Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-07, 17:44
  #1
Medlem
Har tänkt ut ett koncept och affärsidé för en hemsida med lite mer avancerade funktioner. Om man vill kunna presentera den för potentiella utvecklare. Hur går man tillväga? Vill ha så mycket förarbete gjort som möjligt och inte tvingas lägga tid på att förtydliga mig själv och lägga onödig tid vid kontakten till att förklara.
Citera
2017-07-07, 18:25
  #2
Medlem
volfi2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktsallad93
Har tänkt ut ett koncept och affärsidé för en hemsida med lite mer avancerade funktioner. Om man vill kunna presentera den för potentiella utvecklare. Hur går man tillväga? Vill ha så mycket förarbete gjort som möjligt och inte tvingas lägga tid på att förtydliga mig själv och lägga onödig tid vid kontakten till att förklara.

Gör hemsidan i tex photoshop..
Citera
2017-07-07, 18:38
  #3
Medlem
trosfuktarns avatar
Testa att göra hemsidan på squarespace, går grymt fort och inte alls avancerat.
Citera
2017-07-07, 20:01
  #4
Medlem
solis789s avatar
Har använt mig av Weebly, tycker det är sjukt flexibelt och enkelt när man bara vill illustrera allt från ungefärlig design till funktionalitet.
Citera
2017-07-14, 08:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solis789
Har använt mig av Weebly, tycker det är sjukt flexibelt och enkelt när man bara vill illustrera allt från ungefärlig design till funktionalitet.

@angular 4 + material + flex layout + asp net core om du vill vara i framkant
Citera
2017-07-20, 18:56
  #6
Medlem
edm4lifes avatar
Företaget jag jobbar på använder axshare som verktyg för att prototypea.
Citera
2017-07-20, 20:28
  #7
Medlem
Papper & Penna. Finns mallar att ladda ner på nätet över tomma webbsidor, mobildisplayer osv.
Finns sedan några verktyg som man kan ladda in dessa i och lägga till knapptryck och sådant, men behövs inte egentligen.
Citera
2017-08-06, 10:10
  #8
Medlem
Gör det i PowerPoint, utvecklare kommer ändå tycka din kod är skit och behöva göra om allt.
Citera
2017-08-15, 18:06
  #9
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktsallad93
Har tänkt ut ett koncept och affärsidé för en hemsida med lite mer avancerade funktioner. Om man vill kunna presentera den för potentiella utvecklare. Hur går man tillväga? Vill ha så mycket förarbete gjort som möjligt och inte tvingas lägga tid på att förtydliga mig själv och lägga onödig tid vid kontakten till att förklara.

Anvand ett verktyg typ Balsamiq eller Pencil for att skissa upp granssnittet.
Skriv sedan en funktionell specifikation som ar tydlig och beskriver alla funktioner i detalj.

Om ovanstaende ar av bra kvalitet sa kommer utvecklarna att forsta.
Citera
2017-08-15, 18:48
  #10
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktsallad93
Har tänkt ut ett koncept och affärsidé för en hemsida med lite mer avancerade funktioner. Om man vill kunna presentera den för potentiella utvecklare. Hur går man tillväga? Vill ha så mycket förarbete gjort som möjligt och inte tvingas lägga tid på att förtydliga mig själv och lägga onödig tid vid kontakten till att förklara.

Du kommer behöva förklara hur du än gör, du kommer aldrig ha kompetens att förklara alla delar.

Däremot bör du göra antagligen själv, eller via hjälp göra wireframes av sidan, och beskriva samtliga funktioner på bästa tänkbara sätt.

Jag byggde en hemsida åt en kund som tog betalt med kort. Han hade beskrivit flödet rätt bra men när vi gick live fick jag ett elakt mail om att en kund inte kunde bli krediterad. Något som kanske för en beställda som dig är solklart, men inte alls lika lätt för någon som utvecklar. Så tänk ut dina funktioner i ALLA tänkbara steg.
Citera
2017-09-25, 21:27
  #11
Medlem
Tack för alla svar! Slutade med att jag använde Adobe XD och även Adobe Illustratior för att bland annat ordna med de symboler som inte kunde fixas i XD.

Har en till fråga om en funktion som jag är osäker på ifall den är möjlig att lösa på ett enkelt sätt eller inte.

Om exempelvis en användare till appen är påväg att publicera ett inlägg där det ska ingå ett flertal länkar med tillhörande bilder på olika klädesplagg. Då är tanken att användaren i första hand ska gå in på olika hemsidor för att kopiera länkarna från hemsidorna så att de i det publicerade inlägget kan länkas till rätt plagg.

Hur kan man då på smidigaste sätt föra över bilderna på plaggen från samma sida till appen? Måste användaren ladda ner bilderna för att sedan bifoga bilderna eller går det att direklänka bilderna på ett snabbare och smidigare sätt?
Citera
2017-09-25, 23:05
  #12
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktsallad93
Tack för alla svar! Slutade med att jag använde Adobe XD och även Adobe Illustratior för att bland annat ordna med de symboler som inte kunde fixas i XD.

Har en till fråga om en funktion som jag är osäker på ifall den är möjlig att lösa på ett enkelt sätt eller inte.

Om exempelvis en användare till appen är påväg att publicera ett inlägg där det ska ingå ett flertal länkar med tillhörande bilder på olika klädesplagg. Då är tanken att användaren i första hand ska gå in på olika hemsidor för att kopiera länkarna från hemsidorna så att de i det publicerade inlägget kan länkas till rätt plagg.

Hur kan man då på smidigaste sätt föra över bilderna på plaggen från samma sida till appen? Måste användaren ladda ner bilderna för att sedan bifoga bilderna eller går det att direklänka bilderna på ett snabbare och smidigare sätt?
Om det inte är dina egna sidor rekommenderar jag dig INTE att hotlänka bilderna, bättre då isf att lägga den på din egen server och servera dem därifrån, annars snor du ju bandbredd från de andra sidorna, vilket efter ett tag lär innebära att de drar i nödbromsen så bilderna slutar funka alldeles istället. Detta såklart under förutsättning att du har tillåtelse att använda bilderna på det sättet av innehavaren av upphovsrätten till desamma.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback