Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-04, 20:52
  #25
Medlem
Forever Winters avatar
Hade fem klasskamrater (tjejer i 25-årsåldern som åkte ner till Tanzania och jobbade som frivilliga hjälparbetare. De hade inga som helst problem. De rörde sig relativt fritt och festade med lokalbefolkningen. De kollade lite hur lokalbefolkningen klädde sig och följde efter.

De var där i tre månader och råkade aldrig i trubbel en enda gång. De gick dock alltid tillsammans eller med någon ur befolkningen de litade på.
Citera
2017-07-04, 21:56
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapphonan
Har rört mig i 20 talet länder och det är ungefär som hemma , flirt och det regelmässiga snick och snackandes överallt .Är man lite kall så lämnas man ifred ,bejakar man det hela blir det mera ! Har gjort så mycket crazy i mina dagar men de två övergrepp jag varit med om hände i Sverige , med svenska äldre män !
På ett sätt är det skönt att få höra det ändå, självklart jättetrist med övergreppen men då är ju du ett levande bevis på motsatsen till vad alla hävdar. Bra med någon som har erfarenhet som berättar hur läget verkligen ligger till.

Håller med dig, är man kall och inte ler och skämtar tillbaka så brukar jobbiga typer ge sig av lika fort som de kom men om ger man lillfingret så slukas näven. ;) Det är ju förödande att le och skämta med någon kille på många platser för då har man snabbt en flock runt sig. :p
Citera
2017-07-04, 22:05
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Hade fem klasskamrater (tjejer i 25-årsåldern som åkte ner till Tanzania och jobbade som frivilliga hjälparbetare. De hade inga som helst problem. De rörde sig relativt fritt och festade med lokalbefolkningen. De kollade lite hur lokalbefolkningen klädde sig och följde efter.

De var där i tre månader och råkade aldrig i trubbel en enda gång. De gick dock alltid tillsammans eller med någon ur befolkningen de litade på.

Det stämmer överens med den bild som företaget och andra volontärer gett mig av Tanzania. Jag kommer ju dock resa själv under lågsäsong och då är man oftast runt 2-4 arbetare i huset, alla har nog inte samma arbeten så det är inte säkert att man är hemma samma tider osv. Så kan bli svårt att ha sällskap hela tiden. Jag får väl se till att antingen försöka ragga upp någon tanzanier som några nämnde som kan följa med mig om jag måste göra något som känns otryggt (:D) eller får jag planera dagarna noga och bara gå ut ensam dagtid och se till att inhandla allt så jag inte måste springa ut sent. Eller så kommer det kännas helt tryggt och stabilt när jag väl är på plats så det inte finns något behov av sånt. Svårt att veta innan man är där.
Citera
2017-07-04, 22:27
  #28
Medlem
mohnomishes avatar
För min del är det runt 15 år sedan jag var i Arusha så jag har inte direkt några aktuella råd om stan i sig. Däremot kan jag ge ett annat tips: eftersom du ska vara relativt länge i landet skadar det inte att signa upp på den "svensklista" som ambassaden i Dar Es Salaam administrerar. Då kan de nå dig i händelse av någon krissituation i landet (inte så sannolikt just i Tanzania kanske, men ändå). Du gör det online här, http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...landsvistelse/ .

Lycka till, det blir en grym erfarenhet!
Citera
2017-07-05, 12:49
  #29
Medlem
Har du ordnat med BGC vaccin, alltså mot Tuberkolus?

Jag är vaccinerad utifrån min korta resa på en månad, ska du stanna 3 månader och leva nära lokalbefolkningen så är åtminstone min rekommendation att du ser till att vaccinera dig om det är möjligt.
Citera
2017-07-06, 03:27
  #30
Medlem
slidsekret88s avatar
Herregud så naiva ni kvinnor är. Det enda du vill få ut av tråden är att folk skall skriva att afrikanska män är precis som svenska män och att det är lika stor risk att råka ut för övergrepp på Södermalm som i klick-klick-land. Lycka till gumman!
Citera
2017-07-06, 06:30
  #31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoalakexet
Ja återkom jättegärna!! Vore bra att veta hur det är i just Arusha, kanske kan skilja sig ganska mycket från stad till stad. Har inte tänkt på att dölja håret, men det är ett bra tips. Tack så mycket!


Blir nog snarare jag som får ha en "daddy" eftersom jag bara är 18! Men tack för tipsen, hade inte en tanke på att hitta någon som bor där för att uynyttja lite för att kunna röra mig friare. Bra tips faktiskt!

...och dina föräldrar släpper iväg dig..? Min dotter hade inte fått resa under de omständigheterna. Du blir ju som en munsbit för alla negrer med fördomar om kåta, lössläppta svenskor!
Citera
2017-07-06, 17:26
  #32
Medlem
Safetsj49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapphonan
Har rört mig i 20 talet länder och det är ungefär som hemma , flirt och det regelmässiga snick och snackandes överallt .Är man lite kall så lämnas man ifred ,bejakar man det hela blir det mera ! Har gjort så mycket crazy i mina dagar men de två övergrepp jag varit med om hände i Sverige , med svenska äldre män !

Man märker att du är kvinna för du är helt inkapabel till att tolka statistik och odds. Det är som att resonera att hundar är farligare än hajar för hundar minsann dödar fler människor per år. Det har inget att göra med att man spenderar bra mycket mer tid med en hund i snitt än med en haj. Ta livet av dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Singoalakexet
På ett sätt är det skönt att få höra det ändå, självklart jättetrist med övergreppen men då är ju du ett levande bevis på motsatsen till vad alla hävdar. Bra med någon som har erfarenhet som berättar hur läget verkligen ligger till.

Håller med dig, är man kall och inte ler och skämtar tillbaka så brukar jobbiga typer ge sig av lika fort som de kom men om ger man lillfingret så slukas näven. Det är ju förödande att le och skämta med någon kille på många platser för då har man snabbt en flock runt sig.

Motsatsen till vad alla hävdar? Är du seriös när du tror att våldtäktsproblemen är högre i Sverige än för en vit kvinna i valfritt negerland? Är du efterbliven?
Citera
2017-09-03, 18:06
  #33
Medlem
Jag har varit i Tanzania, och tyckte att alla gatuförsäljare och guider etc var ganska påträngande jämfört med andra afrikanska länder. Däremot upplevde jag inga trakasserier, fastän mitt långa blonda hår hängde fritt osv. Håller med om gatumaten, den var god,men tyvärr gjorde den mig sjuk.
Citera
2017-09-04, 09:10
  #34
Medlem
Christopher.s avatar
Ännu en som varit där. Kvinnor har lägre ställning i landet, fattigdomen enorm, säkerhetsläget bör ses över, bär inte smycken eller något av större värde, vandra i en mans sällskap. Detta råd gäller i större delen av u-världen.
Citera
2017-09-05, 11:56
  #35
Medlem
HanMedPinnens avatar
Det låter som en jättetrevlig erfarenhet! Att Arusha skulle vara lugnare än Dar es Salaam låter konstigt. Jag var i Tanzania för några år sedan och höll mig mest i de södra delarna, och Dar var klart mer energiskt än landsbygden.

När vi åkte upp till de norra delarna kom vi bara till Moshi, en stad öster om Arusha vid Kilimanjaros fot. Vi var mer ansatta där än i Dar, och vad jag hörde ska Arusha vara ännu värre. Grejen är att de flesta turister i Tanzania som inte bara vill bada på Zanibar åker på safari i just den norra delen, och vill man besöka Serengeti och liknande ställen utgår man ofta från just Arusha. Dessutom finns det gott om ganska dyra safariresor, så Arusha drar till sig förhållandevis många med afrikamått mätt extra rika turister. Sen om man är där ett tag lär man sig hantera folk som går efter en och absolut vill sälja äkta elefantsvanshår, och om inte annat kommer de snart känna igen dig och tröttna om du inte köper något.

Några konkreta tips:
* Lär dig lite Swahili! Folk kan engelska i stor utsträckning, så det är inte nödvändigt för att kommunicera, men det blir lättare att bli bemött som en människa och inte bara en bankomat. Olika hälsnings- och artighetsfraser är viktiga, så köp en bok och lär dig hur man önskar god morgon, frågar hur det går på jobbet och liknande, det kommer att betala sig. Snabbaste sättet att bli av med försäljare är med ett bestämt "Hapana!", som betyder "Nej!", men det är fasligt oartigt, och att antagonisera hela gatuförsäljarkåren på ett ställe där du ska vara i flera månader låter inte smart (om jag skulle råna/kidnappa/våldta någon skulle jag klart föredra ett offer som alla är överens om är bitchig och blåst för att inte folk i min omgivning ska tycka det är lika illa och kanske tjalla). Var inte rädd för att avvisa dem, men försök göra det med värdighet.
* Köp kläder där! Om du inte vet hur du bäst klär dig för att smälta in är det ju lättare om du först ser hur folk ser ut. Jag skulle inte köra på kortbyxor av flera anledningar, och risken att bli våldtagen är inte en av de primära(även om den naturligtvis inte är noll den heller). Det ser helt enkelt ordentligare ut med långbyxor eller lång kjol! Återigen är det en fråga om att vinna lite respekt av lokalbefolkningen och inte bara se ut som en dum turist. Man ser ofta vita tjejer i små kläder, men de ger ofta ett turistigare intryck, som om de inte ens försöker passa in. Det är ju inte för att slippa bli våldtagen som du undviker att flasha brösten på hemköp heller liksom. Andra orsaker är skydd mot malaria, som faktiskt kan vara ganska allvarligt att dra på sig, och skydd mot den starka solen. Kläder är billigt och lätt att hitta i städerna, och packar du kläder för hela resan riskerar du att ångra dig efter några veckor.
* Mathygien! Det är ibland svårt, men egentligen inte så konstigt. Se till att köp mat som är rykande varm, och undvik kall mat som inte är hermetiskt förpackad på nån respektabel fabrik. Kulglass, sallad och liknande går fetbort. När det kommer till frukt och grönsaker är devisen "cook it, peel it, boil it or forget it" bra: Att använda handen för att få ren röven efter toabestyr är vanligare än man vill tro, och att man tvättar händerna efteråt är en klen tröst om man återanvänder samma vatten hela dagen och inte har tvål. Min favorit är grillad majs som säljs på gatorna om natten, särskilt med citron och salt

Hoppas detta kan vara till nytta och att du får en fantastisk resa!
Citera
2017-09-06, 04:36
  #36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och dina föräldrar släpper iväg dig..? Min dotter hade inte fått resa under de omständigheterna. Du blir ju som en munsbit för alla negrer med fördomar om kåta, lössläppta svenskor!
LOL Känns som fördomarna mer finns på din sida med pilska afrikaner med noll impulskontroll...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2853163

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback