Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-07, 19:46
  #1
Medlem
400Bens avatar
Hej.

Jag hatar visligen fiskmåsar men detta lämnade mig inte oberörd. För en vecka sedan när jag cyklade och var nästan hemma så sprang en fiskmåsunge ut framför mig. Satt en fiskmås upp på en lyktstolpe som lyfta och trodde den skulle attackera mig för jag kom nära ungen, men nej den flög bara iväg. Idag, ser jag fiskmåsungen 10 meter bort från senast står och skriker. Helt ensam. Verkar helt övergiven. Tolkade skriket som typ att den var hungrig. Är massa fiskmåsar inte långt borta, men verkar inte som denna ärmed i flocken längre. Vad ska man göra?
2017-07-07, 19:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vad ska man göra?

Inget.

Normalt. Fiskmåsar lägger sina ägg på marken och sen springer ungar runt på marken medan en av föräldrarna brukar ha koll på dem. En del blir kattmat eller klippta av mårddjur om sådan finns i området. Men om alla skulle klara sig hade det blivit flera gånger jävligare med måsar.
2017-07-07, 19:57
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Erkänn... hade varit rätt coolt med en tränad fiskmås!

Dom brukar ju gilla bröd (har ingen som helst aning om det är så bra för dom dock...) testa att mata den lite? hade jag nog gjort tror jag... har du lite sardiner/makrill i kylen så slinker säkert det ner också...
2017-07-07, 20:02
  #4
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Inget.

Normalt. Fiskmåsar lägger sina ägg på marken och sen springer ungar runt på marken medan en av föräldrarna brukar ha koll på dem. En del blir kattmat eller klippta av mårddjur om sådan finns i området. Men om alla skulle klara sig hade det blivit flera gånger jävligare med måsar.

Mjo du har nog rätt. Är inte att jag direkt vill rädda den, får gärna ha en snabb och oplågsam död. Men kände att den var ensam och hungrig och skapar onödigt lidande. Är det säkert att föräldrarna håller koll på den? Brukar de inte vara 3-4 st ungar?
2017-07-07, 20:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Är det säkert att föräldrarna håller koll på den?

Hundra procent. De kan t.o.m attackflyga om man närmar sig ungen. Men i det längsta håller de sig i bakgrunden om ungen inte är direkt hotad.

Edit:
Att ungen låter är helt normalt. Det gör de så länge de blir matade.
2017-07-07, 20:07
  #6
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Hundra procent. De kan t.o.m attackflyga om man närmar sig ungen. Men i det längsta håller de sig i bakgrunden om ungen inte är direkt hotad.

Edit:
Att ungen låter är helt normalt. Det gör de så länge de blir matade.

Okej, då blir det absolut inte att gå fram och mata den
2017-07-07, 20:09
  #7
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Inget.

Normalt. Fiskmåsar lägger sina ägg på marken och sen springer ungar runt på marken medan en av föräldrarna brukar ha koll på dem. En del blir kattmat eller klippta av mårddjur om sådan finns i området. Men om alla skulle klara sig hade det blivit flera gånger jävligare med måsar.

Det här stämmer inte. Fiskmåsar lägger sina bon HÖGT - i träd eller på hustak eller annan hög konstruktion. Men vid den här tiden på året börjar ungarna vilja känna att vingarna bär - och då seglar de ner på marken. Normalvettiga fiskmåsföräldrar (och det är nästan alla) matar och skyddar dock sina ungar på marken, tills de lärt sig att flyga och blivit självständiga.
2017-07-07, 20:13
  #8
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här stämmer inte. Fiskmåsar lägger sina bon HÖGT - i träd eller på hustak eller annan hög konstruktion. Men vid den här tiden på året börjar ungarna vilja känna att vingarna bär - och då seglar de ner på marken. Normalvettiga fiskmåsföräldrar (och det är nästan alla) matar och skyddar dock sina ungar på marken, tills de lärt sig att flyga och blivit självständiga.

Denna unge jag såg kan inte flyga och verkar inte klara sig själv speciellt bra, så lär vara någon förälder som har koll på den då. Har de koll 24/7 på ungarna eller lite då o då?
2017-07-07, 20:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här stämmer inte. Fiskmåsar lägger sina bon HÖGT - i träd eller på hustak eller annan hög konstruktion. Men vid den här tiden på året börjar ungarna vilja känna att vingarna bär - och då seglar de ner på marken. Normalvettiga fiskmåsföräldrar (och det är nästan alla) matar och skyddar dock sina ungar på marken, tills de lärt sig att flyga och blivit självständiga.

Både och. Vi har en hel inhägnad industritomt (tom, bara grus) till granne där de häckar på marken. Känner de att de har skydd har de inga problem med bygga bo på marken.
2017-07-07, 20:15
  #10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Denna unge jag såg kan inte flyga och verkar inte klara sig själv speciellt bra, så lär vara någon förälder som har koll på den då. Har de koll 24/7 på ungarna eller lite då o då?

De har koll hela tiden. Titta bara uppåt så ser du dem segla i skyn eller sitta på något hustak. Jag VET detta, för jag har denna dust med "tonåriga" fiskmåsar som kommer in genom altandörren VARJE år, och föräldrarna som cirklar runt i luften och skriker VARJE år vid den här tiden...
2017-07-07, 20:20
  #11
Medlem
Men här är ett exempel på en som byggt bo på marken. Det är inte alls ovanligt.

http://www.expressen.se/gt/fiskmasen...arkeringsruta/
2017-07-07, 20:21
  #12
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De har koll hela tiden. Titta bara uppåt så ser du dem segla i skyn eller sitta på något hustak. Jag VET detta, för jag har denna dust med "tonåriga" fiskmåsar som kommer in genom altandörren VARJE år, och föräldrarna som cirklar runt i luften och skriker VARJE år vid den här tiden...

Tvivlar inte på det Bara ca 30 meter bort är en stor industri där det sitter en hel del fiskmåsar. Förädlarna håller nog koll därifrån.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback