Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-06, 21:06
  #1
Medlem
Walvaters avatar
Hej

Theralen/alimemazin är en välkänd och väl använd antihistamin som även har antipsykotiska effekter, d v s den blockerar dopaminreceptorerna. Dopaminet ansvarar för många drogers rus, inkluderat t ex kokains och amfetamins. Jag har googlat mycket men hittar inget konkret kring hur starkt vid dopaminreceptorerna theralenet binder, så jag ska bli konkret i stället:

ni som använt Theralen/alimemazin för att sova (nämn gärna hur mycket), hur mycket sämre har tjacket/kolan fungerat dagen efter?

Jag tror att alimemazin är ganska svagt antidopaminergt, och därför blockerar CS ganska dåligt, men jag vet inte och hittar inget kring det. Jag tror mig minnas att jag använt det förut, och sedan använt CS dagen efter med god effekt, men jag minns inte säkert, och jag vet ju att t ex Zyprexa och Seroquel så gott som totalt stänger av CS-effkekterna, och jag vill inte riskera det. Så frågar här!


Någon som har erfarenhet av att använda först theralen/alimemazin och sedan dopaminergt CS som tjack/kola?


m v h
Citera
2017-07-07, 12:45
  #2
Medlem
lmnees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Hej

Theralen/alimemazin är en välkänd och väl använd antihistamin som även har antipsykotiska effekter, d v s den blockerar dopaminreceptorerna. Dopaminet ansvarar för många drogers rus, inkluderat t ex kokains och amfetamins. Jag har googlat mycket men hittar inget konkret kring hur starkt vid dopaminreceptorerna theralenet binder, så jag ska bli konkret i stället:

ni som använt Theralen/alimemazin för att sova (nämn gärna hur mycket), hur mycket sämre har tjacket/kolan fungerat dagen efter?

Jag tror att alimemazin är ganska svagt antidopaminergt, och därför blockerar CS ganska dåligt, men jag vet inte och hittar inget kring det. Jag tror mig minnas att jag använt det förut, och sedan använt CS dagen efter med god effekt, men jag minns inte säkert, och jag vet ju att t ex Zyprexa och Seroquel så gott som totalt stänger av CS-effkekterna, och jag vill inte riskera det. Så frågar här!


Någon som har erfarenhet av att använda först theralen/alimemazin och sedan dopaminergt CS som tjack/kola?


m v h

Tyvärr för less och skrivit alldeles för många inlägg här nu senaste timmen så jag svarar såhär - gå in på google, sök på namnet av dessa mediciner - gå in på wikipediasidan för den substansen - kolla på avsnittet farmakologi (och farmakokinetik och mechanism of action och liknande) - läs vilka receteporer den binder till

Och självklart -wikipedia på engelska. Sen måhända wikipeda inte är helt 100 - men dom har verkligen höjt sin nivå på farmakologiska del
Citera
2017-07-07, 12:51
  #3
Medlem
lmnees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Hej

Theralen/alimemazin är en välkänd och väl använd antihistamin som även har antipsykotiska effekter, d v s den blockerar dopaminreceptorerna. Dopaminet ansvarar för många drogers rus, inkluderat t ex kokains och amfetamins. Jag har googlat mycket men hittar inget konkret kring hur starkt vid dopaminreceptorerna theralenet binder, så jag ska bli konkret i stället:

ni som använt Theralen/alimemazin för att sova (nämn gärna hur mycket), hur mycket sämre har tjacket/kolan fungerat dagen efter?

Jag tror att alimemazin är ganska svagt antidopaminergt, och därför blockerar CS ganska dåligt, men jag vet inte och hittar inget kring det. Jag tror mig minnas att jag använt det förut, och sedan använt CS dagen efter med god effekt, men jag minns inte säkert, och jag vet ju att t ex Zyprexa och Seroquel så gott som totalt stänger av CS-effkekterna, och jag vill inte riskera det. Så frågar här!


Någon som har erfarenhet av att använda först theralen/alimemazin och sedan dopaminergt CS som tjack/kola?


m v h


bra fråga också vill jag tillägga. antihistaminer som blockerar vissa dopaminreceptorer (tex propavan) - hur mkt drar den ner ruset? ingen aning - ingen som verkar veta helleringa direkt studier som skulle göras på "uppskattning av rus i kombination med propavan"

men ja dom rena antipsykotiska som zyprexa och queintapin(minns inte alls stavning eller namnet riktigt) - dödar helt möjligheten för dopaminet att binda... som sagt, intressant.. en svårt att säga om du kommer finna ett säkert svar - du kan ju bara hoppas på några med erfarenhet av det du frågar om delar med sig iaf.

Om du vill gräva djupare och försöka hitta vetenskapliga välgjorda studier med mkt för publicering omkring detta så sök på pubmed (sök bara på google). Dessa är dock svårsorterade, långa, svårlästa (speciellt om man inte är van engelskt akademiskt språk) och är kräver kanske en akademisk utbildning inom någon djupare utbildning som innefattar utvärdering av sådana publiceringar.

Och en sista grej, missade notering du gjorde att du googlat mkt.. så det är bra du ansträngt innan du frågar.. men jag har även funderat över detta och inte kommit till någon bra slutsats eller något svar på detta. Men finns som sagt pubmed... men som jag även sagt - vilken akademisk forskningsgrupp skulle få tillstånd och kapital för att utvärdera denna fråga?
Jag tycker de skulle kunna va givande när de kommer till missbruk och i samma sammanhang som den där alkoholistgrejen(tappade namnet) gör att man inte kan dricka.
__________________
Senast redigerad av lmnee 2017-07-07 kl. 13:05.
Citera
2017-07-07, 19:52
  #4
Medlem
Walvaters avatar
Jag tog 160 mg alimemazin i form av Theralen igår, och ungefär 18 timmar senare slog jag i mig ungefär en gubbe (läs: mindre, givetvis - kanske 0.8) bra tjack.

Jag är sliten och uttorkad och mår därför inte lika bra som jag gjorde igår, men jag tror faktiskt inte att själva ruset har blivit så mycket svagare. Jag tog ju rätt mycket alimemazin så effekten borde sitta kvar. Men jag märker ingenting.

Jag måste vara utvilad och pigg för att göra en korrekt bedömning, men: det är långt ifrån omöjligt att köra tjack, även om man har använt sig av relativt stora doser alimemazin till den gångna natten.

Tjackdosen kanske verkar hög, men det är faktiskt mindre än jag brukar ta per gång. Jag slår aldrig i mig under 1 gram, om det inte handlar om att jag har lite kvar och vill fylla på.

För någon månad sedan när jag hade tagit zyprexa kvällen innan, så slog jag i mig 2 gram bra amfetamin, och trots att kvalitén är utmärkt fick jag inget schysst rus. Dopaminet var verkligen totalt blockerat. Jag fick dock noradrenerga effekter i form av hjärtklappning och lite sånt, men euforin lyste med sin frånvaro. Jag upplever inte alls samma blockerande effekt av Theralen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback