Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-16, 08:45
  #25
Medlem
Dödsannonsen i Borås Tidning.
Citera
2017-07-18, 10:50
  #26
Medlem
Vårdslöshet i trafik... men ingen misstänkt? Den fattar inte jag. Någon som kan förklara?
Citera
2017-07-19, 09:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpet88
Vårdslöshet i trafik... men ingen misstänkt? Den fattar inte jag. Någon som kan förklara?
För att kunna starta en förundersökning krävs misstanke om brott, och vet man inte exakt vad det handlar om så rubricerar man ofta på visst sätt.
Trafikolyckor som vårdslöshet i trafik, bränder som mordbrand, och liknande. Så har jag förstått saken i alla fall.
Citera
2017-08-09, 22:35
  #28
Medlem
Någon som har koll på hur det går i ärendet?
Citera
2017-10-13, 18:46
  #29
Medlem
Någon som kan lägga upp vad det står?

http://www.bt.se/boras/jonas-35-dog-...nda-hande-det/
Citera
2017-10-13, 21:22
  #30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Vad är rätt, och varför?

Jag har alltid tänkt att gå på vänster, men blev utskälld av en person när jag gjorde det för att det tydligen var fel. Sen har andra sagt att det är rätt. Så jag har ingen aning vad som är "rätt" längre.

Att gå på vänster sida är rätt, då har du också mötande trafik framför dig. Men det kan nog stämma att fler har fel. Jag har blivit snäst åt för att ha stått på en busshållplats på vänster sida av en cyklist som cyklade på fel sida.

Sedan har jag också märkt ett annat fenomen, jag har funderat över det som joggare också. En del fotgängare har på sig belysning, exempelvis rödlampa som väl är avsedd som avtagbar cykellykta men som kan snäppas fast på exempelvis fotgängares ryggsäck. För en bilist i mörker kanske det kan se väldigt märkligt ut, för då ser det kanske ut som ett fordon som kör mot trafiken?

Om jag som joggare i höstmörkret exempelvis skulle vilja ha lampa och inte enbart reflexer, så kanske det vore mer rätt att hålla till höger (med vitt ljus framåt och rött bakåt)?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-13 kl. 21:25.
Citera
2018-02-11, 10:24
  #31
Medlem
Bilföraren misstänks inte för brott:
”I december togs beslutet att inte väcka åtal om vållande till annans död som föraren var misstänkt för. Anledningen var att det inte gick bevisa att föraren visade oaktsamhet på den nivå som krävs för att förehavandet ska vara brottsligt.”
Mamman till offret begär dock överprövning:
”En överprövning innebär att ett åklagarbeslut granskas av en högre åklagare (överåklagare eller vice överåklagare). En överprövning kan leda till att ett beslut ändras eller att det bedöms vara korrekt och därför inte ändras. Undantagsvis kan beslut också överprövas av riksåklagaren.”
Citera
2018-02-15, 11:36
  #32
Medlem
Inte en chans i världen att detta beslut (om att lägga ned FU.n ) kommer att ändras.
Åklagaren får inte väcka åtal (vållande till annans död) , ifall han inte har på fötterna att bevisa oaktsamhet /vållande.
Den avdödade var på fel ställe, vid fel tidpunkt. Bad for him! r.i.p.
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Bilföraren misstänks inte för brott:
”I december togs beslutet att inte väcka åtal om vållande till annans död som föraren var misstänkt för. Anledningen var att det inte gick bevisa att föraren visade oaktsamhet på den nivå som krävs för att förehavandet ska vara brottsligt.”
Mamman till offret begär dock överprövning:
”En överprövning innebär att ett åklagarbeslut granskas av en högre åklagare (överåklagare eller vice överåklagare). En överprövning kan leda till att ett beslut ändras eller att det bedöms vara korrekt och därför inte ändras. Undantagsvis kan beslut också överprövas av riksåklagaren.”
Citera
2018-02-15, 17:10
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Inte en chans i världen att detta beslut (om att lägga ned FU.n ) kommer att ändras.
Åklagaren får inte väcka åtal (vållande till annans död) , ifall han inte har på fötterna att bevisa oaktsamhet /vållande.
Den avdödade var på fel ställe, vid fel tidpunkt. Bad for him! r.i.p.
Nej, problemet är förstås bristande trafiksäkerhet. Fotgängare är man alltid på egen risk.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback