Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-08, 19:30
  #1
Medlem
Jag fyller 43år väldigt snart. Har inte tränat på 5 år. Har lagt på mig 23 kg och väger 83kg idag. Jag är sååååååå trött hela tiden. Vad ska jag göra innan det är för sent och jag är för fet. Jag promenerar 1 timme 3-5ggr i veckan. Hjälp!
Citera
2017-07-08, 19:34
  #2
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Fortsätt med dina promenader iaf. Sen får du tyvärr se över din diet hur trist det än låter. Sen för min del så förespråkar jag att lyfta tyngder då och då. Både kvinnor och män får snyggare kroppar av det.
Citera
2017-07-08, 19:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin74
Jag fyller 43år väldigt snart. Har inte tränat på 5 år. Har lagt på mig 23 kg och väger 83kg idag. Jag är sååååååå trött hela tiden. Vad ska jag göra innan det är för sent och jag är för fet. Jag promenerar 1 timme 3-5ggr i veckan. Hjälp!

Nu är du ju redan för fet! Men steg 1-2-3-4-5 är att du tar kontroll på vad du äter och byter livsstil.
Promenader visst men de är ju bara ett litet komplement.
Citera
2017-07-08, 19:45
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Gå och provträna på de gym som finns i din närhet. Sedan om du hittar ett du gillar att teckna medlemskap där. Eftersom du sedan är helt novis är det nog bra att du köper en timme eller två med en personlig tränare där du får säga vad nu du vill ha ut av din träning och hur mycket du kan träna. Sedan får du ett träningsschema där det kommer stå exakt vad du ska göra kombinerat med vad man ska äta mycket av och äta mindre av. Säg Måndag kl 19 gym. Träning rygg och axlar, maskin det 10 reps med 4 set osv. Detta gör liksom att de flesta mår bättre (och inte blir feta) så det kommer säkert funka för dig med.

Åsa Fröberg läste jag häromveckan om. Hon är född 1968 och tävlar numera inom fitness. Hon började träna vid då ungefär 43 år fyllda.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2017-07-08 kl. 19:54.
Citera
2017-07-08, 20:00
  #5
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin74
Jag fyller 43år väldigt snart. Har inte tränat på 5 år. Har lagt på mig 23 kg och väger 83kg idag. Jag är sååååååå trött hela tiden. Vad ska jag göra innan det är för sent och jag är för fet. Jag promenerar 1 timme 3-5ggr i veckan. Hjälp!

Promenader är bra. Det gör mycket.
Sen har väl hormonerna också börjat spöka då du närmar dig övergångsåldern. Så det kan ta lite tid men ge inte upp.
Ett tips från mig om du tycker att det är trist att gå på gym kanske är att blanda upp det med exempelvis kanske en kurs i dans. Jag körde magdans för nått år sedan. Kul och man brände shit.

Ja och kolla över kosten.
Citera
2017-07-08, 20:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin74
Jag fyller 43år väldigt snart. Har inte tränat på 5 år. Har lagt på mig 23 kg och väger 83kg idag. Jag är sååååååå trött hela tiden. Vad ska jag göra innan det är för sent och jag är för fet. Jag promenerar 1 timme 3-5ggr i veckan. Hjälp!
Fortsätt promenera och ät mindre. Testa 5 + 2- & LCHF-metoderna. Det blir bra.
Citera
2017-07-08, 22:43
  #7
Medlem
x57s avatar
Se till att du blir svettig på dina promenader. Att lunka lite någon timme och lyssna på fåglarna ger inte så mycket förbränning.

Sen kan du fortsätta med din kost bara att du minskar portionerna ordentligt.
Citera
2017-07-08, 22:50
  #8
Medlem
För det första bort med sockret i maten. Sedan gäller det att avsätta tid för detta och få det som rutin dagligen, samt hålla strikt. Ta det lugnt i början skulle jag säga. Många går ut alldeles för seriöst och hårt i början, vilket gör att det håller liksom en tid, sedan lägger man ner helt igen. Det gäller långsiktiga mål och om du bara klarar avsätta 15 min i början och träna effektivt denna tid, så är det bättre än absolut inget alls som är fallet nu. Du kan träna hemma också! det finns hur mycket som helst att hitta på youtube. Jag skulle nog säga att satsa på att träna främst magen för det är där kilona ofta har en tendens att främst sätta sig. Benen rör man ju i vilket fall som helst dagligen och du går redan mycket.

Några tips på youtube med inriktning för kvinnor:
https://youtu.be/LebPal5gKrc
https://youtu.be/NfvD5yEFh28
https://youtu.be/KX5KVmnl-6A
https://www.youtube.com/user/XFitDaily/videos
https://www.youtube.com/user/BeFit/videos
Citera
2017-07-09, 09:23
  #9
Medlem
Run3s avatar
Absolut viktigast är kosten för att gå ner i vikt. Testa att räkna kalorier och håll dig på ett lätt underskott, så kommer du över tid tappa i vikt. Till exempel kan du installera appen MyFitnessPal på din telefon, med vilken du kan skanna in streckkoder på varor och få in dess näringsvärden i appen. Skaffa också en matvåg om du inte redan har en, så kan du få väldigt exakta siffror på antalet kalorier du får i dig.

Du behöver inte räkna kalorier varje måltid varje dag, men gör det någon gång ibland så att du bygger upp ett medvetande om hur mycket kalorier olika typer av måltider innehåller, och vad komponenter som smör, olja, ost, såser, etc bidrar med.

Jag vet inte hur intensivt du promenerar, men det kanske kan vara käckt att börja med något mer krävande som exempelvis spinning eller simning. Kan också rekommendera styrketräning med fria vikter. Men om du är typen som behöver lite extern push, så kanske det är bäst att börja med gruppass med till exempelvis spinning.
Citera
2017-07-09, 09:56
  #10
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x57
Se till att du blir svettig på dina promenader. Att lunka lite någon timme och lyssna på fåglarna ger inte så mycket förbränning.

Sen kan du fortsätta med din kost bara att du minskar portionerna ordentligt.

Jag håller inte med om det fetstilta. En promenad ska vara rogivande och givande på andra sätt. Mest för att få blodet att cirkulera. Du ska inte svettas på en promenad. Svettas gör man på träningspassen. Promenader är bara ett komplement.
Citera
2017-07-09, 21:13
  #11
Medlem
Du kan ju börja med att se över din kost och din sömn. Vad brukar du äta på en vanlig dag? Hur mycket sover du i genomsnitt varje natt? Försök att analysera din livssituation och ställ dig frågorna: Vad i mitt nuvarande liv kan förbättras för att jag ska bli pigg?

Jag tycker du ska fortsätta att promenera. Det är inte alls nödvändigt att du blir svettig under dina promenader. Sen kan du ju testa någon träningsform som du trivs med. Det viktigaste av allt är att du tränar någonting som du tycker är kul.

Jag skulle dock vilja påstå att det allra viktigaste är att du försöker ta tag i din kost och din sömn. Sedan kan man börja träna när man har nog med energi och ork.

Lycka till och återkom ifall du har någon fråga .
Citera
2017-07-09, 21:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Absolut viktigast är kosten för att gå ner i vikt. Testa att räkna kalorier och håll dig på ett lätt underskott, så kommer du över tid tappa i vikt. Till exempel kan du installera appen MyFitnessPal på din telefon, med vilken du kan skanna in streckkoder på varor och få in dess näringsvärden i appen. Skaffa också en matvåg om du inte redan har en, så kan du få väldigt exakta siffror på antalet kalorier du får i dig.

Du behöver inte räkna kalorier varje måltid varje dag, men gör det någon gång ibland så att du bygger upp ett medvetande om hur mycket kalorier olika typer av måltider innehåller, och vad komponenter som smör, olja, ost, såser, etc bidrar med.

Jag vet inte hur intensivt du promenerar, men det kanske kan vara käckt att börja med något mer krävande som exempelvis spinning eller simning. Kan också rekommendera styrketräning med fria vikter. Men om du är typen som behöver lite extern push, så kanske det är bäst att börja med gruppass med till exempelvis spinning.


Jag skulle inte rekommendera att du börjar räkna på varje gram du stoppar i din kropp till en början. Jag tycker att du ska börja ändra de stora sakerna först, de enkla sakerna. Du kan rimligtvis börja med att utesluta alla former av godis, läsk, alkohol och andra former av tillsatt socker. Småät inte och försök äta så lite rött kött som möjligt. Dra ner på de snabba kolhydraterna och köp fullkornsprodukter. Genom att bara ändra några små saker kommer du att gå ner i vikt, ganska fort dessutom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback