Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-08, 20:49
  #1
Medlem
Jag ärvt jaktvapen och har tagit jägarexamen för att få behålla dem men inte jagat mer än två gånger, mest pga att jag inte äger någon mark eller har på något annat enkelt sätt har möjlighet att jaga. För mig blir varje jakt en dyr historia om jag måste betala för att jaga på turistfälla.

Jag har nyligen köpt en labrador retriever valp eftersom jag har ett intresse av hundsport och att träna hundar. Hur är mina möjligheter till gratisjakt ifall jag tränar henne till att bli en bra jakthund? Hur eftertraktade är hundekipage med fågelhund i jaktkretsar? Hur påverkar det mina möjligheter att gå med i ett jaktlag?
Citera
2017-07-08, 21:47
  #2
Medlem
Snurkens avatar
Som apportör så kan jag garantera att du får hänga med, förmodligen inte som skytt utan just apportör.
Vill du verkligen jaga mycket så rekommenderar jag dig till att köpa en hund lämpad för älg & vildsvin.

Min uppfattning är att väldigt få jaktlag bedriver någon större jakt efter fågel i nuläget, lite duva och svartfågel möjligtvis, men inte direkt så man står och pangar änder en hel morgon.
Citera
2017-07-09, 11:15
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Här ute i skärgården så är fågeljakt med tillhörande vattenapporterande hundar rätt populärt. Bor du i relativ närhet till kusten så kan du gå med i en sjöfågeljaktvårdsförening och på det viset träffa likasinnade. Medlemskap i en sådan förening kan ibland vara ett krav för att få jaga på allmänt vatten så det är en bra idé överhuvudtaget.
Citera
2017-07-24, 23:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurken
Som apportör så kan jag garantera att du får hänga med, förmodligen inte som skytt utan just apportör.
Vill du verkligen jaga mycket så rekommenderar jag dig till att köpa en hund lämpad för älg & vildsvin.

Min uppfattning är att väldigt få jaktlag bedriver någon större jakt efter fågel i nuläget, lite duva och svartfågel möjligtvis, men inte direkt så man står och pangar änder en hel morgon.

gås finns ju överallt

jag skjuter ett hundratals varje år, det kräver ju lite investeringar, bulvaner, nät, bygga gömsle osv och många skiter nog i det för de saknar hund
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback