Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-07, 10:25
  #1
Medlem
csbillys avatar
När jag var på cypern för lite mer än en månad sedan så hade jag fri surf, nu när jag ska resa inom EU så undrar jag om samma sak gäller. Har nämligen TELIA, expressen har skrivit en artikel om hur TELIA nu valt och stänga av så att man inte kan surfa utomlands. Samtidigt står det klart och tydligt på deras hemsida att man kan surfa utomlands så jag undrar om de dragit tillbaka sitt uttalande om att stoppa surf utomlands. Detta förbjudet skulle träda i kraft i början av juni, en månad senare så står det fortfarande på deras hemsida att man kan surfa.
Citera
2017-07-07, 11:32
  #2
Medlem
volfi2s avatar
Bästa är att ringa deras kundsupport eller chatta med dom via hemsidan.
Kan variera för vad abonnemang man har också!
Citera
2017-09-10, 00:20
  #3
Medlem
Om du har ett vanligt mobilabonnemang med tal, sms och surf så kan du surfa utomlands. Har du ett mobilt bredbandsabonnemang, dvs inget tal utan bara data så kan du inte surfa utomlands längre.
Citera
2017-09-10, 10:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om du har ett vanligt mobilabonnemang med tal, sms och surf så kan du surfa utomlands.

Nja. om du med utomlands menar EU och ESS så stämmer det, inte annars. Var dock medveten om att det gäller bara om du är utomlands inom nämnda område. Inte om du är hemma och SMS:ar utomlands, då gäller vanlig taxa för utomlands SMS/Tal.
Citera
2017-09-10, 11:30
  #5
Medlem
Finns det abb hos telia med bara tal-där surf ej kan aktiveras?
Citera
2017-09-10, 18:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Nja. om du med utomlands menar EU och ESS så stämmer det, inte annars. Var dock medveten om att det gäller bara om du är utomlands inom nämnda område. Inte om du är hemma och SMS:ar utomlands, då gäller vanlig taxa för utomlands SMS/Tal.

Nja, det funkar ju även i andra länder men kostar extra. I mobila bredbandsabonnemang har Telia stängt av roamingen helt. Det var den skillnaden jag ville belysa.
Citera
2017-09-10, 21:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nja, det funkar ju även i andra länder men kostar extra. I mobila bredbandsabonnemang har Telia stängt av roamingen helt. Det var den skillnaden jag ville belysa.

Nu var frågan inte andra länder utan EU/ESS.
Citera
2017-09-10, 21:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Nu var frågan inte andra länder utan EU/ESS.

Nej, frågan gällde kort om man kunde surfa utomlands med Telia eller inte och det svarade jag på. Sen börjar du krångla till det med att det inte skulle gå utanför EU/ESS.
Citera
2017-09-11, 08:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, frågan gällde kort om man kunde surfa utomlands med Telia eller inte och det svarade jag på. Sen börjar du krångla till det med att det inte skulle gå utanför EU/ESS.

Vad för fel är det på dig? Har aldrig påstått att det inte går utanför EU/ESS. Frågan som ställdes handlar om gratis eller inte. Ta gärna SFI en gång till.
Citera
2017-09-11, 08:53
  #10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Vad för fel är det på dig? Har aldrig påstått att det inte går utanför EU/ESS. Frågan som ställdes handlar om gratis eller inte. Ta gärna SFI en gång till.
Nej det är inte gratis utomlands du betalar samma avgift som i Sverige inom EU/ESS, dock har vissa operatörer ytterligare begränsningar antingen på surfmängd eller att det inte fungerar alls och du måste köpa en extra EU/ESS surfpott.
Citera
2017-09-11, 08:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Vad för fel är det på dig? Har aldrig påstått att det inte går utanför EU/ESS. Frågan som ställdes handlar om gratis eller inte. Ta gärna SFI en gång till.

Jag svarade på: "Har nämligen TELIA, expressen har skrivit en artikel om hur TELIA nu valt och stänga av så att man inte kan surfa utomlands. Samtidigt står det klart och tydligt på deras hemsida att man kan surfa utomlands så jag undrar om de dragit tillbaka sitt uttalande om att stoppa surf utomlands."

Och svaret var att Telia stoppat för vissa abonnemangstyper. I mitt svar går jag inte i på priset utan vara själva frågan om det är stoppat eller inte.

Sen kommer du och säger att det bara gäller EU/ESS. Så det är du som missförstod mitt svar.

Så återigen TS för att göra detta glasklart:
Vanligt mobilabonnemang: du kan surfa utomlands men utanför EU/ESS till ytterligare kostnad.
Mobilt bredband: Telia har stoppat all roaming inom såväl utom EU/ESS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback