Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-09, 01:14
  #13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jäkligt bra trådstart. Även jag har intresserat mig för sanningens natur.

Låt mig ge dig ett hypotetisk exempel som sätter saken på sin spets:

Någon gång långt i framtiden kommer en okänd intelligens till jorden och finner mängder av artefakter, bland dom en kopia av Bertrand Russells och Alfred North Whiteheads Principia Mathematica (PM). De sätter sig ner och försöker att avkoda den i förhoppningen att den ska vara en rosetta sten till vårt språk/tankar.

Tror du att de kommer överge texten för att den är obegriplig eller göra antagandet att det är ett försök att definiera meta-matematik. Jag har bara en rudimentär förståelse av matematisk logik själv (jag är varken en matematiker eller logiker) men förstår nog mycket för att inse att symbolspråket måste vara sant och uttrycka symboliska sanningar.

Kanske du inte håller med, men vad jag förstår är en överväldigande majoritet av matematiker och logiker övertygade att PM är sann men obevisbar (ala Kurt Gödel).

Nå, du känner naturligtvis till allt detta och säkerligen följande påståenden också; det som Bertrand Russell kallade "the Laws of Thinking" (han var inte först med den tanken märk väl).

"A" är lika med "A"
Allt är antingen "A" eller inte "A".
Inget kan vara både "A" och inte "A".


Det verkar som att språkligt (text eller verbalt) yttrade påståenden måste implicit anta anta att Russells tankelagar är sanna för att kunna ens formuleras. T.o.m en attack mot lagarna måste anta att lagarna är sanna. Det lagen säger är att bokstäver, fraser, satser och meningar bara kan existera i ett sammanhang vi alla kommit överens om. För att använda en språklig metafor.

Så istället för att definiera vad som är sant, kan det vara bra att definiera vad sanning ser ut som.

Sanning och sant är det som mappar eller passar (är isomorft för att använda ett roligt ord) med verkligheten. Sanning är användbar medan det som inte är sant är oanvändbart. Du kan inte använda osanning för att resa till månen, för att ta ett drastiskt exempel.

Vår uppfattning om vad som är sant och vad som inte är det, är en kognitiv väv av "sanningar". Det finns en annan kognitiv väv dock, och det är den väv som ingen enskild människa kan hålla i huvudet. Det är väven av koherens som sanna påståenden skapar -- oberoende av oss som observatörer.

Den väven mappar (är isomorf) med, och vissa vissa matematiker påstår att den ÄR, verkligheten. Vi kan bara upptäcka den, inte uppfinna den.

För att återgå till PM tror jag att en sådan främmande intelligens skulle till slut finna att PM handlar om "meta-matematik" och ge dem ett brytjärn för att plocka isär vårt tänkande bit för bit.

Slutligen, sanning måste vara koherent, och isomorf med verkligheten. Att använda "kriterier" visar bara att man inte förstår frågan till att börja med. Du måste börja från botten och bygga upp åt. Matematisk logik och tanke-lagarna är ett bra ställe att börja.

Gillar din trådstart. Intressant ämne. Hoppas på fler svar.

Proprioception
Detta är ju ingen objektiv sanning.
Det är ett kriterium som man subjektivt kommit överens om.
Detta för att troligen flertalet uppfattar omvärlden så.
Men det innebär inte per se att detta är en objektiv sanning imho.

Det är ju bara på samma sätt att hävda att A är inte lika med A när D = 0 utan är då obestämbar.
Säg då att D står för dimensioner.
Man menar då att i ett dimensionslöst "rum" existerar inga mängder eller storheter.
Detta är nu As egenskaper på samma sätt som i det fetade.
Sedan kan man ju bygga en logik som följer detta.
Eller så kan man hitta på något annat.

Så det är inte så jäkla enkelt att ens börja sätta upp axiom mm för hur man än bär sig åt hamnar man i ett första subjektivt antagande, måhända för individen ett reellt objektivt antagande men det innebär inte att man kan kan överföra det smärtfritt till en generell lag för alla.
Citera
2017-07-12, 11:01
  #14
Medlem
Det finns ingen objektiv sanning annan än det rådande vetenskapliga paradigmet.
Citera
2017-07-12, 14:43
  #15
Medlem
gulguls avatar
Om det föreligger ett sakförhållande och om vårt språk pekar ut detta sakförhållande så är det påståendet sant. Korrespondensteorin är ett mycket vanlig synsätt på vad sanning är för något.

Att det måste råda ett förhållande mellan trosuppfattning och den yttre världens metafysiska tillstånd, och om det föreligger en sådan "korrespondens" så är en trosuppfattning sann.
__________________
Senast redigerad av gulgul 2017-07-12 kl. 14:45.
Citera
2017-07-14, 22:44
  #16
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Välskriven trådstart!

D1: Vad exakt menas med att någonting är i enlighet med fakta eller realitet?

En invändning mot D2 är att osann fakta kan accepteras som sann vilket leder till ett visst godtycke. Om vi bör kunna acceptera acceptansen blir det en infinite regression även där.

Jag förstår inte D3 alls. Varför måste någonting som är sant vara moraliskt riktigt? Om påståendet "det finns mördare på Jorden" är sant, indikerar sanningen att det finns mördare på jorden en god moral? Att blanda in moral är överhuvudtaget en återvändsgränd i mina ögon. Jag är moralisk nihilist och anser att ingen moral är mer värd än någon annan, eftersom det enda de moraliska utsagorna bygger på är axiom som kan väljas godtyckligt. Genom att blanda in moral i definitionen, blandar du i mina ögon samtidigt in ett godtycke.

D1 är mest en definitionsvariant av sanning. Ofta en allmänt upplevd sådan. Jag kände att det inte tjänade mitt syfte att "leda" läsningen in i sådant jag ansåg, så jag tog med all sanningar jag kände till. D1 är den mest problematiska, eftersom det ofta är den upplevda (för de som... Är lite bokstavligt lagda.)

Angående D2 där så har du såklart en poäng. MEN! Du antar en en sanning i din poäng, vilket gör att det blir lite problematiskt. Poängen med D2 är just att det inte är osant om det finns godtycke. Om vi glömmer vad som faktiskt är sant och falskt så är det mer en sanning som ett diskussionsunderlag, och inte ett argument. Och just den vägning, huruvida sanning är ett argument eller en premiss, tror jag är något av det viktigaste för en själv att klargöra. För det gör all skillnad.

Angående D3, så tror jag att du förstår det, men är lite förblindad av just ordet. För i den meningen är sanning just det du beskriver som moral. Och som jag såg någon annan skrev (avverkar allt i ordning här), så är tanken med D3 att det är det motsatta som gäller. Det kan enbart vara sant om det är moraliskt. Men som du märkt kommer även det med en hel del problem. I en nihilistisk mening blir det ännu intressantare. Det är bara relevant av axiomen, och därav leder D2 (Något är bara sant om premisserna bestäms som sanna.). Det är nog lite mer komplicerat än så, men rent grundläggande så finns det något där. (har inte tid att tänka igenom det helt just nu, men väldigt intressant)

Just alla de här problemen som varje definition för med sig är det intressanta att försöka reda ut. För det är sannerligen (pun not intended) inte lätt.
Citera
2017-07-14, 23:05
  #17
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det kan också värt att påpeka att de finns långt flera o-sanningar/lögner/villfarelser än det finns sanningar.

Det måste det nog finnas. I alla fall antal möjliga osanningar. Men det innebär nog också att man måste se på det som en bitvis operation, det vill säga att något antingen är sant eller falskt. Och det känns väldigt komplicerat. Hmm... Det måste finnas saker som är "tillräckligt sanna" eller "högst sannolikt falska". Huruvida det faktiskt finns är ju en del av vad tråden handlar om, dock

Anyways, jag kastade ihop dina 3 inlägg i ett svar, och det blir nog lite djupare nedan

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
En annan kommentar för diskussionen och jag bara alluderat till tidigare;

PM är sann även om du tar bort språk. Här är varför: Du kan inte översätta den. Ja visst, du kan översätta de passager som är skrivna på Engelska till vilket språk som helst, men du kan inte översätta PM utan att varje symbol används med samma regler som i PM.

För att uttrycka det mer konkret:

PM är en samling symboler som inte kan översättas utan att varje enskild symbol används med samma betydelse som i ursprungstexten. Vad fan betyder det undrar du? Jo det betyder att varje symbol saknar värde i sig själv utom sin egen identitet som symbol. "Blärrk" är "Blärrk" helt enkelt, vad det nu än betyder .. men det är definitivt "Blärrk"

Identiteten är det viktiga. Helt enkelt att något som ser ut som bokstaven "A" är samma som något ser ut som någon annan kallar bokstaven "A".

Och PM är på något sätt precis samma sak. Den har sin egen interna koherens, den hänger ihop. Alla symboler har enskild identitet och deras identitet används på samma sätt systematiskt. Ingen symbol används som inkluderande två identiteter.

Exakt =) Jag tror att du redan vet mitt svar, om jag tolkar ditt tredje inlägg rätt. Men min variant är i stort sett PM applicerad på sanning. För det går, som du säger, inte att logiskt resonera på något annat sätt! Det finns finns ingen mening i det om man inte först accepterar "Blärrk".

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag älskar ditt inlägg, jag tycker det är fantastiskt intressant. Låt mig avsluta med detta:

Du försöker definiera vad sanning är genom att använda djupare psykologiska sanningar som utvecklats darwinistisk och formulera dom som "regler". De kan bara vara "regler" inom situations tecken som jag gjorde det. Du kan bara uttrycka vad som är sant inom systemet (dina regler om sanning). PM visar hur ett sådant exempel om "sanning" ser ut i sin ideala form. Men du kan inte kliva ut från modellen och betrakta den från avstånd.

Det enda vi kan göra är att undersöka koherensen och använda koherensen för att undersöka verkligheten kring oss.

Om den modellen kan ta oss till månen snarare än att brinna upp i atmosfären måste den vara åtminstone en bra kandidat.

Mja. Jag gav ett exempel på hur sanning kan definieras. Jag själv har bara teorier, och en törst efter perspektiv jag själv inte har lyckats komma fram till. Men ja, i den darwinistiska sanningen så förstår jag det som att något enbart är väldigt sant om det främjar evolutionen. Jag har inte sett det som regler ur det perspektivet, snarare som att en sanning aldrig kan bestämmas, utan enbart approximeras med historiska jämförelser. För att bedöma vad som är "sant" evolutionärt, det är så klart helt.. Ja, det går knappt att beskriva med ord vad det skulle innebära. Så många parametrar. Det är mitt stora problem med den teorin. Men dock än värd att ta hänsyn till.

Jag tror mig ha skrivit lite mer "vettigt" om det i svaret innan (inlägget precis ovan detta), om hur sanning i det perspektivet egentligen är en synonym till moral, eller iaf "bra" moral. Men jag gillar inte riktigt den teorin oavsett. Det måste finnas riktiga regler som går att förstå, annars ser jag ingen poäng med det.
Citera
2017-07-14, 23:13
  #18
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Detta är ju ingen objektiv sanning.
Det är ett kriterium som man subjektivt kommit överens om.
Detta för att troligen flertalet uppfattar omvärlden så.
Men det innebär inte per se att detta är en objektiv sanning imho.

Det är ju bara på samma sätt att hävda att A är inte lika med A när D = 0 utan är då obestämbar.
Säg då att D står för dimensioner.
Man menar då att i ett dimensionslöst "rum" existerar inga mängder eller storheter.
Detta är nu As egenskaper på samma sätt som i det fetade.
Sedan kan man ju bygga en logik som följer detta.
Eller så kan man hitta på något annat.

Så det är inte så jäkla enkelt att ens börja sätta upp axiom mm för hur man än bär sig åt hamnar man i ett första subjektivt antagande, måhända för individen ett reellt objektivt antagande men det innebär inte att man kan kan överföra det smärtfritt till en generell lag för alla.

Väldigt bra motargument =) Eller i alla fall ett bra exempel. Det tycks alltid gå att hitta något som invaliderar en sanning. Och det som gör det behöver inte ens ha någon sanningshalt. Det är just det stora problemet. Och det är det som sker hela tiden i dagens konversationer. Det tycks handla mer om att bevisa att det någon annan säger inte är sant, än att faktiskt diskutera själva påståendet.

Och då börjar polariseringen. "X hade rätt OM Z!" - "NEJ Y HADE RÄTT OM Z!" "HUR FAN KAN DU VARA SÅ DUM ATT TROR ATT Y HADE RÄTT OM Z!?". Det är en konversation. Men ingen pratar om vad de faktiskt försökte beskriva med Z. Med andra ord helt meningslös.
Citera
2017-07-14, 23:19
  #19
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Det finns ingen objektiv sanning annan än det rådande vetenskapliga paradigmet.

Vad jag hört så sa Nietzsche en gång att han kunde förmedla i en mening, vad andra behövde en hel bok till.

Det är väl egentligen ett ganska naivt och generaliserande påstående. Så förhoppningsvis var det inte det du försökte göra med ditt korta svar.

Lust att elaborera lite? Hur kan en objektiv sanning bero på något rådande? Eller snarare, varför kan den det? Du håller med om att den enda objektiva sanningen är det som majoriteten håller med om? Hur förhåller det sig till t.ex. kommunismen eller nazismen? Om man försöker beskriva något icke-vetenskapligt (en gärning t.ex.) som sannn, vad gäller då?
Citera
2017-07-14, 23:38
  #20
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Om det föreligger ett sakförhållande och om vårt språk pekar ut detta sakförhållande så är det påståendet sant. Korrespondensteorin är ett mycket vanlig synsätt på vad sanning är för något.

Att det måste råda ett förhållande mellan trosuppfattning och den yttre världens metafysiska tillstånd, och om det föreligger en sådan "korrespondens" så är en trosuppfattning sann.

Jo, jag skulle väl kalla den för den allmänna teorin. En koppling mellan språk, och språkens beskrivning av upplevelser.

Motsvarar väl egentligen den första teorin jag nämner i starten. Och där nämner jag lite problem med den, speciellt det rekursiva problemet. Men vidare har den även ett stort problem med att användas för mer abstrakta saker, annat än att beskriva att hur något tycks te sig är sant, vilket förvisso är viktigt, men enbart tycks täcka en slags vetenskaplig sanning.

Den kan t.ex. inte svara på frågan om huruvida det är sant att vi mår bättre om vi är hjälpsamma, eller huruvida det är sant att det är dåligt att ha ihjäl någon annan. Och visst, där kan moral istället användas, och jag har nu kopplat sanning till moral i 3 svar senaste timmen, så det kanske är dit jag måste bege mig. Fundera på om all sanning utöver den vetenskapliga är moralisk.

Men en tanke jag haft i många år, innan jag snöade in mig på mer filosofiska varianter, är huruvida något som faktiskt är, är, även sett med Korrespondensteorins grund.

Wikipedias exempel där (bara ett exempel, wiki kanske är de som är ute på hal is) är att det är sant att ett äpple är grönt, om det verkligen är grönt. Men vem bestämmer om det verkligen är grönt? Vart är sanningen där? För grönt är ett koncept som beskriver hur vi uppfattar en ljusvåg, vilket är OK, men hur är det för en färgblind som inte ens kan se grönt? Är det sant om den personen inte kan skilja grönt från rött? Det verkar väldigt ideologiskt att bestämma att massan har rätt. Varför har inte den färgblinda rätt när den säger att rött och grönt är samma färg?

Jag hör gärna mer om din övertygelse om varför det här är din sanning.
Citera
2017-07-14, 23:57
  #21
Medlem
Lydans avatar
Glömde det här inlägget i mitt tidigare svar, men det här var kanske det mest.. Utmanande. Så här kommer det.

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Varför ska vi definiera det som inte tar oss till månen i relation till det som verkligen tar oss dit? Vad är nyttan med att göra det första snarare än det senare.

Att svara på den här frågan är tuffare ju mer jag tänker på det. Initialt tänkte jag nog att det är lika viktigt att förstå att en ballong inte kommer oss ta till månen. Grunden av vetenskapliga teorier är ju någonstans att neka det som kan tänkas motbevisa dem. Om du säger att du kan hoppa till månen (och vi antar att du inte kan det), så kommer man ju aldrig komma till månen om du är utsänd av jorden för att ta oss dit, och ingen ifrågasätter ditt påstående.

Men än viktigare kanske är att de beslut vi tar utanför det mest relaterade till uppdraget, har en stor påverkan på slutresultatet. Att ta sig till månen är en metafor för något som har många svårbedömda parametrar, och kräver ett stort samspel. Under en människas livstid tror jag inte att någon kan göra det ensam, med enbart naturens hjälp.

Så, för att ge ett exempel, kan man fråga om Hitler påverkade månresan. Jag är övertygad om det. Ett stort hot blev förstört, och människor blev medvetna om att världen inte alltid är säker. Uppfattningar om omvärlden leder ofta till vad som röstar på, och således fick den sanna politiken inflytande. Om nu målet var att ta sig till månen (eftersom det hände). Andra kandidater kanske inte hade gett NASA samma medel som gavs.

Det kanske blir än tydligare om man frågar sig huruvida 9/11 har haft en stor påverkan på oss i Sverige (jag anser att det har, då invasionen av Irak har lett till att många irakiska flyktingar kommit hit).

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Koncept måste ofta (inte alltid) stå i relation till varandra för att vara begripliga. Det sätt de är formulerade innehåller oftast motsatsen. Exempel:

"Han är en kort människa" betyder för alla som hör den att det finns en lång människa med vilken vi jämför honom. Koncepten är "kort" och "lång". Bägge är helt och hållet godtyckliga om man inte tar hänsyn till den genomsnittliga längden av individer i klassen av individer som är föremål för begrundande. Men andra ord, alla vet att vissa är längre och andra är kortare. Inget av detta är sant i någon mening utom rent relationsmässigt.

Håller helt med. Ett roligt tankeexperiment är: hur hade det sett ut om det fanns en till tillräckligt intelligent "ras" (annan kategori av djur, jämfört med människan), som kunde tala och bygga stora samhällen? Hade vi varit likadana? Hade vi haft samma standard för att jämföra oss? (Vad jag läst så fanns det, men de blev utrotade ganska snabbt av "oss".)

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Vad menar du med "abstrakt sanning" här?

Tack för en tänkvärd replik. Ha en trevlig helg.
Pro

Helt egetmyntat begrepp, som sagt. Hör (som jag skriv i tidigare svaret) lite ihop med att försöka på PM att appliceras på all sanning. Att definiera symbolerna, och sedan härleda logiken.

Jag har inte hunnit tänka ut huruvida det skulle ha tillräcklig nytta än, och det är där jag är just nu. Jag tror att det jag skrev om det är det bästa sättet jag kan förklara det på för tillfället. Alla andra svar måste nog komma som specifika frågor jag kan få fundera på.

Men i grund och botten är det en ram för konversation. Och det är just vad hela tråden bottnar i. Att försöka hitta en tillräcklig sanning för att konversationer ska få frodas.
Citera
2017-07-15, 14:10
  #22
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Jo, jag skulle väl kalla den för den allmänna teorin. En koppling mellan språk, och språkens beskrivning av upplevelser.

Nja, det är snarare "kopplingen" mellan språket och den subjektsfria yttervärldens beskaffenhet som korrespondensteorin anser utgör sanningsbegreppets natur. Sanning som sådan är inte beroende av våra sinnesupplevelser utan på faktiska sakförhållanden.

Beroende på hur vår perception fungerar så kan däremot kunskap vara en omöjlighet. Detta är något som korrespondensteorin inte tar någon hänsyn till, då det är irrelevant. Det enda den säger är att om "X finns" ska vara sann, så måste det oberoende av våran kunskap om X, vara så att sakförhållandet X föreligger.

Om jag skulle påstå att det finns en penna på mitt skrivbord, och det senare visar sig att det inte ligger någon penna på mitt skrivbord, så är mitt påstående falskt. Hade det däremot funnits en penna på mitt skrivbord, så är mitt påstående sant.

Det kan uppfattas som om korrespondensteorin påstår att - A är sann om och endast om A är sann - men detta är felaktigt. Vad den egentligen säger är snarare att - Påståendet 'A' är sann om och endast om A faktiskt existerar (så som Påståendet 'A' säger). Den likställer sanning med existens, eller ännu bättre, ett sakförhållande (vilket medför att det inte behöver röra sig om existens i fysisk bemärkelse) och det existerandes egenskaper.

Citat:
Motsvarar väl egentligen den första teorin jag nämner i starten. Och där nämner jag lite problem med den, speciellt det rekursiva problemet. Men vidare har den även ett stort problem med att användas för mer abstrakta saker, annat än att beskriva att hur något tycks te sig är sant, vilket förvisso är viktigt, men enbart tycks täcka en slags vetenskaplig sanning.

Cirkelargumentet uppstår ju endast om du definierar sanningsbegreppet likt följande: A är sann om och endast om A är sann.

Citat:
Den kan t.ex. inte svara på frågan om huruvida det är sant att vi mår bättre om vi är hjälpsamma, eller huruvida det är sant att det är dåligt att ha ihjäl någon annan. Och visst, där kan moral istället användas, och jag har nu kopplat sanning till moral i 3 svar senaste timmen, så det kanske är dit jag måste bege mig. Fundera på om all sanning utöver den vetenskapliga är moralisk.

Hanterar du dessa påståenden som indexikaluttryck, så spottar korrespondensteorin ut ett sanningsvärde för dessa påståenden också. Om jag mår bra av att hjälpa andra så är det detta sakförhållande som gör påståendet "Jag mår bra av att hjälpa andra" sant. Skillanden är att man har applicerat korrespondensteorin på det subjektiva snarare än den "objektiva" världen oberoende våra tankar och förnimmelser.

Korrespondensteorin har används som filosofisk metod när filosofer utformat meta-etiska teorier. Exempelvis J. L. Mackie som påstår att alla moraliska utsagor är falska, av den enkla anledningen att inga objektiva "värderingar" existerar. Det som skiljer Mackie från emotivister likt A. J. Ayer et al, är att Mackie är kognitivist. Han anser att vi ger uttryck för faktisk tro när vi använder oss av moraliskt språkbruk. Det vill säga att vi faktiskt tror att det föreligger ett sakförhållande när vi säger att x är fel.

Citat:
Men en tanke jag haft i många år, innan jag snöade in mig på mer filosofiska varianter, är huruvida något som faktiskt är, är, även sett med Korrespondensteorins grund.

Nej, som jag påpekat ovan så är sanningsbegreppet inte grundad i våra upplevelser. Vi kan sakna tillträde till tingens reella natur.

Citat:
Wikipedias exempel där (bara ett exempel, wiki kanske är de som är ute på hal is) är att det är sant att ett äpple är grönt, om det verkligen är grönt. Men vem bestämmer om det verkligen är grönt? Vart är sanningen där? För grönt är ett koncept som beskriver hur vi uppfattar en ljusvåg, vilket är OK, men hur är det för en färgblind som inte ens kan se grönt? Är det sant om den personen inte kan skilja grönt från rött? Det verkar väldigt ideologiskt att bestämma att massan har rätt. Varför har inte den färgblinda rätt när den säger att rött och grönt är samma färg?

När är påståendet 'Äpplet är grönt' sant? Jo om äpplet som påståendet pratar om är grönt. Du måste särskilja på "Jag uppfattar äpplet som grönt" och påståendet att äpplet faktiskt är grönt även utanför subjektets sinnesförnimmelser. Är man naiv realist så anser man att ens sinnesförnimmelser står i perfekt överensstämmelse med tingens reella natur. Dock så är detta en helt annan filosofisk fråga, den har inget att göra med hur man definierar sanningsbegreppet.
Citera
2017-07-17, 19:50
  #23
Medlem
Fantastiskt intressant diskussion så här långt. Så här bra kan det se ut när allt fungerar.

Innan jag fortsätter vill jag ge en kort kommentar om hur jag tänker; det vi diskuterar just nu är väldigt abstrakt, vilket gör det roligt, men min tolkning är att det här "ämnet" verkar mer debatterat än det egentligen är i praktiken.

De allra flesta av oss antar en direkt (naiv) koppling mellan den yttre av oss oberoende verkligheten och våra upplevelser av den. Det stämmer inte, och det är uppenbart. Men vi kan känna och gör det, där det räknas. (Jag återkommer till det.)

Ändå kan vi konstruera system med logiska symboler som producerar sanningar. Sanningar inom det logiska systemet.

Frågan är då: Hur kan vi maka ihop dessa två, den oberoende verkligheten med logiska sanningar. Ett lyckligt äktenskap helt enkelt. Det har visat sig lite knepigt, och här har filosofer ställt till med en hel del (i efterhand) onödig oreda. Kanske det är bra i slutändan, den som lever får se. Men min känsla redan från starten av tråden var att du såg logisk sanning som operativ i den verkliga -- från oss subjektiva varelser skilda -- verkligheten.

Glädjande nog finns det goda nyheter för att anta att det fungerar på det sätt vi "naivt" antar:

Vi har funnit att det är fördelaktigt som art (Homo sapiens) att formera våra kategorier och koncept så att de passar och tillåter överlevnad i den verkliga oberoende fysiska verkligheten. Vad det inkluderar är oklart, men det måste åtminstone innehålla en grov konstruktion om antal/proportion, att något är mer och nått annat mindre. Och otaliga grova/vaga konstruktioner ytterligare som exempelvis varm/kall eller här/där.

Vi har till dags dato tittat mer än 10 miljarder år bakåt i kosmos, undersökt atomernas inre, konstruerat och uppfunnit nya teknologier. Den här kunskapen, teknologin är inte beroende av att vi känner verkligheten komplett eller totalt och har en logisk/matematisk/filosofiskt/observationsmässigt komplett bild. Det enda den behöver är att kategorierna och attributen är isomorfa med den verklighet vi hoppas lära känna. Att vi kan identifiera och lita på den del av den oberoende verkligheten som är i överensstämmelse med våra antaganden: Nämligen att vi identifierat den egenskap av den oberoende verkligheten som räknas. Och det är en framgångssaga likt ingen annan. Det är den mest framgångsrika ide någonsin producerad. Och den är ur vårt perspektiv darwinistisk.

Jag är absolut inte övertygad om min egen hållning här ska jag säga.

Men slutligen: en sanning är bara sann inom ett regelverk. PM är ett regelverk som måste vara sann i sig självt, men inte kan bevisas utan att kliva ut ur regelverket. Det finns inget sätt att göra klivet ut annat än att anta att regelverket existerar utan oss och att vi bara hittat det. Vi har utmärkta anledningar att göra det antagandet dock.

Det funkar.
Citera
2017-07-22, 03:06
  #24
Medlem
Yr.kands avatar
Varför inte nöja sig med en logisk induktion eller deduktion?

Själv nöjer jag mig med att värdera eller bedöma de skäl som som någon anger för att påstående x skulle vara sant eller en sanning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback