Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-18, 22:27
  #25
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterVonOben
Är detta ett erkännande från USA:s regering att de har kännedom om utomjordingar?
Nej. Nej och nej.

Rymden används redan nu för militära bruk: Satelliter och interkontinentala missiler. Man har sedan 50-talet spånat på luftlandsättning av soldater från rymden. Men mig veterligen har man inte ens gjort enklare försök. Typ skickat en robot med en krocktestdocka med G-mätare från t.ex. Vanderberg till någon Stillahavsatoll för att se om den skulle ha "överlevt". För att även om man lyckas med det så betyder det inte att det är militärt användbart. Så USMC får man helt enkelt sätta i klistret tills vidare på mer traditionella sätt.

Strid mellan rymdstationer då? Sätt bara en kula i den och se hur snabb dekompression fungerar. Du behöver inte ens skicka upp en människa för att göra det.

Strid man mot man i rymdstationer då? Tja, om du kommer in så kommer du att få det ett helvete med nollgravitation. Blir mycket knivslagsmål och brottning där. Glöm skjutvapnen.

Krig mot andra civilisationer då? Tja, vi kan lika gärna fråga oss vad vi bör göra om Shadowrun blir verklighet (fantasy + cyberpunk). Det är en rent akademisk diskussion. I bästa fall.
Citat:
Ursprungligen postat av MisterVonOben
Jag menar varför ska man försvara sig mot något som bara foliehattar tror på?
Folk skall alltid missförstå saker. Trots att vi inte ens har en robot med en artificiell intelligens som är jämförbar med en snäll liten hundvalp så kan du knappt sätta fast en kamera på en lyftkran utan att någon skriver ZPOMG!!!1!!!! RPOBPTOIRNA TAR ÖVER!!!
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Vi har inte rättigheter att lämna planeten. Vi har redan egna UFOs och sedan 10 år tillbaka kan dessa även resa mellan solsystem på ett enkelt sätt.
"Vi" har alltså icke identifierade flygande föremål som man kan åka till andra solsystem med på ett enkelt sätt? Tja, det sägs ju att fantasin inte har några gränser. Men jag föredrar nog att sätta min lit till något som finns på riktigt. (Eller så kan jag ju alltid ta en tomkartong i vuxenstorlek och låtsas att jag åker iväg till ett annat solsystem med. Ingen skada skedd och vad jag gör i mitt hem skall ni andra strunta i.)

Skämt åsido så kan internationell politik jämföras med anarkism och internationell rymdpolitik kan jämföras med anarko-nihilism. Om det skulle visa sig att man kan göra enklare rymdskutt med saker man köpt på Claes Ohlson och Rusta så skulle det inte dröja många minuter innan alla gjorde det. Även om nästan alla exploderade på startbanan eller blev hajmat. Det skulle inte vara tu tal om att kunna kontrollera eller hejda utvecklingen.

Citat:
Ursprungligen postat av estone
USA har flera F16 som kan identifiera vilka det är som har brutit mot avtalen. Så de kan få bannor senare.
Samma F-16 som misslyckades med att hitta Flight MH370?
Citera
2017-07-19, 13:29
  #26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om man skippar Sydsvenskans och CNN:s "click baiting" så ser man att det inte har ett skit med utomjordingar att göra utan som nämnts i tråden handlar om hotet "från ryssen" som vanligt.

Det handlar väl mest om att bryta ut verksamheten från flygvapnet mer. Idag ligger verksamheteten under Air Force Space command.

Här är lagförslaget: http://docs.house.gov/meetings/AS/AS...2810ih-STR.pdf

Jag kan inte hitta en enda rad om små gröna gubbar men det är ju rätt många sidor så jag kan ha missat ET någonstans.

*******************************************
Att det finns utomjordingar tror väl annars de flesta på. Det som de flesta däremot undrar är varför de skulle ha en sådan oemotståndlig dragning till dåligt fokuserade kameror och varför de är så fruktansvärt intresserade av att köra upp saker i arslet på psykiskt instabila individer.

Om de nu lagt enorma resuser på att bygga ett rymdskepp och bott på detta i generationer borde de väl helt enkelt be att få prata med några vettiga representanter för mänskligheten när de kommer fram.
Jaha, det var inte roligare än så. Jag hade ju hoppats på att man äntligen skulle ta hotet från stora asteroider på allvar, något som förvisso är ganska osannolikt att en sådan ska träffa jorden på hundratals eller tusentals år men om det gör det så är det ett hot mot hela vår civilisation. Men det har man alltså inte lust att lägga många dollar på att försöka förhindra.

Detta är alltså inte några nya vapen, inga soldater i rymden och inte ens något som överhuvudtaget har med yttre rymden att göra utan helt enkelt försvar mot vad andra jordiska nationer kan tänkas skicka med raket mot USA eller dess allierade. Sådant som redan finns men det ska brytas ut till en egen försvarsgren för att s.a.s. renodla verksamheten. Man bryter i princip ut det United States Space Command som fanns mellan 1985 och 2002 innan det gick upp i USSTRATCOM.

Ryssland kallar också sin motsvarighet för rymdstyrkorna https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Space_Forces och de sysslar med ungefär samma saker som de amerikanska är tänkta att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av estone
Vi har inte rättigheter att lämna planeten.
Jo
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Vi har redan egna UFOs och sedan 10 år tillbaka kan dessa även resa mellan solsystem på ett enkelt sätt.
Nej
Citera
2017-07-25, 21:30
  #27
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jaha, det var inte roligare än så. Jag hade ju hoppats på att man äntligen skulle ta hotet från stora asteroider på allvar, något som förvisso är ganska osannolikt att en sådan ska träffa jorden på hundratals eller tusentals år men om det gör det så är det ett hot mot hela vår civilisation. Men det har man alltså inte lust att lägga många dollar på att försöka förhindra.
Eller varför inte en hypernova som skitit i sängen och där chockvågen är 20 000 ljusår från oss, vilket skulle kunna ge oss en sportmössa om vi utvecklade FTL inom 10 000 år så att vi kan ägna en 5 000 år på att lösa problemet med god marginal.

Total förintelse inom 20 000 år är fortfarande total förintelse.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback