Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-05, 17:42
  #1
Medlem
Cutenesss avatar
Sitter här och har räknat ett gäng frågor och tänkte kolla om jag har rätt angående detta.

Frågorna lyder:

Data:
- Absolut ålder för Brunhes/Matuyama-magnetreversalen: 0,78 M.yr. (miljoner år)
- Absolut ålder för Matuyama/Gauss-magnetreversalen: 2,58 M.yr. (miljoner år)


1. Med utgångspunkt att Brunhes/Matuyama-magnetreversalen ligger 11,7 km från ryggaxeln i the Centralatlanten, hur snabbt rör sig havsbottnen bort från ryggaxeln?

Svar: (11,7 x 10^3)/(0,78 x 10^6) = 0,015m/år = 1,5cm/år

2. Med utgångspunkt att Matuyama/Gauss-magnetreversalen ligger 38,7 km från ryggaxeln i Centralatlanten, vad är spridningshastigheten för ryggen?

Svar: (38,7 x 10^3)/(2,58 x 10^6) = 0,015m/år=1,5cm/år=1,5cm*2=3cm (läste här att spridningshastigheten är dubbla hastigheten av hastigheten av hur snabbt botten rör sig, stämmer detta?)

3. Beräkna bredden på oceandelen av Centralatlanten, antag konstant spridningshastighet och att den maximala åldern på havsbotten är 160 miljoner år gammal.

Svar: 0,015 x (160 x 10^6) = 2400000m = 2400km

Någon som kan stämma av? Skulle betyda väldigt mycket!
Citera
2017-07-05, 18:37
  #2
Medlem
Duramaters avatar
Hittade denna tråd som handlade precis om samma uppgift. (FB) Har jag räknat rätt?

Men där framgår det inte mer än bara direkta svar.
Citera
2017-07-25, 09:57
  #3
Medlem
Cutenesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Hittade denna tråd som handlade precis om samma uppgift. (FB) Har jag räknat rätt?

Men där framgår det inte mer än bara direkta svar.
Alla svar var rätt. Sista svaret var uträkningen rätt, men fel värde förvisso. Behövdes dubbelkollas. Kan däremot ej säga vad rätta var just nu.
Citera
2017-07-27, 18:04
  #4
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuteness
Alla svar var rätt. Sista svaret var uträkningen rätt, men fel värde förvisso. Behövdes dubbelkollas. Kan däremot ej säga vad rätta var just nu.
Rör sig inte båda sidorna bort från mitten med 1,5 cm/år ? i så fall får du multiplicera ditt svar med 2, eller hur?
Citera
2017-07-30, 18:34
  #5
Medlem
Kan någon av er ge en liten förklaring vad detta handlar om?
Vad är Matuyama/Gauss magnetreversalen?
Vad är spridningshastighet?
Av formeln ser det ut som att spridningshastigheten ökar med avståndet från oceanryggen.

Det enda geologi jag läst var nog på grundskolan och realskolan. Då handlade det om landhöjning och kontinentalsockeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback