Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-08, 20:06
  #13
Medlem
Kom igen nu fb, nån vet vilka de är. Om ni inte vill skriva namn, åtminstone var är de hemmahörande?
Citera
2017-07-08, 21:06
  #14
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheApocalypse
Är det inte vållande då? Eller vem körde om? Efterlyser fler bilder.
Vart finns bilder på olycksbilarna?Har inte sett några bilder.
Är det någon som kan beskriva olycksförloppet?
Citat:
Ursprungligen postat av DrJekyllMrHyde
Kom igen nu fb, nån vet vilka de är. Om ni inte vill skriva namn, åtminstone var är de hemmahörande?
Märkligt att komma ut i fel körbana på torr sommarväg.
Tyst i media vilka det är.Vad tyder detta på?
Kan det vara invandrare med utländskt körkort inblandade?
Citera
2017-07-08, 23:19
  #15
Medlem
Rebelxs avatar
Hoppas den som orsakade detta ställs till svars, även om det knappast kommer få någon inblandad att må bättre eller lära nästa idiot att de inte är odödliga.

Så onödigt med sådana här olyckor, ifall det nu är så att det var en omkörning som gick åt skogen .
Citera
2017-07-09, 10:49
  #16
Medlem
I ST kan man läsa idag att den omkomna kvinnan är hemmahörande i Timrå.
Citera
2017-07-09, 15:40
  #17
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Vart finns bilder på olycksbilarna?Har inte sett några bilder.
Är det någon som kan beskriva olycksförloppet?

Märkligt att komma ut i fel körbana på torr sommarväg.
Tyst i media vilka det är.Vad tyder detta på?
Kan det vara invandrare med utländskt körkort inblandade?

Om jag inte missminner mig är det en väg där få håller hastighetsbegränsningen och det finns endel skymda kurvor, kan vara någon som genat lite då det är en lite slingrig väg. Svårt att spekulera innan mer information kommer fram.
Citera
2017-07-09, 21:46
  #18
Medlem
Tuschpennans avatar
Utifrån bilden som ligger på AB så är det rikskorkat att köra om där. Det är 80-gräns där om jag inte missminner mig. Jag brukar köra den där sträckan emellanåt. Det är riktigt, riktigt farligt att göra en chansning på E14 strax före och efter Stöde - oavsett riktning.

Om olyckan sker på förmiddagen en lördag så gissar jag på antingen ynglingar som ska åka från någon av orterna Stöde och västerut till Sundsvall för att partaja på Sensommar (http://sensommar.se/) eller så är det nån redigt bakfull (yngling eller gamling) som har en övertro på sin egen förmåga när denne fortfarande är påverkad av den sent intagna lördagsmorgongroggen.

Just att det är vid den där tiden gör det mer intressant.
Citera
2017-07-09, 23:44
  #19
Medlem
En hypotes: Olyckan ser ut att ha inträffat några 10-tals meter väster om ladan med skylten med texten "Om du hade bott i Stöde så hade du varit hemma nu" För att kunna läsa texten så måste den västerut körande vrida på huvudet ordentligt åt höger eftersom den skyms av ett träd och om man kör samtidigt som man gör det så är det lätt att komma ur kurs. Om jag inte minns alldeles fel så omkom den keps- och mustaschprydde mannen som finns avbildad på skylten i en frontalkrock med en annan man som även han avled.
Citera
2017-07-10, 01:32
  #20
Medlem
Tuschpennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clackwell
En hypotes: Olyckan ser ut att ha inträffat några 10-tals meter väster om ladan med skylten med texten "Om du hade bott i Stöde så hade du varit hemma nu" För att kunna läsa texten så måste den västerut körande vrida på huvudet ordentligt åt höger eftersom den skyms av ett träd och om man kör samtidigt som man gör det så är det lätt att komma ur kurs. Om jag inte minns alldeles fel så omkom den keps- och mustaschprydde mannen som finns avbildad på skylten i en frontalkrock med en annan man som även han avled.

Om du kommer så lätt ur kurs ska du sluta köra motordrivna fordon. Sannolikheten är större att någon fipplat med mobilen (snap, fejjan, insta osv) och inte haft koll på läget eller så är det någon som har haft övertro på sin bil och dess omkörningsförmåga.

Om det är en omkörningsincident så borde det finnas ett tredje fordon som vet mer.

Jag ändrar mig från tidigare gissning. Min gissning är Snapchat/Instagram/Facebook som är orsaken.
Citera
2017-07-10, 09:14
  #21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Alla olyckor är absolut onödiga men frontalkrock på en sträcka med dubbel heldragen linje.....det är ruskigt dumt
På vilket sätt är det dummare för att det är heldraget, är väl lika dumt oavsett vägmarkeringar. Troligtvis handlar det om ouppmärksamhet, då hjälper knappast några linjer.
Mötesseparerad vägbana eller elektroniska hjälpmedel är boten.

Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Märkligt att komma ut i fel körbana på torr sommarväg.
Tyst i media vilka det är.Vad tyder detta på?
Kan det vara invandrare med utländskt körkort inblandade?

Det sker ju fler olyckor, fler allvarliga ska sägas, vid bra väglag. En del av förklaringen är väl att just det bra väglaget kan invagga i en falsk trygghet.
Troligtvis handlar det om en liten stunds ouppmärksamhet tillsammans med att vägen svänger, bilen driver ut i mötande körbana.
En "klassisk" olyckstyp. Man kan ju skylla på olika saker, det senaste som blivit populärt är ju smartphones, men det är ju föraren själv som bestämmer vad hen ska fokusera på och vad det är som drar fokus från körningen är ointressant, utan att veta så misstänker jag att olyckstypen inte har ökat, folk har klarat av att bli distraherade långt innan mobiltelefoner fanns.

Det kommer att bli en radikal minskning av dylika olyckor i takt med att olika fil-assistsystem finns i fler och fler bilar.
Citera
2017-07-13, 15:25
  #22
Medlem
http://www.st.nu/blaljus/olyckor/fem...lkrock-i-stode
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback