Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-04, 18:05
  #1
Medlem
-Zex-s avatar
Hallå kamrater! Jag lider av sömnsvårigheter och är ofta vaken flera dygn i rad innan jag lyckas somna. För en eller 2 dagar sedan så hade jag varit vaken i närmare 3 dygn och läste lite trådar om sömnrelaterade fenomen då jag intresserade mig för det just då. Jag har haft sömnparalyser förr och har fortfarande ibland.
Jag läste lite om just sömnparalyser innan jag somnade efter drygt 75 timmar utan sömn. Jag slapp förvisso sömnparalys i ordets egentliga mening, alltså att man är vaken i huvudet men paralyserad i kroppen.

Men något annat helt sjukt hände, som aldrig hänt förr. Jag drömde om just en sömnparalys, den skiljde sig lite ifrån vad jag normalt upplever. Men paniken som man får av en sömnparalys var där. Jag kunde inte röra mig i drömmen, jag kunde inte öppna ögonen heller för den delen, jag kände den totala paniken av att inte kunna röra mig, det riktigt tjöt i öronen, alltså ett sånt ljud att det verkligen gjorde riktigt ont i huvudet. Detta ljud förstärktes när jag försökte skrika, så efter 2-3 försök på att skrika efter hjälp så gav jag upp. Sedan rätt var det var så släpade jag mig längs golvet mot köket, och helt plötsligt var jag påklädd och satt i bilen med min mor påväg till skolan, vilket var snart 10 år sedan jag sist gjorde?

Då vaknade jag, och insåg att jag inte alls var klar för dagen, att allt var en dröm och jag hade fortfarande extrem huvudvärk. Jag trodde först det var Mr. Hortons som var på besök men detta var en annan huvudvärk. Sjukt konstigt, det var liksom en sömnparalys och en dröm i en symbios som sköljde över mig.
Det var verkligen den exakta känslan som man upplever av en sömnparalys, jag kunde absolut inte röra mig, det tjöt i öronen och jag vågade inte öppna ögonen. Även paniken fanns där, allting var helt sjukt klart, jag kunde t.om. tänka under hela denna drömmen, alltså på något vis styra den och allt var sjukt verkligt. Men senare flippade det hela och jag hamnade i bilen med morsan, 10 sekunder efter att jag släpade mig runt i huset.

Hade det inte varit för det sista så hade jag trott att det var en sömnparalys jag upplevde..
Någon mer som har drabbats av detta eller vet vad det kan vara?
Citera
2017-07-08, 02:21
  #2
Medlem
-Zex-s avatar
Är jag helt ensam på hela FB med att ha upplevt detta?
Citera
2020-01-05, 17:58
  #3
Medlem
Ett något sent svar. Kanske ts inte längre besöker detta forum men tänkte ändå passa på att svara. Jag har varit med om liknande som dig, senast i natt. I sömnen så vaknade jag upp från en sömnparalys för att senare inse att jag hade sovit eftersom jag vaknade upp från vad jag trodde var att jag hade vaknat. När jag i drömmen tog mig ur sömnparalysen så kändes det verkligen som att jag tog mig ur den eftersom jag fick anstränga mig ordentligt för att göra det möjligt. Det har hänt tidigare och alla de gånger som jag tar mig ur sömnparalys inuti en dröm har verkligheten i drömmen varit något "morfad". Ibland är det nästan som att livet upplevs existera i flera dimensioner/lager när jag vaknar från en sömnparalys, för att sen vakna upp även från det. Ibland har det varit som att jag haft sömnparalys flera gånger under en natt och tagit mig ur dem för att sen vakna. Intressant fenomen. Vet inte om jag gör mig förstådd

Om du ännu är med på forumet, har det hänt fler gånger?
Citera
2020-02-22, 11:01
  #4
Medlem
Hej
Jag ber också om ursäkt för sent svar.
Detta har hänt mig också.
Första gången jag fick en sömnparalys var lite över en månad sen.
Då vaknade jag i drömmen upp i ett ljust rum. Jag kunde inte röra mig och jag fattade att det var en sömnparalys.
Jag såg en massa skit svävande över mitt huvud, minns att det var en person som liknade Dracula. Detta var inte läskigt alls men jag fattade att det var en sömnparalys fast jag drömde.
Sedan vaknade jag och upplevde en riktig sömnparalys, den värsta jag har fått hittills.
Innan jag får en sömnparalys drömmer jag alltid lucida drömmar precis innan jag vaknar. I dessa drömmar så förstår jag alltid innan jag vaknar att jag ska få en sömnparalys, precis som att hjärnan redan när jag drömmer vet att en sömnparalys kommer ske.
Har ni också upplevt detta? Drömmer ni också alltid innan ni får sömnparalyser?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback