Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-18, 13:02
  #121
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Han med hammaren bör vinna så länge han inte möter en fet machete.

Självklart får man räkna med egna sår.
Men en man utrustad med en hammare bör vara den som har övertaget när det gäller rädda sitt liv.

Man får bra mycket mer momentum och tyngd i sina slag med en hammare.
En kniv har inte alls samma effekt mer än som stickvapen (vilket i sig även är ett problem).

Men om vi förutsätter att båda två har samma premisser, dvs inga knivmästare eller snickare.

Så bör den med hammare vara den som går vinnane ur en strid ifall vi pratar till döds eller bara grov misshandel alternativt försök till dråp.

Är ju inte bara en krossad skalle som är gångbar, får man knäskålen bortslagen så är man väl i princip obrukbar. Även andra ben i kroppen kan vara relevanta etc.

I övrig ska man inte underskatta adrenalin o det talar nog mer för hammaren. Dock så är det ju som sagt skillnad på en machete o en liten fällkniv.
__________________
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-11-18 kl. 13:05.
Citera
2017-11-18, 14:12
  #122
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag håller inte med. Räckvidd och snabbhet är avgörande. Det får du inte med en hammare.

Seriöst tror jag inte att du skulle vilja möta en kniv med en ynka hammare.

Din kniv må kunna stickas lite. Min hammare skulle krossa dig.

När du försöker göra ett utfall med din kniv så är du helt öppen för ett snabbt slag mot huvudet eller armen.

Scenariot blir kanske att jag får något stick på mig eller skärsår och att du tappat kniven i en av våra växlingar. När min hammare träffar så hamnar du i ett dåligt läge och innan du vet ordet av så har du fått flera saker krossat eller skallen inslagen redna på första eller andra slaget.

Du inser inte hur öppen du är med ett litet stickvapen när du gör utfall.
Citera
2017-11-18, 14:21
  #123
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Din kniv må kunna stickas lite. Min hammare skulle krossa dig.

När du försöker göra ett utfall med din kniv så är du helt öppen för ett snabbt slag mot huvudet eller armen.

Scenariot blir kanske att jag får något stick på mig eller skärsår och att du tappat kniven i en av våra växlingar. När min hammare träffar så hamnar du i ett dåligt läge och innan du vet ordet av så har du fått flera saker krossat eller skallen inslagen redna på första eller andra slaget.

Du inser inte hur öppen du är med ett litet stickvapen när du gör utfall.
Exakt. Även om man skulle använda sin lättare 16oz hammare skulle man bli sänkt av ett slag på rätt ställe.
Citera
2017-11-18, 19:30
  #124
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Han med hammaren bör vinna så länge han inte möter en fet machete.

Självklart får man räkna med egna sår.
Men en man utrustad med en hammare bör vara den som har övertaget när det gäller rädda sitt liv.

Man får bra mycket mer momentum och tyngd i sina slag med en hammare.
En kniv har inte alls samma effekt mer än som stickvapen (vilket i sig även är ett problem).

Men om vi förutsätter att båda två har samma premisser, dvs inga knivmästare eller snickare.

Så bör den med hammare vara den som går vinnane ur en strid ifall vi pratar till döds eller bara grov misshandel alternativt försök till dråp.

Varför tror ni att snickare skulle vara experter på att använda hammaren som vapen bara för att dom kan slå in spikar snabbt etc? Det är väl bara infon att man ska hålla långt net på skaftet som är gångbar men det vet väl varenda jävel liksom.
Citera
2017-11-18, 19:34
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Detta är ju dock ett helt annat senario. Mitt senario förutsätter att dom innan typ skriker till varandra "jag ska ha sönder dej".

Så ser inte de flesta knivöverfall ut. De kommer snabbt som en blixt.
Citera
2017-11-18, 21:44
  #126
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Så ser inte de flesta knivöverfall ut. De kommer snabbt som en blixt.

Ja men ok men tänker iaf att båda hinner reagera innan attacken kommer annars kan ju vem som helst döda vem som helst oavsett nått. Det är ju som vilken sketen terror attack som helst. Med andra ord bara fegt
Citera
2017-11-18, 21:52
  #127
Medlem
Christopher.s avatar
Lek med tanken att båda lyckas parera första slaget på så sett att absorbera slaget med armen/handen.

Tror hellre att jag föredrar ett hammarslag i både hand och arm, även med fraktur än ett djupt sår med kniv på båda. Främst på grund av blodförlusten.
Citera
2017-11-19, 12:31
  #128
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Lek med tanken att båda lyckas parera första slaget på så sett att absorbera slaget med armen/handen.

Tror hellre att jag föredrar ett hammarslag i både hand och arm, även med fraktur än ett djupt sår med kniv på båda. Främst på grund av blodförlusten.

Jo det kan nog vara sant så länge det ej är frågan om en klart liten kniv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback