Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-07-22, 11:14
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Hur skulle du hellre vilja ha det? Är du emot ett samhälle med lagar och regler att "tvingas lyda"?
Om det är dumskallarna som bestämmer lagarna kan väl resultatet inte bli några bra lagar?
Citera
2017-07-22, 12:20
  #50
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartainsekter
Om det är dumskallarna som bestämmer lagarna kan väl resultatet inte bli några bra lagar?

Vad är det du vill förändra? Blir det bättre om vi röstar bort dem i nästa val eller är du emot demokratin i sig?
Citera
2017-07-22, 12:49
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Vad är det du vill förändra? Blir det bättre om vi röstar bort dem i nästa val eller är du emot demokratin i sig?
Avskaffa val och majoritetsbeslut, inför beslut genom öppen vetenskaplig debatt med krav på dokumenterad erfarenhet som kritisk medborgarforskare.
Citera
2017-07-22, 14:27
  #52
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"Den hittills pessimistiska inställningen i era svar"...det finns ett direkt samband mellan hög IQ och depression och ångest. Ber du de med extra hjärnresurser uttala sig kan du nog inte vänta dig några glada tillrop.
Vi förstår helt enkelt den överväldigande uppgiften och komplexiteten i det du efterfrågar. Dessutom är vi försiktiga till vår läggning då vi vet att vi kan ha fel....till skillnad från idioter som oftast vet att dom har rätt.
Det här är helt enkelt något som kommer av begåvning.

Jag skulle gärna vilja ha en källa på att det råder ett direkt samband mellan hög IQ och depression. Efter letande hittar jag inga direkt studier som är gjorda på detta annat än personliga anekdoter.

Dock kan jag relatera till det du skriver, men inte på alla punkter, och sen ser jag inte min uppfattning som sann om jag inte kan bekräfta den utan underlag.
Citera
2017-07-22, 15:56
  #53
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag skulle gärna vilja ha en källa på att det råder ett direkt samband mellan hög IQ och depression. Efter letande hittar jag inga direkt studier som är gjorda på detta annat än personliga anekdoter.

Dock kan jag relatera till det du skriver, men inte på alla punkter, och sen ser jag inte min uppfattning som sann om jag inte kan bekräfta den utan underlag.
Sambandet mellan IQ och ångest och depression har jag stött på ett antal gånger.Har du verkligen googlat? Jag vet att jag skulle stöta på källor omedelbart vid en sökning.

Formuleringen är naturligtvis "ökad risk" för depression...inte att hög IQ är synonymt med...

Det här med källor på flashback är ett problem. Med hög IQ och en beläst jävel får jag frågor om källor hela tiden. Även helt vedertagna begrepp som rimligtvis borde höra till allmänbildningen. Om det gäller helt "ny" information så tycker jag man skall googla och inte be om källor. Är det däremot motstridiga uppgifter tycker jag man kan begära källor.
__________________
Senast redigerad av godhetsaposteln 2017-07-22 kl. 16:02.
Citera
2017-07-22, 16:04
  #54
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Sambandet mellan IQ och ångest och depression har jag stött på ett antal gånger.Har du verkligen googlat? Jag vet att jag skulle stöta på källor omedelbart vid en sökning.

Formuleringen är naturligtvis "ökad risk" för depression...inte att hög IQ är synonymt med...

Givetvis har jag Googlat, men jag hittar dock inte kvalitativa studier på det. Jag hittar främst länkar ifrån Psychology-today och andra populärvetenskapliga skrifter. Dessa konstituerar inte direkt bra källor för att derivera slutsatser ifrån då de är väldigt selektiva, samt anektodiska till sin natur.
Citera
2017-07-22, 16:08
  #55
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Den längsta longitudeniella - studien som gjorts på IQ och dess koppling till motsatsen, mot depression - Euthymia är Lewis Truman Studien vid Stanford Universitetet.

http://lifecourse.web.unc.edu/research_projects/terman/

Där är resultaten konstaterade om att hög IQ korrelerar negativt med depression.
Citera
2017-07-22, 16:28
  #56
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Givetvis har jag Googlat, men jag hittar dock inte kvalitativa studier på det. Jag hittar främst länkar ifrån Psychology-today och andra populärvetenskapliga skrifter. Dessa konstituerar inte direkt bra källor för att derivera slutsatser ifrån då de är väldigt selektiva, samt anektodiska till sin natur.
Ok...nu sökte jag bara för du frågade...
Jag det kommer upp en väldigt massa populärvetenskapliga artiklar. Men dom refererar ju till källor som man kan ta sig vidare till. Även om dom inte säger allt så skulle jag inte sänka dom till anekdotisk nivå.
Och du har rätt, det verkar mer ha karaktären av "vedertagen sanning" som kan ifrågasättas. Även om det finns en massa studier som talar för saken så är dom inte vattentäta. Även de som försöker slå hål på myterna är inte heller bra.

Väldigt mycket av psykiatri/psykologi är spekulerande. Dock spekuleras det kring vetenskaplig data.

Så jag tänker bara omformulera mig till att"det verkar finnas en vedertagen sanning inom psykologin att det finns ett samband mellan ångest och depression och hög IQ"
Citera
2017-07-22, 16:39
  #57
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ok...nu sökte jag bara för du frågade...
Jag det kommer upp en väldigt massa populärvetenskapliga artiklar. Men dom refererar ju till källor som man kan ta sig vidare till. Även om dom inte säger allt så skulle jag inte sänka dom till anekdotisk nivå.
Och du har rätt, det verkar mer ha karaktären av "vedertagen sanning" som kan ifrågasättas. Även om det finns en massa studier som talar för saken så är dom inte vattentäta. Även de som försöker slå hål på myterna är inte heller bra.

Väldigt mycket av psykiatri/psykologi är spekulerande. Dock spekuleras det kring vetenskaplig data.

Så jag tänker bara omformulera mig till att"det verkar finnas en vedertagen sanning inom psykologin att det finns ett samband mellan ångest och depression och hög IQ"

Självfallet, men sedan har olika studier olika mycket kvalitet. En longitudinell studie på 10 år med många deltagare är mer representativt och närmare en logisk slutsats om korrelation mellan IQ och depression/euthymia än en studie på få deltagare och en kortare tidsperiod.

Du börjar också selektivt reservera dig för att de studier du länkar, kan vara pseudovetenskapliga då du referar till att hela psykiatrin/psykologin skulle vara byggd på det.

Jag instämmer delvis att det är byggt på tveksamma vetenskapliga metoder, men det innebär inte att alla studier som refererar till psykologi och psykiatri skulle sakna vetenskaplig evidens och därefter slutledningsförmåga.

Det blir snarare en fråga på hur villig du är att diskutera på det underlag som existerar än att övergå till den filosofiska diskursen om epistemologi och ifrån ett epistemologiskt perspektiv tillintetgöra en debatt om hög IQ korrelerat till depression/euthymia eftersom det inte går med "absoluthet veta någonting".

Sedan är det också som så att psykologin exempelvis börjar komma in i ett nytt paradigm där neuropsykologi är väsentligt mycket mer förankrat till fakta och forskning än tidigare psykologiska inriktningar såsom Freudianismen.

Neuropsykologi är väsentligt mycket mer intressant än övrig psykologi. Rekommenderad läsning!-
Citera
2017-07-22, 16:42
  #58
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Den längsta longitudeniella - studien som gjorts på IQ och dess koppling till motsatsen, mot depression - Euthymia är Lewis Truman Studien vid Stanford Universitetet.

http://lifecourse.web.unc.edu/research_projects/terman/

Där är resultaten konstaterade om att hög IQ korrelerar negativt med depression.
Har nu läst denna. Denna text fokuserade framför allt på utfallet mellan de äldre och de yngre med utgångspunkt ifrån kriget.
Förvånande att de som gift sig före wwII skiljde sig efter kriget i en tid med få skilsmässor

Jag tänker också att undersökningen är gammal. Jag gissar att intelligenta har större möjlighet till ett bra liv i tid av social rörlighet. Borde rimligtvis vara lättare att hamna på rätt arbetsplats i en tid av social rörlighet.
Social rörlighet, t-ex möjligheterna och förutsättningarna att göra en klassresa har ju ändrats betydligt både i USA och i Sverige under 1900-talet.
Citera
2017-07-22, 16:48
  #59
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag var aktiv i svenska ångestsyndromsälskapet i 10 år. Därifrån kommer mina kunskaper om framför allt ångest. I föreläsningar och böcker framfördes den vedertagna sanningen att det förhöll sig så. Jag la på minnet vad folk sa och vad jag läst. Såg ingen direkt orsak att ifrågasätta uppgiften heller. Den verkade rimlig.
Utger mig inte för att vara forskare. Snarare en lyssnare...
Citera
2017-07-22, 18:22
  #60
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartainsekter
Avskaffa val och majoritetsbeslut, inför beslut genom öppen vetenskaplig debatt med krav på dokumenterad erfarenhet som kritisk medborgarforskare.

Är av samma åsikt. Det hade varit härligt att leva i ett samhälle där inte politiker tar hjälp av experter lite då och då på måfå när de anser att det kan vara bra.. utan att experterna själva är de som tar besluten, jämt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback