Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-08, 02:31
  #13
Medlem
PeterNosters avatar
Finns en del videos på youtube:

https://www.google.se/search?q=asus+...hrome&ie=UTF-8
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-07-08 kl. 02:41.
Citera
2017-07-08, 03:12
  #14
Medlem
08oss avatar
Jag har gjort detta två gånger(!) på min dator, och nu är det dags igen. Datorn är en annan Asus-modell och den är visserligen 5 år gammal nu, men i övrigt fungerar den som den ska så jag känner inte för att byta än.

Ditt fel är helt klart samma som mitt och då är det att uttaget på datorn glappar.
Det du måste göra är fixa lödningen eller köpa ett nytt uttag. Om jag var dig skulle jag köpa ett nytt. Om du söker lite kan du hitta för runt 7 kr på Ebay.

Sedan måste du skruva upp hela datorn och ta ur moderkortet.
Där ska du ta bort det gamla uttaget genom att ta bort befintlig lödning. Detta är skitjobbigt så eventuellt räcker det att förbättra lödningen så att det inte glappar, men det kan ju även vara fel på själva uttaget.

När du fått bort det gamla så gör rent så gott du kan och sedan löder du fast det nya uttaget.
Testa att det fungerar och skruva ihop datorn igen.

Jag försökte för övrigt lämna in datorn först men vanliga datorbutiker ville inte göra detta. Det var svårt och jobbigt, moderkortet riskerar att gå sönder, men det är ändå värt att försöka!
Citera
2017-07-09, 18:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Har haft datorn i ett och ett halvt år nu, och visst har jag i laddaren väldigt ofta, varje gång jag använder datorn vilket blir circa 5-6 timmar om dygnet. Hur tänker du med strömsladden nu? Är lite lost när det gäller datorer haha.

Misstänker att det är glapp, för den fungerar när man liksom håller den intryckt, men inte annars. Det där med att kryptera hårddisken är jag inte så haj med, någon länk med bra tips på det?

Använder du laptopen med strömsladden i och batteriet redan är fulladdat så är det inte bra.
Det står troligen i din manual att man inte ska använda strömsladden till annat än att ladda batteriet.
Batteriet är troligen förbrukat.

Testa det förslag som jag gav dig. Ta ur batteriet och använd bara nätsladden och se om det fungerar bättre.

Det finns information här på flashback och på valfri sökmotor, om du är intresserad.
Är du inte tillräckligt intresserad så kommer du ändå inte ta till dig av informationen som jag letar fram och mitt arbete är således onödigt.
.
Citera
2017-07-09, 20:37
  #16
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Använder du laptopen med strömsladden i och batteriet redan är fulladdat så är det inte bra.
Det står troligen i din manual att man inte ska använda strömsladden till annat än att ladda batteriet.
Batteriet är troligen förbrukat.
.

Skitsnack! Detta gällde när det satt NIMH-batterier i datorn. Nu är det LIJON-batterier i batteripacken. Det blir ingen skada på batteriet om laddsladden sitter i.

Ditt råd däremot gör så att det blir sämre i förtid. Ett Lithiumjonbatteri klara c:a 300 laddcykler innan det börjar bli sämre, en laddcykel räknas från att batteriet varit under ca 70% och sedan laddas upp.

Självurladdning på dessa batterier är låg så om du har laddsladden i hela tiden dröjer det mycket länge mellan cyklerna.
Citera
2017-07-10, 10:25
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Skitsnack! Detta gällde när det satt NIMH-batterier i datorn. Nu är det LIJON-batterier i batteripacken. Det blir ingen skada på batteriet om laddsladden sitter i.

Ditt råd däremot gör så att det blir sämre i förtid. Ett Lithiumjonbatteri klara c:a 300 laddcykler innan det börjar bli sämre, en laddcykel räknas från att batteriet varit under ca 70% och sedan laddas upp.

Självurladdning på dessa batterier är låg så om du har laddsladden i hela tiden dröjer det mycket länge mellan cyklerna.

Hur kan mitt råd att ta ut batteriet göra så att det slits mer än om du konstant har laddsladden i när batteriet sitter kvar i laptopen?

Har man laddsladden i så laddas batteriet konstant så fort det droppar lite. Batteriet far illa av att sitta i en varm laptop.
Hur en laddcykel räknas är inte konstant. Batteriet slits hela tiden.

Mitt råd kvarstår. Ta ut batteriet om du ska köra på nätsladden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback