Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-08, 14:36
  #1
Medlem
LekandePyromanens avatar
Hej, nu är det så att en god väns 13åring har blivit väldigt intresserad av smällare o skit.

Och eftersom jag inte vill att han ska sprängas i bitar så letar jag efter lite säkrare saker som vi kan göra tillsammans, typ fontäner, bengaler och sånt.
Det måste ju även vara lagligt, då jag inte vill inspirera honom till att göra dumma saker...

Är det ens möjligt? Tacksam för alla tips!
Citera
2017-07-08, 14:56
  #2
Medlem
Frawjons avatar
I princip är det olagligt att bygga något pyrotekniskt överhuvudtaget utan tillstånd. Dock är risken för att åka fast, om man beter sig smart, nära 0. Om man åker fast blir det troligen bara böter.

Grön bengalisk eld:

Bariumklorat 83
Schellack 17

Röd bengalisk eld:

Kaliumklorat 20
Strontiumnitrat 65
Schellack 15

Kan man inte skaffa kaliumklorat kan man ta 80 delar strontiumnitrat och 20 delar schellack. Då får man en väldigt fin orange bengalisk eld. Bariumklorat är fortfarande lagligt att köpa.
Citera
2017-07-08, 17:06
  #3
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Grön bengalisk eld:

Bariumklorat 83
Schellack 17

Lät väldigt intressant, dock så var bariumklorat slut på pyroshop, kanske går att hitta någon annanstans.
Citera
2017-07-08, 17:33
  #4
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Lät väldigt intressant, dock så var bariumklorat slut på pyroshop, kanske går att hitta någon annanstans.

Pyrogarage har. Han är dessutom billigare.

Sedan kom jag på att ammoniumperklorat också är lagligt ännu. Denna blir en fin röd:

Ammoniumperklorat 50
Strontiumnitrat 35
Schellack 15

Du kan nog byta ut strontiumnitrat mot bariumnitrat och få en fin grön också, även om bariumklorat är den "klassiska" djupa gröna.
Citera
2017-07-08, 18:32
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Klorater är inte nybörjarkemikalier, då de kan bli mycket känsliga i kombination med en del andra vanliga pyrokemikalier.
Vill du göra något väldigt enkelt på en gång, leta i kryddhyllan efter salpeter och natriumbensoat. Blanda dessa 2:1 (tror en påse av varje blir ungefär rätt) och banka ner i ett papprör så har du en enkel knallgul bengal.
Obs att "salpeter" från kryddhyllan är natriumnitrat, medan de flesta andra pyrotekniska satser som kräver salpeter ska ha kaliumnitrat, vilket det är mera fräs i. Kan du få tag i detta kan du göra svartkrut, sockerraketer, träkolsstjärnor, glitter och annat fint.
Citera
2017-07-08, 18:40
  #6
Medlem
Frawjons avatar
En mycket enkel fontän är:

Kaliumnitrat 65
Träkol>250µm-<400µm 25
Svavel 10

Man kan ta en påse vanligt grillkol och sila genom en grovmaskig sil och sedan genom en finmaskig. Det som inte går igenom den finmaskiga är kol av ovanstående storlek.

Detta blandas för hand och rammas sedan ner i en papphylsa. Som bottenplugg kan man använda kattsand. Eventuellt kan man också göra en dysa av rammad kattsand, som man sedan borrar ett hål i.
Citera
2017-07-08, 20:02
  #7
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
En mycket enkel fontän är:

Kaliumnitrat 65
Träkol>250µm-<400µm 25
Svavel 10
i.
Är inte KNO3 olagligt?
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Vill du göra något väldigt enkelt på en gång, leta i kryddhyllan efter salpeter och natriumbensoat.
Jag har lekt ganska så mycket med natriumnitrat, har gjort svartkrut, blp och sånt. Att klorater är farliga har jag koll på.
Citera
2017-07-08, 20:20
  #8
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Är inte KNO3 olagligt?

Inga metallnitrater är olagliga.
Citera
2017-07-09, 00:14
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Att bland bromsvätska och klorin ger spektalär effekt!
Hur säkert det är vet jag inte, man vill inte ha något ämne på hud eller i ögon!

Random video: https://www.youtube.com/watch?v=vA3UuX88lqU
Citera
2017-07-09, 13:17
  #10
Medlem
LekandePyromanens avatar
Tänkte att vi kanske skulle kunna göra svartkrut, men jag har problem med att hitta svavel.
Jag vill köpa det från Sverige, och det ska gärna vara så billigt som möjligt. Allt jag hittar när jag googlar är antigen gamla tips eller så är det slut i lager.

Har någon nåt tips??
Citera
2017-07-09, 22:57
  #11
Medlem
Pyronostalgis avatar
Låter logiskt att du vill lära grabben allehanda blandningar för att stävja intresse för kommersiella bangers...
Citera
2017-07-10, 14:01
  #12
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyronostalgi
Låter logiskt att du vill lära grabben allehanda blandningar för att stävja intresse för kommersiella bangers...

Han använder (vad jag vet) bara hemmagjorda smällare med Armstrongs mix med sina vänner.
Tycker att det är bättre att han gör något säkert med mig än att spränga sina fingrar...

Han får ju givetvis inte göra något experiment själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback