Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-08, 11:23
  #1
Medlem
Googlas avatar
Hej. Jag har brukat i medicinsk dos max 10mg oxascand dagligen i 3 år. Ibland 5mg, vissa dagar inget. De har hjälpt mig mycket med ångesten och kunnat få mig att slappna av. Jag har inte haft någon särskilt biverkning av dem förutom de senaste året har jag i perioder haft svårare och andas, som att det sitter ett gummiband runt halsen. Men de senaste halvåret har det nästan varit dagligen, jag visste inte först vad det kunde vara. Jag var in på akuten och dem kunde inte hitta några fel, i samband med magproblem så kikade dem även i halsen för att se om något var där, men de fann inget. Tillslut slutade jag med dem för att eliminera allt tänkbart, det enda som jag hade kvar var antidepressiva (Zoloft). Och vilken lättnad, då försvann andningsbesvären. Sedan nu när jag vill ta dem vid behov mot ångest vilket jag verkligen hade behövt så istället skapar dem mer ångest och ger mig svårt och andas. Hur ska man göra angående detta? Har ni några förslag? Det har varit min räddare i nöden, även om jag bara kan ta dem vid behov är dem väldigt behövliga i att dämpa ångest.
Citera
2017-07-08, 11:33
  #2
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Hej. Jag har brukat i medicinsk dos max 10mg oxascand dagligen i 3 år. Ibland 5mg, vissa dagar inget. De har hjälpt mig mycket med ångesten och kunnat få mig att slappna av. Jag har inte haft någon särskilt biverkning av dem förutom de senaste året har jag i perioder haft svårare och andas, som att det sitter ett gummiband runt halsen. Men de senaste halvåret har det nästan varit dagligen, jag visste inte först vad det kunde vara. Jag var in på akuten och dem kunde inte hitta några fel, i samband med magproblem så kikade dem även i halsen för att se om något var där, men de fann inget. Tillslut slutade jag med dem för att eliminera allt tänkbart, det enda som jag hade kvar var antidepressiva (Zoloft). Och vilken lättnad, då försvann andningsbesvären. Sedan nu när jag vill ta dem vid behov mot ångest vilket jag verkligen hade behövt så istället skapar dem mer ångest och ger mig svårt och andas. Hur ska man göra angående detta? Har ni några förslag? Det har varit min räddare i nöden, även om jag bara kan ta dem vid behov är dem väldigt behövliga i att dämpa ångest.
Du skulle kunna fråga din läkare om någon annan bensodiazepin,själv skulle jag rekommendera 0,5mg xanor(Alprazolam) eller 5-10mg stesolid(Diazepam) eftersom det är både ångestlindrande och muskelavslappnande vilket kanske (Med största sannolikhet) gör att spänningen släpper.
Lycka till och hoppas att du får den hjälp du behöver.
Må väl!
__________________
Senast redigerad av uh-huh 2017-07-08 kl. 11:38.
Citera
2017-07-08, 11:36
  #3
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2017-07-08, 12:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
De har hjälpt mig mycket med ångesten och kunnat få mig att slappna av.
Nej, det har de absolut inte gjort. De har dragit dig djupare in i ångestträsket.

Däremot så är det mycket riktigt att de tillfälligt får dig att inte märka det

Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Sedan nu när jag vill ta dem vid behov mot ångest vilket jag verkligen hade behövt så istället skapar dem mer ångest och ger mig svårt och andas. Hur ska man göra angående detta? Har ni några förslag? Det har varit min räddare i nöden, även om jag bara kan ta dem vid behov är dem väldigt behövliga i att dämpa ångest.
Det kallas tolerans och beroende.

När du regelbundet fuckar upp ditt GABA-system och överöser hjärnan med GABA-stimulanta så kommer hjärnan att tycka att det är obehagligt eftersom den inte tycker om att vara "trög och dum", så den ökar "styrkan" i sina signaler i ett försök att kompensera för trögheten.

Jämför annars med SMS-lån, för du behöver betala tillbaka varenda sekund av lugn, med hög ränta.
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Hej. Jag har tagit SMS-lån varje vecka i 3 år. Ibland 5000 kr, vissa dagar inget. De har hjälpt mig mycket med pengabristen och kunnat få mig att betala mina räkningar. Jag har inte haft något särskilt problem från dem förutom de senaste året har jag i perioder haft svårare att betala av räkningarna. Men de senaste halvåret har det nästan dagligen kommit nya räkningar, jag visste inte först vad det kunde vara. Jag var inne hos revisorn och dem kunde inte hitta några fel, i samband med inkomstproblem så kikade dem även på min lön för att se om någon brist där, men de fann inget. Tillslut slutade jag med lånen för att eliminera allt tänkbart, det enda som jag hade kvar var räntor från gamla lån. Och vilken lättnad, då minskade räkningarna. Sedan nu när jag vill ta lån vid behov mot pengaproblem vilket jag verkligen hade behövt så istället skapar dem mer pengaproblem och ger mig svårt att betala räntorna. Hur ska man göra angående detta? Har ni några förslag? Det har varit min räddare i nöden, även om jag bara kan ta dem vid behov är dem väldigt behövliga i att dämpa pengaproblem.

Så vad hade du gett för råd? Visst är det säkert möjligt att ta SMS-lån ibland när någon räkning verkligen måste betalas (även om jag själv aldrig skulle göra det). Men vi alla vet att någon gång måste lånet och räntan betalas tillbaka, och vi alla vet att det inte är en särskilt långsiktig lösning, utan snarare förvärrar problemen i längden.

Ibland kan det vara bättre att tillfälligt bita ihop för att underlätta för framtiden, och ännu hellre så löser man den bakomliggande orsaken (om den bakomliggande orsakens ens finns kvar, kanske är alla nuvarande problem direkt kopplade till den tidigare "lösningen")
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-08 kl. 12:40.
Citera
2017-07-08, 12:15
  #5
Awaiting Email Confirmation
Varför har du ångest? Jobba med det istället för att lägga locket på.

Dessutom GER Zoloft ångest, som du sen dämpar med ångestdämpande. Moment 22
Citera
2017-07-08, 12:50
  #6
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Som redan har påpekats, så kan det handla om tolerans. Jag har läst inlägg av flertalet användare, som berättar att ''bensodiazepin x fungerade bra för mig i så och så många år utan doshöjning, sedan så fick jag plötsligt mer ångest när jag tog den.'' Men det kan även vara så att din grundångest har ökat och att Oxazepam är för svagt för dig. Att det skulle handla om verkliga andningsproblem som en plötslig, ny biverkan av medicinen finner jag osannolikt - särskilt när det handlar om så låga doser. Jag är inte emot tillfällig eller kontinuerlig underhållsbehandling med bensodiazepiner mot ångest - för vissa särskilt svåra fall, där många andra alternativ redan har provats, fungerar det, även om det för de flesta inte löser någonting i längden -, men om du har gått med relativt svår ångest i flera år och lyckats tygla den tillfälligt med Oxascand - tror du inte att det är bättre att kontakta en psykiater och försöka hitta en mer hållbar lösning?
Citera
2017-07-08, 14:14
  #7
Medlem
Strychnos avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback