Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-06, 14:46
  #1
Medlem
Astrorbits avatar
Läste på DN att soppgubbar strejkar i Stockholm, någon som har sett en massa gamla soppor runt Stockholm.

Anledningen ska vara sänkta löner. Soppgubbar tjänar hela 36000/månaden!! sjuk lön för att hämta lite soppor..

Dessutom vill arbetsgivarn göra en nyckelinventering. Kärnan i nyckelkonflikten är att sophämtarna har koll på till vilka dörrar som nycklarna på deras nyckelknippor går. Det har inte företagen och Stockholm Vatten, det kommunala bolaget som har ansvar för renhållningen i Sverige.

Sophämtarna menar å sin sida att kunskapen om vilken nyckel som går till vilken dörr är en kompetens och en kunskap som de besitter, och att de riskerar att ersättas om de lämnar ifrån sig den kunskapen.

http://www.dn.se/sthlm/sophamtare-i-stockholm-strejkar/

Vad tycker FB om strejken?
Citera
2017-07-06, 14:49
  #2
Medlem
stahlhelm1916s avatar
tjänar verkligen den genomsnittliga sopgubben så pass mycket?
naah..
Citera
2017-07-06, 14:53
  #3
Medlem
En hög jävla kärringar!

Äkta outbildade "arbetarpatrask" som helt saknar utbildning och som vill hålla inne basal kunskap.

De har nu fått sparken allihop och det förtjänar de.

Det finns människor i Sverige som sliter arslet av sig med osäkra anställningar, men dessa primadonnor håller på och självömkar och går ut i en osanktionerad strejk.

De förtjänar att kastas ut med huvudet före.
Citera
2017-07-06, 14:53
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
Läste på DN att soppgubbar strejkar i Stockholm, någon som har sett en massa gamla soppor runt Stockholm.

Anledningen ska vara sänkta löner. Soppgubbar tjänar hela 36000/månaden!! sjuk lön för att hämta lite soppor..

Dessutom vill arbetsgivarn göra en nyckelinventering. Kärnan i nyckelkonflikten är att sophämtarna har koll på till vilka dörrar som nycklarna på deras nyckelknippor går. Det har inte företagen och Stockholm Vatten, det kommunala bolaget som har ansvar för renhållningen i Sverige.

Sophämtarna menar å sin sida att kunskapen om vilken nyckel som går till vilken dörr är en kompetens och en kunskap som de besitter, och att de riskerar att ersättas om de lämnar ifrån sig den kunskapen.

http://www.dn.se/sthlm/sophamtare-i-stockholm-strejkar/

Vad tycker FB om strejken?

Det där med kompetensen är ju bara löjligt. Det handlar ju snarare om att dom försöker göra sig oumbärliga på något som inte alls har med kompetens att göra. Typ som om jag skulle skriva helt oläslig kod på jobbet så att ingen annan kan underhålla den, och sen strejka om någon krävde att det skulle refaktoreras.

Och ja, sopgubbar har en väldigt hög lön sett till vad dom gör. Det är väl lite samma strid som började för flygvärdinnorna för ett gäng år sedan.
Citera
2017-07-06, 14:54
  #5
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
Läste på DN att soppgubbar strejkar i Stockholm, någon som har sett en massa gamla soppor runt Stockholm.

Anledningen ska vara sänkta löner. Soppgubbar tjänar hela 36000/månaden!! sjuk lön för att hämta lite soppor..

Dessutom vill arbetsgivarn göra en nyckelinventering. Kärnan i nyckelkonflikten är att sophämtarna har koll på till vilka dörrar som nycklarna på deras nyckelknippor går. Det har inte företagen och Stockholm Vatten, det kommunala bolaget som har ansvar för renhållningen i Sverige.

Sophämtarna menar å sin sida att kunskapen om vilken nyckel som går till vilken dörr är en kompetens och en kunskap som de besitter, och att de riskerar att ersättas om de lämnar ifrån sig den kunskapen.

http://www.dn.se/sthlm/sophamtare-i-stockholm-strejkar/

Vad tycker FB om strejken?


Jag har arbetat som sopgubbe och min far gjorde det i över 20 år. Han hade inte 36 000 i månaden. Inte jag heller. Jag hade max 18 000 ut i hand som 25åring. Sedan handlar det ju om att man framför ett fordon som kräver viss kompetens. Att man sedan jobbar med kroppen (förr iaf innan kärlen kom överallt) gjorde nog att lönen trissades upp i Sthlm iaf. I sthlm lär det som sagt också vara extremt stora mängder nycklar som kräver noggrann hantering. I våran medelstora stad i Sverige hade tom vi problem ibland att hålla reda på nycklar. Men kompetens? Nej. Bara bra ordningssinne.
Citera
2017-07-06, 14:54
  #6
Avstängd
Har alltid undrat detta också kan nån med kunskap shed some light på detta för en gångs skull.

Vad tjänar dessa jävla sopgubbar? Yrket är nedvärderande minst sagt och har med skit att göra har hört olika roliga stories att trots dessa gubbar duschar så finns lukten kvar och dessutom att deras näsa tar skada, så det låter ändå troligt att lönen ligger på en ganska hög summa, vågar inte säga exakt hur mycket men detta med 30-35 verkar stämma dock innan skatt antar jag?

Sen vet jag inte direkt hur en arbetsdag som sopgubbe ser ut men vet att många 20-25 åringar hade jättegärna kört på det om dem verkligen tjänade enormt bra
Citera
2017-07-06, 14:55
  #7
Medlem
poxers avatar
Sparken: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...re-far-sparken
Citera
2017-07-06, 14:57
  #8
Medlem
Det skulle dock inte förvåna mig om man nu anställer nyanlända med minilön.
Citera
2017-07-06, 14:57
  #9
Medlem
Redors avatar
Ursäkta, men dem borde fan skämmas!!

Anser sig vara värda mellan 30- 45.000 i månaden för 25-28tim/veckan för att hämta sopor.
Ett kul exempel..En undersköterska eller sjuksköterska tjänar inte ens hälften, jobbar mer än dubbelt och tar i många fall bokstavligen hand om skiten, dessutom med en utbildning i grunden. Vilken utbildning har man som sophämtare som befogar en lön över ens 25' i månaden?.

Helt jävla absurt att de har mage att strejka för att man vill sänka deras löner till en något rimligare nivå som står i proportion till vad de utför. Nu har ju många fått sparken läste jag men ändå.
Citera
2017-07-06, 15:00
  #10
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
Har alltid undrat detta också kan nån med kunskap shed some light på detta för en gångs skull.

Vad tjänar dessa jävla sopgubbar? Yrket är nedvärderande minst sagt och har med skit att göra har hört olika roliga stories att trots dessa gubbar duschar så finns lukten kvar och dessutom att deras näsa tar skada, så det låter ändå troligt att lönen ligger på en ganska hög summa, vågar inte säga exakt hur mycket men detta med 30-35 verkar stämma dock innan skatt antar jag?

Sen vet jag inte direkt hur en arbetsdag som sopgubbe ser ut men vet att många 20-25 åringar hade jättegärna kört på det om dem verkligen tjänade enormt bra

Nej, lukten satt inte kvar. Lukten är enbart bakom bilen vid hantering. Man kunde bli smutsig om säckar sprack när man bar dom på ryggen. Men hur ofta rinner det om en sopsäck? Inte ofta. Myt det där med lukten. Det är inget skäl för hög lön. Däremot utslitna höfter efter att du hoppat ut och in i en lastbilskupé ett par hundra gånger om dagen i många många år. Låga kupéer började ju komma först för 10 år sedan först. Även gröna kärl.

Man kunde bli avsläppt i ett bostadsområde med 200 boende och du skulle per fot samla ihop alla säckar i högar tills dess att bilen kom och hämtade upp. Det var! ett tungt jobb. Nu med kärlen är det lättare. Om det stämmer att de får 36 000 för att dra kärl i sthlm hoppas jag nästan de får sparken.
__________________
Senast redigerad av Kravallen 2017-07-06 kl. 15:02.
Citera
2017-07-06, 15:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
Läste på DN att soppgubbar strejkar i Stockholm, någon som har sett en massa gamla soppor runt Stockholm.

Anledningen ska vara sänkta löner. Soppgubbar tjänar hela 36000/månaden!! sjuk lön för att hämta lite soppor..

Dessutom vill arbetsgivarn göra en nyckelinventering. Kärnan i nyckelkonflikten är att sophämtarna har koll på till vilka dörrar som nycklarna på deras nyckelknippor går. Det har inte företagen och Stockholm Vatten, det kommunala bolaget som har ansvar för renhållningen i Sverige.

Sophämtarna menar å sin sida att kunskapen om vilken nyckel som går till vilken dörr är en kompetens och en kunskap som de besitter, och att de riskerar att ersättas om de lämnar ifrån sig den kunskapen.

http://www.dn.se/sthlm/sophamtare-i-stockholm-strejkar/

Vad tycker FB om strejken?

Tycker att det är bra! Läste någonstans att de hade handlat upp hämtningen för billigt och att de saknade bilar och pengar att köpa in nya.

Så inte fan ska arbetarna betala för inkompetenta "entrepenörer" och politiker.

Så låt Stockholm bada i sopor, man får de politiker man röstar på.
Citera
2017-07-06, 15:02
  #12
Medlem
Helt rätt att dom får sparken dom har arbetsvägrat och nycklarna är inte deras egna så självklart ska företaget få inventera dom. Man har inte rätt att göra sig oumbärlig på det sättet, man är inte där för sin egen skull utanför sin arbetsgivare. Många arbetare är för bortskämda i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback