Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-08, 21:21
  #1
Medlem
Jag sökte på NAS här i forumet men fick bara upp ämnen som var från några år tillbaka så det kanske kan vara lönt att starta en ny tråd med tanke på att utvecklingen har gått framåt

Så finns det någon som kan tipsa om vilken NAS jag ska köpa. Jag tror att jag bara behöver två-diskvarianten och har väl spanat lite på Synologi(olika modeller) och även kikat på Qnap. Men jag vet inte vilken som skulle passa mig.
Jag använder bara Apple-produkter, mest för att det bara har blivit så och de synkar bra. Jag är ingen Windowshatare, så vi behöver inte göra denna tråden till sådan diskussion.
Jag tänkte ha NAS:en som backup och även titta på filmer och TV-program på min TV från den. Min TV är nästan 10 år gammal, men den var ganska bra då och är det fortfarande så jag är inte alls sugen på att behöva köpa en ny TV bara för att den ska kunna vara användbar med NAS:en. Jag har en AppleTV och den kanske man kan köra filmerna genom, eller? TV:n har ju även HDMI och det kanske är bättre att se filmerna på NAS:en genom den?

Tacksam för förslag och tips
Citera
2017-07-08, 21:27
  #2
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buse67
Jag sökte på NAS här i forumet men fick bara upp ämnen som var från några år tillbaka så det kanske kan vara lönt att starta en ny tråd med tanke på att utvecklingen har gått framåt

Så finns det någon som kan tipsa om vilken NAS jag ska köpa. Jag tror att jag bara behöver två-diskvarianten och har väl spanat lite på Synologi(olika modeller) och även kikat på Qnap. Men jag vet inte vilken som skulle passa mig.
Jag använder bara Apple-produkter, mest för att det bara har blivit så och de synkar bra. Jag är ingen Windowshatare, så vi behöver inte göra denna tråden till sådan diskussion.
Jag tänkte ha NAS:en som backup och även titta på filmer och TV-program på min TV från den. Min TV är nästan 10 år gammal, men den var ganska bra då och är det fortfarande så jag är inte alls sugen på att behöva köpa en ny TV bara för att den ska kunna vara användbar med NAS:en. Jag har en AppleTV och den kanske man kan köra filmerna genom, eller? TV:n har ju även HDMI och det kanske är bättre att se filmerna på NAS:en genom den?

Tacksam för förslag och tips
Har en Qnap TS-251 som funkar felfritt med både Mac/Apple och PC/Windows. Minus är litet för mycket interface för pengarna. Kan dock rekommenderas kort sagt.
Citera
2017-07-08, 22:25
  #3
Medlem
x57s avatar
Jag har en QNAP TS-453A som jag har kopplad direkt till TV med HDMI fungerar hur bra som helst.
Citera
2017-07-08, 23:26
  #4
Medlem
mogs avatar
Jag kör en Synology DiskStation DS216play med två stycken WD Red 3 TB diskar. Detta är min första NAS jag har och är supernöjd med köpet. Var bara att skruva in diskarna, koppla in sladdarna och på med strömmen så gjorde NAS:en resten. Den är dessutom extremt tyst, NAS:en står knappa halvmetern ifrån mig när jag sitter vid min stationära dator men trots det hör jag inget från den när den är igång.

Har dragit över alla filmer och TV-serier och det funkar fin fint att streama från den oavsett var jag befinner mig.
Citera
2017-07-09, 00:42
  #5
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buse67
Jag sökte på NAS här i forumet men fick bara upp ämnen som var från några år tillbaka så det kanske kan vara lönt att starta en ny tråd med tanke på att utvecklingen har gått framåt

Så finns det någon som kan tipsa om vilken NAS jag ska köpa. Jag tror att jag bara behöver två-diskvarianten och har väl spanat lite på Synologi(olika modeller) och även kikat på Qnap. Men jag vet inte vilken som skulle passa mig.
Jag använder bara Apple-produkter, mest för att det bara har blivit så och de synkar bra. Jag är ingen Windowshatare, så vi behöver inte göra denna tråden till sådan diskussion.
Jag tänkte ha NAS:en som backup och även titta på filmer och TV-program på min TV från den. Min TV är nästan 10 år gammal, men den var ganska bra då och är det fortfarande så jag är inte alls sugen på att behöva köpa en ny TV bara för att den ska kunna vara användbar med NAS:en. Jag har en AppleTV och den kanske man kan köra filmerna genom, eller? TV:n har ju även HDMI och det kanske är bättre att se filmerna på NAS:en genom den?

Tacksam för förslag och tips
Jag har också Synology DS216Play med 2 WD Red 3 TB diskar och jag är hur nöjd som helst. NAS-en gör sitt jobb och jag instämmer med föregående inlägg att den är ovanligt tyst vilket är en fördel då den är igång 24/7. Jag har enbart filmer på mina diskar så jag streamar mest det via NAS-en. Jag skulle rekommendera att du införskaffar en likadan NAS om du söker efter en enkel, smidig sådan.
Citera
2017-07-09, 09:44
  #6
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Nätverk: hårdvara
/Moderator
Citera
2017-07-09, 09:48
  #7
Medlem
Luxuss avatar
Jag kör en synology 216j med dubbla red 3tb. Funkar skitbra. Dock streamar jag inte direkt till apple tvn (då hade playversionen behövts). Funkar däremot utmärkt att streama hdfilm bara man har mjukvarudekoder i tex paddan.

Jag använder den till backup av dator, padda, mobil och kamera. Funkar bra både lokalt och över nätet
__________________
Senast redigerad av Luxus 2017-07-09 kl. 09:51.
Citera
2017-07-13, 01:03
  #8
Medlem
Tack för svar! Det blev en Qnap TS-251 för mig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback