslutningen i menyn och hade 91mbit/s vilket är som det ska då jag har 100/10 fiber. Men jag hade 500kbit/s (!) upp. Hade nyligen strömavbrott och jag tänkte att något har ballat ur med routern så jag nollade den och konfigurerade den på nytt. Samma sak fortfarande. Så gjorde jag tptest på ipaden och där har jag snudd på 10mbit upp, hur fan kan det komma sig? Jag antar att routern är flaskhalsen, eller?

Har du öppnat portar till ditt PS?
Citera
2017-07-09, 02:16
  #3
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Har du öppnat portar till ditt PS?

Nej men precis när jag tryckt iväg inlägget kom jag på att det troligen är NAT typen som krånglar. Kopplade in ps4 direkt i modemet och sket i routern och då fick jag upp NAT-1 i menyn, och full uppladdningshastighet. Via routern blir det ju NAT-2 och det ska ju egentligen inte vara nåt problem men det är det. Vet inte hur jag ska kringgå det heller, jagmåste ju gå via routern annars blir det ju ett jävla i- och urkopplande så fort man vill spela lite tvspel...
Citera
2017-07-09, 02:17
  #4
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Nej men precis när jag tryckt iväg inlägget kom jag på att det troligen är NAT typen som krånglar. Kopplade in ps4 direkt i modemet och sket i routern och då fick jag upp NAT-1 i menyn, och full uppladdningshastighet. Via routern blir det ju NAT-2 och det ska ju egentligen inte vara nåt problem men det är det. Vet inte hur jag ska kringgå det heller, jagmåste ju gå via routern annars blir det ju ett jävla i- och urkopplande så fort man vill spela lite tvspel...

För att lösa NAT-problemen behöver du öppna portar till ditt PS. Vilka det är minns jag inte, men det finns guider om det på nätet.
Citera
2017-07-09, 05:29
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Nanokurs om router:

Du kan ha flera datorer anslutna till din router men de har en gemensam adress ute på internet.
Om du t.ex klickar på en länk på en sida så sparas information i routern om vilken dator som skickade en begäran om att få se den sidan. Svaret kommer på den gemensamma IP-adressen och routern använder informationen som sparades för att veta till vilken dator den ska skicka sidan.

Spelet du har vill tydligen skicka data till dig utan att du begärt det så routern har inget sparat minne av vart datat ska skickas.

Då gör man i routern en s.k port forward där man talar om för routern att om det kommer ett meddelande utifrån på den gemensamma adressen så ska det skickas till en viss lokal adress och till en viss tjänst på den adressen. Tjänster använder portnummer som t.ex 80 för http och 21 för FTP.

Ditt spel använder ett portnummer t.ex 1234. Ditt spel har adressen 192.168.1.7. Din spelserver skickar meddelandet till adressen 123.456.789.100:1234. Du skall alltså ställa in i routern att om det kommer trafik på port 1234 på din internetadress så ska det vidarebefordras till tjänsten med portnummer 1234 på adressen 192.168.1.7.

Adressen 192.168.1.7 ska du helst ha som en fast adress eftersom du kan få en annan adress av din router och då får du göra om din port forward..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback