Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-04, 20:47
  #1
Medlem
JayJayAdamss avatar
Sandra, 25, ansökte om en sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Trygg-Hansa, men fick avslag. Anledningen? Hon anses väga för mycket.
– Det är fruktansvärt förnedrande. Det känns som mobbning, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...aga-for-mycket

Vad tycker ni? Är det inte mer än rätt att människor som lever mer ohälsosamt inte ska ha rätten till samma försäkring som någon som lever hälsosamt?
Ungefär som att känna sig diskriminerad för man inte hamnar i den bästa riskgruppen hos tandläkaren för man snusar eller röker och får betala 39kr i månaden eller vad det nu är.

Jag läste i artikeln att Trygg Hansa nekar någon denna försäkringsform om BMI är högre än 37. 37 motsvarar ungefär en längd på 160cm med en vikt på 95kg då blir BMI 37.11
Sen stämmer inte alltid BMI om man t.ex är väldigt vältränad men jag är ganska säker på att Trygg Hansa tar hänsyn till det i sin beräkning och Sandra är inte vältränad utan tjock. Eller som hon själv beskriver det "Jag vet att jag är lite plufsig eftersom jag har precis fått barn, men jag är inte kraftig eller tjock. Då hade ju läkarna varit på mig för längesedan om det, säger hon."
Att väga 95kg och vara 160cm är för mig att vara fet och inte "lite plufsig".

Dessutom utgår Trygg Hansa från vikten du hade innan du blev gravid. Så har Sandra rätt att känna sig mobbad och diskriminerad eller är hon bara väldigt lättkränkt? Jag tycker det senare.

I Japan får överviktiga människor betala en extra skatt, något jag tycker alla länder borde införa. Dels för fetma kostar våra samhällen enorma pengar och belastar vården i onödan samt att sporra överviktiga att gå ner i vikt så det inte endast blir för deras hälsa utan även ekonomi
__________________
Senast redigerad av JayJayAdams 2017-07-04 kl. 20:52.
Citera
2017-07-04, 20:53
  #2
Medlem
Vad är mobbingen? Att hon är en för hög riskfaktor för att kunna försäkra sig? Hon kan väl skaffa en försäkring hos något annat bolag till högre premie eller något. De vill ju inte ha folk som de inte kan tjäna pengar på, det är väl inte så konstigt?
Citera
2017-07-04, 21:00
  #3
Medlem
MelPoomenes avatar
The American dream.

Vad värre är att försäkringsbolag i det demokratiska Sverige har betackat sig från vissa opassliga, enligt dem - spädbarn - sedan minst nittiotalet.

Mycket rabalder om det?

I framtiden kommer alla stå utanför som inte har rätt fysiologiska, psykiska eller ekonomiska förutsättningar.

Hon kan väl bara sluta trycka i sig?
Citera
2017-07-04, 22:08
  #4
Medlem
Det är en mycket otrevlig framtid vi går till mötes om sådant här accepteras. Överviktiga får ingen försäkring. Rökare får ingen sjukvård. Folk som äter chips får varken försäkring eller sjukvård. Folk som känner någon som luktat på en lättöl får inte köra bil.

Alla ska vara lugna och jobba och betala 80% i skatt. Det är en vidrig utveckling.

Hur vore det om folk bara lät folk leva? Moralismen är en pest!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback