Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-09, 16:53
  #13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Jag håller på med mjödtillverkning osv, och tänkte göra ett tappert försök i att få en flaska upp till maximala möjliga procenten som kan uppnås med Torrjäst för Söta degar.

Min egentliga fråga är egentligen vilken temperatur som kommer effektivisera jästen som mest? I mitt hus just nu finns det vissa utrymmen som är uppemot 28-29°
Skall jag placera jäsflaskan där för att kunna få effektivast jäsning?

Undrar även om det är fördelaktigt att ställa flaskan i fönstret så solen skiner på den?
Tacksam för svar
Gör du mjöd, så skippa bakjäst, det blir äckligt mot riktig namngiven jäst.
Det finns mjödjäst, söt och torr, själv testat de är okey.
Men även US-56(Amerikansk Alejäst, kan ha bra mer betäckningar har jag märkt), champagne och nån mer.
Och rätt lustigt hur det kan smaka såpass olika med olika fortsätter, men annars exakt samma recept.
Alejästen gav en rätt skön karaktär, champagne blev väldigt torrt, och min favorit på en ren mjöd var denna Alejäst.
Uppfattade det först som en väldigt skum smak, inte ens gott först, men växte på mig rätt snabbt och nått jag kan rekommendera och testa i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback