Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-07, 17:23
  #1
Medlem
orvar2014s avatar
Hej

Grabben (11 år) gillar brädspel. Ska ut på lite aktiviteter där vi inte har plats att ta med dom (t ex Catan).

Vilka roliga kortspel kan vara lämpliga ast köpa? Läste lite om lost city och citadels. Några synpunkter eller andra förslag? Bör vara tokiga på 2 -3 spelare.

/ Orvar
Citera
2017-07-07, 17:51
  #2
Medlem
Svampspors avatar
Citadels är kul, men man ska gärna vara fler än 3 spelare; 4 - 5 fungerar bäst. Lost city har jag ingen erfarenhet av. Om det engelska språket inte är något problem hade jag rekommenderat något av Munchkinspelen som finns med olika teman. Fler matnyttiga råd kan du säkert få om du går med i Facebookgruppen Bräd- & Rollspelsforum.
Citera
2017-07-07, 20:12
  #3
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Hej

Grabben (11 år) gillar brädspel. Ska ut på lite aktiviteter där vi inte har plats att ta med dom (t ex Catan).

Vilka roliga kortspel kan vara lämpliga ast köpa? Läste lite om lost city och citadels. Några synpunkter eller andra förslag? Bör vara tokiga på 2 -3 spelare.

/ Orvar
Förutom något hundratal spel man kan spela med en vanlig kortlek.

Övriga kortspel:
Love letter
6 nimmt
No thanks

Yatzy, några tärningar finns det väl alltid plats för.
Citera
2017-07-07, 22:37
  #4
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Citadels är kul, men man ska gärna vara fler än 3 spelare; 4 - 5 fungerar bäst. Lost city har jag ingen erfarenhet av. Om det engelska språket inte är något problem hade jag rekommenderat något av Munchkinspelen som finns med olika teman. Fler matnyttiga råd kan du säkert få om du går med i Facebookgruppen Bräd- & Rollspelsforum.


Tack för tipset om Munchkin, verkar lovande. Ska nog lägga en beställning på grundspelet.

Vanliga kortspel går bort (tråkigt), och det är mera spännande att stirra rakt ut i rymden än spela Yatzy...
Citera
2017-07-08, 12:32
  #5
Medlem
papercut-ninjas avatar
Imperial Settlers är en klar favorit för två-tre spelare. Enkla regler men komplex strategi, kanske lite obalanserat för en vuxen mot en elvaåring...

Port Royal och Quarriors är mer turbaserade som fungerar bra med yngre mot äldre.

Welcome to the Dungeon om ni gillar att försöka överlista varandra.
Citera
2017-07-08, 12:39
  #6
Medlem
papercut-ninjas avatar
...du behöver heller inte packa med kartonger för att spela dina favoritspel, de flesta finns som appar till padda.
Citera
2017-07-09, 12:43
  #7
Medlem
DenTrasigaApans avatar
Circus Flohcati är bra. Har visserligen bara spelat den japanska versionen, men det är endast kosmetiska skillnader.
Citera
2017-07-25, 09:59
  #8
Medlem
orvar2014s avatar
Lite uppföljning..

Det blev Munchkin, var lite otrolig att grabben skulle ha problem med engelskan, men det visade sig att han har bättre koll på korten än jag 😂. Han gillar det verkligen. Kanske inte optimalt för 2, men det funkar om man inte tar det så seriöst.

Köpte också x-wing (för att spela hemma) , verkar roligt men har inte riktigt fått i alla regler...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback