Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-04, 22:50
  #1
Medlem
Köpte massor av kul grejer av ett dödsbo nyligen, i högen följde en massa skojiga teckningar med.
Jag vet vem kostnären är, och jag vet vad det är för motiv. Men hur vet jag om det är något billigt offsettryck eller etsning tex?

Själva motiven är i A4 format, och dom är monterade (limmade?) på kartong/papp.
Dom är varken numrerade eller signerade (förutom att själva trycket har en signatur förstås)
kartongen har måtten 315x400mm

Teckningarna gjordes ursprungligen kring 1978-80

Först tänkte jag att det var urklippta sidor ur en bok med samma motiv som var monterade, men det känns inte rätt med tanke på vem som hade dem.
Dessutom stämmer inte måtten riktigt med bokens mått (har inte boken i hand) och arken är helt släta med spikraka kanter.

personen som efterlämnade dessa var väldigt konstintresserad, och hade inget "skräp" hemma på väggarna direkt.. Så även lite därför jag är fundersam.

Det känns lite som att ägaren var på gång att rama in dom men hann inte med innan han gick bort (dom låg tillsammans med en del annan konst, en par akvareller bl.a. som också var utan ram)

Länkar till bilder senare, men tar gärna emot några allmänna tips om vad jag ska leta efter
__________________
Senast redigerad av KafkasKofta 2017-07-04 kl. 22:55.
Citera
2017-07-04, 22:57
  #2
Medlem
När färgen stelnar så ser du ju skillnad från något som är tryckt. Trycket är i princip helt platt mot materialet, och en målning har upphöjningar och spår efter penseldragen
Citera
2017-07-04, 22:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
När färgen stelnar så ser du ju skillnad från något som är tryckt. Trycket är i princip helt platt mot materialet, och en målning har upphöjningar och spår efter penseldragen

Tack för svar.
Jo att det är ett tryck vet jag, det var vilket typ av tryck jag undrade.
Citera
2017-07-04, 23:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KafkasKofta
Köpte massor av kul grejer av ett dödsbo nyligen, i högen följde en massa skojiga teckningar med.
Jag vet vem kostnären är, och jag vet vad det är för motiv. Men hur vet jag om det är något billigt offsettryck eller etsning tex?

Själva motiven är i A4 format, och dom är monterade (limmade?) på kartong/papp.
Dom är varken numrerade eller signerade (förutom att själva trycket har en signatur förstås)
kartongen har måtten 315x400mm

Teckningarna gjordes ursprungligen kring 1978-80

Först tänkte jag att det var urklippta sidor ur en bok med samma motiv som var monterade, men det känns inte rätt med tanke på vem som hade dem.
Dessutom stämmer inte måtten riktigt med bokens mått (har inte boken i hand) och arken är helt släta med spikraka kanter.

personen som efterlämnade dessa var väldigt konstintresserad, och hade inget "skräp" hemma på väggarna direkt.. Så även lite därför jag är fundersam.

Det känns lite som att ägaren var på gång att rama in dom men hann inte med innan han gick bort (dom låg tillsammans med en del annan konst, en par akvareller bl.a. som också var utan ram)

Länkar till bilder senare, men tar gärna emot några allmänna tips om vad jag ska leta efter


Är även signaturen tryckt eller är den gjord i blyerts? Om den är tryckt finns inget egentligt värde i bilderna.

Vem är konstnären?
Citera
2017-10-18, 15:30
  #5
Medlem
Gutsuus avatar
Tjena! Jag lånar tråden lite.

Någon som vet konstnären till denna tavla?

http://sv.tinypic.com/m/jrd1yv/3

http://sv.tinypic.com/m/jrd1yw/3

jag kan inte tyda efternamnet riktigt. Kom gärna med förslag
Citera
2017-10-18, 17:15
  #6
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gutsuu
Tjena! Jag lånar tråden lite.

Någon som vet konstnären till denna tavla?

http://sv.tinypic.com/m/jrd1yv/3

http://sv.tinypic.com/m/jrd1yw/3

jag kan inte tyda efternamnet riktigt. Kom gärna med förslag

Michael
Sahlen, Sohlen, Sehlen
Citera
2018-03-21, 11:18
  #7
Medlem
Gutsuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Michael
Sahlen, Sohlen, Sehlen

Tack! Googlar honom men hittar ingenting. Vet du något om honom? Finns det något värde i tavlan?
Citera
2018-03-21, 11:21
  #8
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gutsuu
Tack! Googlar honom men hittar ingenting. Vet du något om honom? Finns det något värde i tavlan?

Är tyvärr inte konstkunnig. Tolkade bara namnteckningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback