Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-06-12, 16:33
  #109
Medlem
musttomtes avatar
IQ tester går egentligen inte att mäta för att du kanske inte har intresse av rektanglar och matematik. Det är skillnad på att vara en fitta och ha en fitta det är IQ.
Citera
2018-06-12, 16:36
  #110
Medlem
SektenAnderssons avatar
Nej man kan inte gå efter IQ tester eftersom den typen av ”intelligens” som avgörs är av fåfäng och världslig karaktär
Citera
2018-06-13, 18:54
  #111
Medlem
Asleeps avatar
Provtesten hos de olika Mensasidorna (norge, sverige, danmark etc) brukar ge en bra fingervisning första gången man gör dem. Jag har gjort säkert 25 olika IQ test på nätet och även det riktiga övervakade testet för Mensa och jag får ungefär samma resultat på alla. Träning på vanliga mönster ger en några extra poäng men man når snabbt sin övre gräns och den är av allt att döma fast.

Hög IQ är ingen gräddfil direkt till framgång men den krattar manegen så att säga.
Citera
2018-06-13, 18:55
  #112
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyheyYou
Kanske inte hör hit, med EQ är minst lika viktigt - emotionell intelligens.
Försök inte.
Citera
2018-06-13, 19:15
  #113
Medlem
IQ är nog färskvara. Tycker du test är kul. Äter du bra . Lever du på en sopptipp. Har du trevliga människor omkring dig. Har du tufft jobb. Osv tror jag iaf är det som sätter IQ.
Extrem IQ kanske 190 200 så är man väl speciell iaf.
Citera
2018-06-16, 11:56
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
IQ är nog färskvara. Tycker du test är kul. Äter du bra . Lever du på en sopptipp. Har du trevliga människor omkring dig. Har du tufft jobb. Osv tror jag iaf är det som sätter IQ.
Extrem IQ kanske 190 200 så är man väl speciell iaf.

Det finns en del korrelationer på hur stabila olika test är på ett iq-test. Framförallt Verbal förmåga (vokabulär, likheter och allmänbildning) är stabila. Det råkar också vara så att dessa test också har den högsta g-laddningen i wais-iv och är ganska vedertaget skulle jag tro.

Om man då ska prata om test som påverkas av hälsofaktorer som sömn och stress skulle jag vända mig till Cambridgebrainsciences. Dom har tagit fram en profil av test för att fånga din allmänna funktion, bl.a. så involverar dom exekutive funktioner som inhibition och planering men också traditionella mått på iq som deduktivt resonerande.

Det dom gör är att jämföra dina resultat med dina hälsofaktorer (sömn, stress motion) och dom har mycket forskning på sina test sedan 20 år tillbaka som visar att testen är stabila (som jag försöker förstå) men också att dom är känsliga för förändringar i hälsa.

Dom har också bra FAQ som beskriver ganska väl hur funktioner fungerar och vad du är bra på om du klarar ett test väl.

Det kostar om man vill ha full version men man kan ha gratis också om man bara vill testa.
Citera
2018-10-28, 16:52
  #115
Medlem
r4ll3s avatar
Har utfört tre övervakade test: högskoleprovet, PQA: Mental Agility Test (läkarprogrammets intagningstest) och Figure Reasoning Test Form A (Mensas test).

Även fast inte högskoleprovet är ett test utformat för att mäta flytande intelligens är de åtmintone öppna med hur deras normalfördelning ser ut, till skillnas från de två övriga. Faen, Mensas test känns jäkligt suspekt faktiskt med och jag är skeptiskt till huruvida den faktiskt har samma normalfördelning hos samma urvalsgrupp högskoleprovet använder sig utav.

Högskoleprovet exempelvis: https://www.studera.nu/globalassets/...helaprovet.pdf

Väldigt tydligt redovisat att 0.8% uppnår 1.8 eller högre med SD = 0.39. Urvalsgruppen tydligt redovisat tidigare vad jag minns, men hittar det inte nu.

Någon som vet vad Mensa faktiskt gjort normalfördelning utifrån?
Citera
2018-10-28, 19:31
  #116
Medlem
JuhuSumialas avatar
Inte så mycket på online tester. Jag har haft alltifrån s.k. savannmäns intelligens upp och över tillräckligt för medlemskap i Mensa.
Citera
2018-10-28, 20:07
  #117
Medlem
Nu är jag ingen expert, men att klara mensas gratis onlinetest är inte speciellt svårt för en aktiv ingenjör.
Sen hur mycket det bevisar hur intelligent man är en annan femma.
På en tidigare arbetsplats kom vi på nästan hela avdelningen att göra testet samtidigt alla utom 1( En projektledare) skrev full pott. Så jag skulle gissa att tar du ett gäng ingenjörer som jobbar dagligen med konstruktion och felsökning så kommer de att prestera bra på det testet.
Själv har jag enbart genomfört detta online test, men presterade ganska bra på högskoleprovet 1.8(vid första försöket) och 9a på mönstringsprovet. Så jag har nog lätt för dessa typer av test.
Sen som vissa påstår i tråden att en färgad människa inte kan vara intelligent bör nog tänka om, några av de smartaste människor jag träffat har vart svarta.
Sen att den genomsnittliga somalierna är rejält under medel är en annan femma.
Citera
2019-04-07, 15:59
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag menar, enligt flashbackare är det extremt ovanligt att svarta har så hög IQ. :P
Det kallas för en statistisk avvikelse, vilket är något som ej kan användas för belägg för att motbevisa den generella IQ hos ett specifikt kollektiv.
Neil DeGrasse Tyson är mörkhyad och en av de intelligentaste individerna på denna planet, men är just en avvikelse från den generella intelligenskvoten som kan hittas hos det kollektiv (folkslag) han tillhör.
Dolph Lundgren besitter en IQ på 160+, och är svensk. Detta innebär inte att svenskar rent generellt har en IQ på 160, utan den ligger fortfarande som genomsnitt på 100. Dolph Lundgren är en avvikelse från det kollektiv han tillhör vilket har fått sin generella IQ mätt.
Du borde förstå skillnaden på genomsnitt och avvikelse.

Exempel : SJ är på genomsnitt försenat. Detta innebär inte att de aldrig kan komma i tid.

Detta är något som inte är svårförståeligt.

Hursomhelst, ifall någon kunde bekräfta : Har fått ungefär exakt samma resultat på samtliga 5-7 test, dessa består av mensa Danmark, Norge, Sverige, Finland, Ungern, Schweiziska eller tyska(?) -, alla dessa är ju förvisso internettest, men kan man ta ut något/ dra någon slutsats från dessa resultat? Känns som att jag får ovanligt högt. Fick förvisso högre än genomsnittet på datortestet hos rekryteringsmyndigheten när jag mönstrade tidigare i år.
Jag menar, de flesta på flashback verkar tydligen ha betydligt högre än genomsnittet, antingen är dessa test inte tillförlitliga eller är det bara de som faktiskt får "skrytbara" siffror som kommenterar.
Citera
2019-04-07, 16:40
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
jo du är förhållandes intelligent om du aldrig gjort något innan. problemet med dessa tester är att du kan öva på problemen då de alltid är samma problemen i olika former. de är nonsens att bara 3% av populationen skulle kunna uppnå 130 på mensas test.

standardfördelningen eller bell kurvan där 3% har 130 eller mera baserar sej på en stor population där mycket få har övat innan. om man däremot tog en grupp med individer som gjort liknade tester innan och va motiverade att få ett hög resultat skulle sannolikt närmare 10% kvalificera sej. de är därför mensa är en bluff.

men de finns också riktiga iq test för stora pojkar:

https://iqexams.net/tests2/geniusiqtest/index.htm

dom ser ut som i länken ovan med prickar som rör sej i kluster eller ensamma enligt mer eller mindre komplexa mönster i olika antal. till skillnad från mensas test är de i princip omöjligt att öva på dessa då de kan varieras på oändligt många sätt. de går också att göra sådana tester som är betydligt svårare än mensas.

ett sådant test visar hur stort ditt arbetsminne är och vad du kan göra med de. så enkelt är de och de just vad iq tester mäter. detta ger också ett mått på din förmåga att resonera logiskt och hålla flera tankar i huvudet samtidigt.

Haha, det där testet var riktigt svårt. Tappade fokus jag vet inte hur många gånger. Står att jag fick 10/30 rätt vilket motsvarar 121 IQ.
Men, med alla internettest får man ta det med en nypa salt. Detta var lite annorlunda från hur de andra testen brukar vara konstruerade.
Citera
2019-04-09, 09:01
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIXSA
Det kallas för en statistisk avvikelse, vilket är något som ej kan användas för belägg för att motbevisa den generella IQ hos ett specifikt kollektiv.
Neil DeGrasse Tyson är mörkhyad och en av de intelligentaste individerna på denna planet, men är just en avvikelse från den generella intelligenskvoten som kan hittas hos det kollektiv (folkslag) han tillhör.
Dolph Lundgren besitter en IQ på 160+, och är svensk. Detta innebär inte att svenskar rent generellt har en IQ på 160, utan den ligger fortfarande som genomsnitt på 100. Dolph Lundgren är en avvikelse från det kollektiv han tillhör vilket har fått sin generella IQ mätt.
Du borde förstå skillnaden på genomsnitt och avvikelse.

Exempel : SJ är på genomsnitt försenat. Detta innebär inte att de aldrig kan komma i tid.

Detta är något som inte är svårförståeligt.

Hursomhelst, ifall någon kunde bekräfta : Har fått ungefär exakt samma resultat på samtliga 5-7 test, dessa består av mensa Danmark, Norge, Sverige, Finland, Ungern, Schweiziska eller tyska(?) -, alla dessa är ju förvisso internettest, men kan man ta ut något/ dra någon slutsats från dessa resultat? Känns som att jag får ovanligt högt. Fick förvisso högre än genomsnittet på datortestet hos rekryteringsmyndigheten när jag mönstrade tidigare i år.
Jag menar, de flesta på flashback verkar tydligen ha betydligt högre än genomsnittet, antingen är dessa test inte tillförlitliga eller är det bara de som faktiskt får "skrytbara" siffror som kommenterar.

Suck, den här frågan igen . ÖÖÖÖH, IQ test som används i professionella sammanhang baserar sitt full scale iq, vilket är motsvarigheten till g (generell intelligens, som man vill mäta med iq test), på flera test för att få ett värde med högre kvalitet. När du gör "ett" test t.ex. matriser så är inte det värdet lika högt korrelerat med g och har därför sämre kvalitet. Jag tror att Mensas online test har hög kvalitet om man gör dom en gång och kanske att man inte tränar på andra liknande test.

Svaret är att matriser på WAIS är ett bra individuellt test som är kan administreras utan involvering av psykolog men att jag sett en korrelation till full scale på 0.7.

Förmodligen så har dom med ett fortgående intresse för IQ också högre intelligens för det krävs en del för att sätta sig in i det.

NU ÄR JAG DUM
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback