Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-06, 23:12
  #1
Medlem
Jag är civilingenjör teknisk fysik 39 år. 15 år erfarenhet som utvecklare o andra roller. Har haft denna tjänst i ca 3 år. Har nu 45kSEK i rollen som lösningsarkitekt på ett större företag i Stockholm. Vi bygger system i molnet och i .core. Coachar 15-20 utvecklare och försöker vara en Agile Arkitekt. Känns lågt. Vad borde jag kunna tjäna i denna position?
__________________
Senast redigerad av Sodan78 2017-07-06 kl. 23:13. Anledning: Tilläg
Citera
2017-07-06, 23:24
  #2
Medlem
enowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Jag är civilingenjör teknisk fysik 39 år. 15 år erfarenhet som utvecklare o andra roller. Har haft denna tjänst i ca 3 år. Har nu 45kSEK i rollen som lösningsarkitekt på ett större företag i Stockholm. Vi bygger system i molnet och i .core. Coachar 15-20 utvecklare och försöker vara en Agile Arkitekt. Känns lågt. Vad borde jag kunna tjäna i denna position?

Lönen ligger väl från 43+.
Har själv sökt en arkitekttjänst och hoppas få just 42-45k även om det inte blir så stor höjning från vad jag har idag. Sedan är jag 31 också men jobbat som utvecklare väldigt länge.

Du ligger lite för lågt tycker jag men det beror ju på hur pass kompetent du är också. 48-54 låter mer rimligt kanske.
Citera
2017-07-06, 23:26
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Jag är inte lösningsarkitekt själv men ja, det låter lågt. Jag skulle nog höfta på att i Stockholm är allt under 50K är ett rån med din erfarenhet, framför allt när du coachar andra. Det borde nog rent av ligga ett par lappar högre än så.
Citera
2017-07-06, 23:49
  #4
Medlem
Ska nog kolla runt lite då.

Började koda på höskolan o första åren som ingenjör 2005, men då C för inbyggda system. Har sen dess både jobbat som som chef för utvecklare o inköpare av inbyggda system men nu landat som lead arkitekt för cloud. Kodar dock inget på jobbet.

Rätt erfaren(bred) o är certifierad IT arkitekt.
Citera
2017-08-03, 11:05
  #5
Medlem
PaulPaljetts avatar
Om du är duktig så borde du ligga på 50-55 med den befattningen du beskriver och med Stockholmslön.
Citera
2018-05-29, 23:17
  #6
Medlem
SithSons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Jag är civilingenjör teknisk fysik 39 år. 15 år erfarenhet som utvecklare o andra roller. Har haft denna tjänst i ca 3 år. Har nu 45kSEK i rollen som lösningsarkitekt på ett större företag i Stockholm. Vi bygger system i molnet och i .core. Coachar 15-20 utvecklare och försöker vara en Agile Arkitekt. Känns lågt. Vad borde jag kunna tjäna i denna position?


En vän till mig landade just nu i maj 2018 ett jobb i en linjeroll som lösningsarkitekt inom beslutsstöd på 60kkr. Stort globalt företag, dock inte de högsta lönerna.På välbetalda företag, och med lite tur, kan man säkerligen komma upp i 65kkr för denna roll.
__________________
Senast redigerad av SithSon 2018-05-29 kl. 23:19.
Citera
2018-05-29, 23:49
  #7
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Jag är civilingenjör teknisk fysik 39 år. 15 år erfarenhet som utvecklare o andra roller. Har haft denna tjänst i ca 3 år. Har nu 45kSEK i rollen som lösningsarkitekt på ett större företag i Stockholm. Vi bygger system i molnet och i .core. Coachar 15-20 utvecklare och försöker vara en Agile Arkitekt. Känns lågt. Vad borde jag kunna tjäna i denna position?
Har nästan exakt samma CV men tjänar 54 och jobbar i Gävle så du ska definitivt upp en bit.
Citera
2018-05-31, 18:00
  #8
Medlem
Flyttat ut från landet har samma efter skatt nu. Min efterträdare fick 60 plus.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback