Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-05, 09:43
  #1
Medlem
Har queries som lägger till nya rader med data i min databas.
Det är dock inte jag som huvudsakligen ska använda den utan en person som inte har någon som helst kunskap av SQL.

Vad för verktyg bör man använda för att skapa SQL-formulär som är enkla att fylla i och som uppdaterar databasen?
Kan själv ingen övrig kodning som php eller java för att skapa dylikt.

Och finns det någon bra film som förklarar hur man gör steg för steg?
Citera
2017-07-05, 09:55
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testforumet
Har queries som lägger till nya rader med data i min databas.
Det är dock inte jag som huvudsakligen ska använda den utan en person som inte har någon som helst kunskap av SQL.

Vad för verktyg bör man använda för att skapa SQL-formulär som är enkla att fylla i och som uppdaterar databasen?
Kan själv ingen övrig kodning som php eller java för att skapa dylikt.

Och finns det någon bra film som förklarar hur man gör steg för steg?
En databas innehåller ju bara data liksom, på ett strukturerat sätt förhoppningsvis, därför är den ju tämligen oberoende av vad som sitter framför den. MS access har visserligen nåt formulärskit, men det är ju knappt att betrakta som en databas.

Vad är det du vill göra egentligen? Vad ska formulären göra? Ska det vara för web eller nåt standalone-program?
Citera
2017-07-05, 10:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
En databas innehåller ju bara data liksom, på ett strukturerat sätt förhoppningsvis, därför är den ju tämligen oberoende av vad som sitter framför den. MS access har visserligen nåt formulärskit, men det är ju knappt att betrakta som en databas.

Vad är det du vill göra egentligen? Vad ska formulären göra? Ska det vara för web eller nåt standalone-program?

Det är inte för webben, utan på lokala servern allt ska skötas. Formuläret ska vara standalone och bara säga till databasen (efter man trycker på en submit-knapp) att "nu ska du skapa en ny rad i tabell1 hos databasen och fylla i kolumn 2, 3 och 5".
Citera
2017-07-05, 10:37
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Det är ganska enkelt att göra inserts via sql server management studio utan att skriva någon kod. I alla fall om personen är bekant med excel.

Något fristående formulärverktyg som är dynamiskt (likt typ metabase) känner jag tyvärr inte till. Metabase är annars bra om du vill att användare utan kunskap skall kunna titta på data.
Citera
2017-07-05, 16:45
  #5
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
En databas innehåller ju bara data liksom, på ett strukturerat sätt förhoppningsvis, därför är den ju tämligen oberoende av vad som sitter framför den. MS access har visserligen nåt formulärskit, men det är ju knappt att betrakta som en databas.

Vad är det du vill göra egentligen? Vad ska formulären göra? Ska det vara för web eller nåt standalone-program?

SQL går att använda som backend i MS Access
Så har du tillgång till MS Access så kan det vara värt att pröva då det är mer lätthanterligt för en nybörjare.
Citera
2017-07-05, 22:44
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitface
SQL går att använda som backend i MS Access
Så har du tillgång till MS Access så kan det vara värt att pröva då det är mer lätthanterligt för en nybörjare.
Jag vet att det går, men det gör det knappast till en databas ändå imo.

Däremot håller jag med dig om att ställer man inte några större krav på hur saker ska funka kanske man kan använda det där skräpet ändå.
Citera
2017-07-07, 19:05
  #7
Medlem
Vad jag förstår ska det gå att använda Visual Studio för att skapa formulär? Såg nån film men verkade involvera en del kodning av annat slag som var alldeles för invecklat för mig. Försökte följa till punkt och pricka samt koppla till egna databasen, men fick felmeddelande och förstod givetvis ingenting.

Borde finnas någon färdig mall där jag bara behöver byta ut vissa parametrar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback