Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 13:55
  #37
Avstängd
Haverisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Falukorv är verkligen skitmat. Men idag fick jag en sådan jävlig lust att äta just det. Ungsbakad med potatismos och en jävla massa senap vore fint.

Men sen tar jag alltid mitt förnuft tillfånga och väljer bort skitmaten och slutar nog med att det antingen blir kycklingsallad eller tacos till middag.
Visst är det verkligen bara fet skräpmat men det finns likväl något alldeles speciellt med stekta falukorvsskivor och makaroner. Det finns en doft av barndom där i stekoset.

Nu skulle vi förvisso haft annan mat idag och det är ju fredag och allt men... Äsch... Ikväll blir det en stekt falukorvsring och lite Kungsörnens makaroner. Som måltidsdryck, en starköl i ett Duralexglas.

1987 är välkommet tillbaka om så bara för en fredagskväll.
Citera
2018-12-07, 14:03
  #38
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag har hört från folk som jobbat med tillverkning av korv att man bör hålla sig undan att veta (om man är kräsmagad) för hur faktiskt folk blir till. Så ett råd till nu de som är (mig inkl) att hålla sig undan att titta.

Nja. Förr (och även en hel de nu) så tog man tillvara på hela djuret ute på gårdarna. Många kanske tycker grisfötter , tunga och liknande är skräp kött men det finns väldigt fina bitar från hela grisen.
Vet att min mormor gjorde fantastisk sylta av grishuvudet som hon kokte och skrapade rent på kött.
Sedan kokade gelé av ben och gjorde fantastisk sylta.

Så det är kanske mera dagens människor som inte vill veta av hanteringen av djurkroppens tillredning av olika korvar,syltor och andra delikatesser. Folk som varit med och slaktat äter nog mer produkter än vad Svensson gör som är van att se nitratfärgade röda köttbitar färdigförpackade.

Har stött på folk som trott att köttet är dåligt just för att det inte färgats rött då man slaktar själv.
Detta trots att Älgen/kossan varit väldigt nyslaktad och fräscht.

Korv är gott och falukorv är väldigt mångsidig. Det finns mängder av goda rätter man kan laga av den.
Citera
2018-12-15, 14:40
  #39
Medlem
TraXzmans avatar
En klassiker är ju att ta lättstekt eller färsk falukorv skivor med lite grillkrydda
Ost och lingonsylt, 2 bröd (toast ev) och en smörgåsgrill, pressa ihop
Citera
2018-12-15, 15:07
  #40
Medlem
DeepThroat007s avatar
Sommarjobbade med att bl.a. göra falukorv. Ett jobb som var tungt, kallt o tråkigt. Tänker på det varje gång jag köper en Falukorv. Tyngst att göra var dock blodpudding. Tråkigast att göra var fläsk- o köttkorv: Lovade mig själv att aldrig köpa sådan korv och det löftet har jag hållit. Prinskorv var heller inget vidare att stå o pilla med.

Stekt falukorv i skivor som fått stå i kylskåpet är ju hur gott som helst att ta som en munsbit.
Citera
2018-12-15, 16:57
  #41
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Ja falukorv är jävligt gott. Falukorv och makaroner, korv stroganoff osv, fantastiskt. Äter ibland falukorv (stekt i smör) som snacks till en film eller serie haha. Brukar steka upp 20 skivor eller så.
Citera
2018-12-15, 20:36
  #42
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
En klassiker är ju att ta lättstekt eller färsk falukorv skivor med lite grillkrydda
Ost och lingonsylt, 2 bröd (toast ev) och en smörgåsgrill, pressa ihop

Grillkrydda, ost och lingonsylt, en klassiker var? Bara hemma hos dig? Plocka bort grillkryddan och sylten ur ekvationen och tillsätt senap, då kanske man närmar sig en klassiker.
Citera
2018-12-15, 20:47
  #43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Sommarjobbade med att bl.a. göra falukorv. Ett jobb som var tungt, kallt o tråkigt. Tänker på det varje gång jag köper en Falukorv. Tyngst att göra var dock blodpudding. Tråkigast att göra var fläsk- o köttkorv: Lovade mig själv att aldrig köpa sådan korv och det löftet har jag hållit. Prinskorv var heller inget vidare att stå o pilla med.

Stekt falukorv i skivor som fått stå i kylskåpet är ju hur gott som helst att ta som en munsbit.
Vad är det som gör det så tungt? Min uppfattning är att blodpudding består av blod, mjöl och kryddor som blandas ihop och kokas/bakas. Ser inget tyngre moment i det, upplys mig!
Citera
2018-12-15, 20:57
  #44
Medlem
Youresocools avatar
En bit Falukorv i en påse i fickan som man skär med Morakniven och sköljer ner med valfri vodka är fint, speciellt på spritresorna till Tyskland exempelvis.
Citera
2018-12-15, 21:09
  #45
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är det som gör det så tungt? Min uppfattning är att blodpudding består av blod, mjöl och kryddor som blandas ihop och kokas/bakas. Ser inget tyngre moment i det, upplys mig!

Blodpudding görs i stora "korvar" med snöre på o efter de kommit ur maskinen så trär man korvarna med snören på en metallstång som man sedan hänger upp på en vagn. Det är det senare momentet som är tungt då många korvar väger en hel del.
Citera
2018-12-15, 21:14
  #46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Blodpudding görs i stora "korvar" med snöre på o efter de kommit ur maskinen så trär man korvarna med snören på en metallstång som man sedan hänger upp på en vagn. Det är det senare momentet som är tungt då många korvar väger en hel del.
Okej, då förstår jag. Man tänker kanske inte alltid på hur det faktiskt gått till innan när man plockar upp en bit blodpudding på 400 gram.
Citera
2019-05-27, 17:36
  #47
Medlem
Cloecuds avatar
Min gubbe kom hem med en RIKTIGT trevlig ring falukorv av märket "Bromma Chark" igår! Den smakade precis som falukorven gjorde när jag var liten och hungrig på 70/80:talet, dvs innan Scan, Lithells och andra storfabrikörer ekonomiserade sönder produkten!

Köttig (80% malet fett och muskel fördelat mellan fläsk och nöt) samt bra kryddad med lätta toner av ingefära, muskot och svartpeppar. Bra tuggmotstånd med lagom lätt röksmak och härligt saftig på tungan!

Är man sugen på Falukorv och inte har den turen att bo i närheten av en småskalig korvhantverkare som verkligen vet vad han/hon gör, så rekommenderar jag verkligen Bromma Charks Falu! Den var inte så farligt dyr heller! Gubben betalade under femtiolappen för en 800 g-ring! ICA vid Brommaplan var tydligen inköpsstället, men korven skall visst vara spridd rätt långt ut bland de stockholmska kransområdena efter vad jag kan förstå. (Dock inte upp till oss i Täby )

Jag bifogar en bild på den ostympade (Överdrivet mycket plast när det gäller förpackningen tyvärr) och även en bild på en snittyta. Notera att korven inte är överdrivet homogen som en Lithell/Scan/Gudruns-Falu är, utan har en vacker textur med fina små fettpärlor, vilket är det som gör korven så god när man steker den.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=6enj38&s=9
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=14ahmhd&s=9
__________________
Senast redigerad av Cloecud 2019-05-27 kl. 17:45.
Citera
2019-05-27, 21:28
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Min gubbe kom hem med en RIKTIGT trevlig ring falukorv av märket "Bromma Chark" igår! Den smakade precis som falukorven gjorde när jag var liten och hungrig på 70/80:talet, dvs innan Scan, Lithells och andra storfabrikörer ekonomiserade sönder produkten!

Köttig (80% malet fett och muskel fördelat mellan fläsk och nöt) samt bra kryddad med lätta toner av ingefära, muskot och svartpeppar. Bra tuggmotstånd med lagom lätt röksmak och härligt saftig på tungan!

Är man sugen på Falukorv och inte har den turen att bo i närheten av en småskalig korvhantverkare som verkligen vet vad han/hon gör, så rekommenderar jag verkligen Bromma Charks Falu! Den var inte så farligt dyr heller! Gubben betalade under femtiolappen för en 800 g-ring! ICA vid Brommaplan var tydligen inköpsstället, men korven skall visst vara spridd rätt långt ut bland de stockholmska kransområdena efter vad jag kan förstå. (Dock inte upp till oss i Täby )

Jag bifogar en bild på den ostympade (Överdrivet mycket plast när det gäller förpackningen tyvärr) och även en bild på en snittyta. Notera att korven inte är överdrivet homogen som en Lithell/Scan/Gudruns-Falu är, utan har en vacker textur med fina små fettpärlor, vilket är det som gör korven så god när man steker den.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=6enj38&s=9
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=14ahmhd&s=9


Bromma Chark har en egen butik, den ligger i huset bredvid fabriken (på Drottningholmsvägen).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback