Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-06, 01:41
  #1
Medlem
oskichs avatar
Glada nyheter för alla nyblivna dieselbilsägare i Hufvudstaden - Inga dieselbilar i innerstaden som inte uppfyller EURO 6-avgaskraven...

https://mitti.se/nyheter/daniel-hell...hela-stockholm

Citat:
Så kan de nya miljözonerna bli:
Miljözon klass 2 – förelås omringa hela Stockholms innerstad: omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.
Miljözon klass 3 – föreslås införas i Gamla stan: omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.

Utredningen
https://www.transportstyrelsen.se/gl...ordon--1.1.pdf
Citera
2017-07-06, 08:14
  #2
Medlem
ormbitens avatar
Kan mycket väl förstå att Stockholmarna vill ha mindre biltrafik i stadens centrala delar, hade jag bott där så hade jag med högsta sannolikhet också varit för ett sådant förslag.

Jag är en lugn och harmonisk människa men varje gång man kommer med bil till Stockholm så ökar pulsen och man känner en stor stress och vill bara komma därifrån så fort som möjligt. Skulle aldrig klara av att leva där i myllret och surret.



Frågan är hur man ska hindra folk från att köra in med sin gamla bil i innerstan, jag menar... många människor struntar ju i förbud och förordningar.

Känner ju t.ex. folk som säger att dom har kört gratis genom betaltullarna varje dag i flera år genom att t.ex. montera ditt regskyltshållare som kan flippas när man kör förbi en tull...
Citera
2017-07-06, 11:35
  #3
Medlem
oskichs avatar
Problemet här är ju att folk som har köpt en Euro 5-klassad "miljöbil" de sista åren, inte kommer kunna ta sig ifrån norr till söder om stan, utan att sitta fast på Essingeleden och spy ut avgaser. Förbifart Stockholm kommer ju inte vara färdig innan 2026...

Helt klart en för snäv avgränsning med Euro 6 inom zon2. Att låta Euro5-bilar stå, när man tillåter en 1988-års modell och äldre passera skattefritt är galet...
Citera
2017-07-07, 12:29
  #4
Medlem
OldFashioneds avatar
Det här är ganska svåra frågor, men även om jag inte är mycket för breda förbud så kan jag sympatisera. Det är för många privatpersoner som kör för ofta och för korta sträckor - ofta in till innerstan från närförort. Sån skit måste bort.

Det problematiska i det hela är att stora delar av nyttotrafiken inte uppnår miljökraven och vad jag kan se behandlas inte den frågan. I mitt företags fall skulle det betyda att alla fordon behöver bytas ut mot betydligt dyrare motsvarigheter för att vi ska kunna fortsätta utföra våra uppdrag, även om så gott som hela hantverkarbranschen redan har börjat fundera på hur bilberoendet ska minska.

Kruxet ligger väl i tidsramen, det är för nära inpå. Det måste finnas en chans för alternativen att bli fler och billigare innan man slår till med stora släggan.
Citera
2017-07-07, 12:40
  #5
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det här är ganska svåra frågor, men även om jag inte är mycket för breda förbud så kan jag sympatisera. Det är för många privatpersoner som kör för ofta och för korta sträckor - ofta in till innerstan från närförort. Sån skit måste bort.

Det flesta bor utanför tullarna även om de bor i Stockholms kommun, många som bor innanför tullarna pendlar, besöker vänner osv, och tvärtom naturligtvis.
Stockholms storstad ska vi inte ens prata om, Nacka tex. Lidingöborna måste åka genom stan.

Arrogansen är total. Förbudet är meninglöst och kommer inte lösa någonting.
__________________
Senast redigerad av Tarstan 2017-07-07 kl. 12:43.
Citera
2017-07-07, 12:47
  #6
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Det flesta bor utanför tullarna även om de bor i Stockholms kommun.
Stockholms storstad ska vi inte ens prata om, Nacka tex. Lidingöborna måste åka genom stan.

Arrogansen är total. Förbudet är meninglöst och kommer inte lösa någonting.

Ja, jag är medveten om att de flesta bor utanför tullarna, varför jag skrev "till innerstan från närförort" istället för "inom innerstan".

Nackaborna behöver inte åka genom innerstan och det gör inte Lidingöborna heller. De kan göra det och väljer att göra det, men ta bort det alternativet och de kommer fram med bilen ändå. Om de inte jobbar i innerstan förstås, men bilpendling från nacka till city är absurt.

Jag tror inte på att lösa det genom trängselavgifter, det är enklare med ett brett förbud. Alternativ finns.
Citera
2017-07-07, 12:49
  #7
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det gör inte Lidingöborna heller. De kan göra det och väljer att göra det, men ta bort det alternativet och de kommer fram med bilen ändå. Om de inte jobbar i innerstan förstås, men bilpendling från nacka till city är absurt.

Hur ska Lidingöborna ta sig någonstans, simma? Nackaborna har iof södra länken men även södermälarstrand är bra att åka.

Du uppfattas som totalt okunnig om Stockholm, många måste åka genom city och inte som du skrev.
__________________
Senast redigerad av Tarstan 2017-07-07 kl. 12:51.
Citera
2017-07-07, 12:50
  #8
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Hur ska Lidingöborna ta sig någonstans, simma? Nacka borna har iof södra länken men även södermälarstrand är bra att åka.

Du uppfattas som totalt okunnig om Stockholm.

Norra länken är färdig. Lidingöborna kommer ut på Essingeleden den vägen.

Bott i Stockholm hela mitt liv varav 20 år i Nacka varav jag kört bil i 10, men tack ändå.
Citera
2017-07-07, 12:52
  #9
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Norra länken är färdig. Lidingöborna kommer ut på Essingeleden den vägen.

Bott i Stockholm hela mitt liv varav 20 år i Nacka varav jag kört bil i 10, men tack ändå.

LOL. det tror jag inte på! Inte ett skit. Man kan inte vara så okunnig, helt omöjligt. Alternativt har du inte bil.
Citera
2017-07-07, 12:53
  #10
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
LOL. det tror jag inte på! Inte ett skit. Man kan inte vara så okunnig, helt omöjligt.

Norra länken är inte ett alternativ till att köra igenom innerstan menar du?
Citera
2017-07-09, 21:28
  #11
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Hur ska Lidingöborna ta sig någonstans, simma? Nackaborna har iof södra länken men även södermälarstrand är bra att åka.

Du uppfattas som totalt okunnig om Stockholm, många måste åka genom city och inte som du skrev.

Norra länken. Stockholmarn.

EDIT: Vad jag tycker om förslaget?

Tveksam, jag delar målbilden, bilpendling in till stan är helt orimlig och fuckar bara allas hälsa och framkomlighet.

Vet dock inte hur verkningsfullt detta blir. En (kanske t.o.m. klar) majoritet av de som bilpendlar till innerstan (om vi då inte räknar hantverkarbilar) har nog redan idag en bil som klarar dessa krav, alt. har råd att byta till en, alt. hinner byta till en innan 2020. Dessa personer blir alltså kvar på vägen trots att de helt i onödan tar upp plats.

Istället förbjuds förortsbor att ta sin eller låna en kompis äldre bil för att en gång åka till innerstan för att hämta en soffa från blocket, en betydligt skonsammare gärning än Mr. Mellanchefs dagliga pendling. Det slår alltså helt fel.

Tror mer på kraftigt höjd trängselavgift (+ högre parkeringsavgifter), gör det möjligt att göra enstaka nyttoturer med bil in till stan men ekonomiskt ohållbart att pendla.
__________________
Senast redigerad av SoderortFTW 2017-07-09 kl. 21:45.
Citera
2017-07-09, 22:19
  #12
Medlem
Jag tycker att det luktar okunskap på lång väg. De flesta dieselmotorer kan faktiskt köra på alternativa dieselbränslen och således kan man ta bort diesel helt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback