Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-04, 14:10
  #1
Medlem
Hej,

Vad kan vara en trolig orsak till att en intern DVD-enhet på en dator fungerar perfekt inne i Windows, men ej står med i BIOS:en? Går ej heller att boota från en CD/DVD heller, det är som om datorn helt enkelt inte uppfattar hårdvaran öht förrens Windows väl startat.
Kan tillägga att DVD-enheten tidigare synts i BIOS och även fungerat att boota från, men helt plötsligt gjorde den inte det.
Jag har sökt på diverse datorforum på nätet men det verkar uteslutande som om att det alltid är tvärtom det strular för folk (DVD-enhet syns i BIOS men funkar inte i Windows).
Citera
2017-07-04, 14:24
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Provat med att byta kablaget?
Citera
2017-07-04, 14:34
  #3
Medlem
Stoppa i en riktigt gammal bootbar CD/DVD innan du slår på strömmen.

T.ex vissa HP-laptops visar inte alternativet "CD-boot" om inte:
Datorn startas med power-on (ej reboot)
Skivan är bootbar med "rätt metod"
Skivan har inga läsfel/retries för att registreras av driven (utesluter många hembrända)
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-07-04 kl. 14:37.
Citera
2017-07-04, 15:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krs000a
Hej,

Vad kan vara en trolig orsak till att en intern DVD-enhet på en dator fungerar perfekt inne i Windows, men ej står med i BIOS:en? Går ej heller att boota från en CD/DVD heller, det är som om datorn helt enkelt inte uppfattar hårdvaran öht förrens Windows väl startat.
Kan tillägga att DVD-enheten tidigare synts i BIOS och även fungerat att boota från, men helt plötsligt gjorde den inte det.
Jag har sökt på diverse datorforum på nätet men det verkar uteslutande som om att det alltid är tvärtom det strular för folk (DVD-enhet syns i BIOS men funkar inte i Windows).

Säker på att den synts tidigare i BIOS? somliga datorer har vissa av SATA portarna på en separat kontroller, och sitter den inkopplad på den separata kontroller kan det mycket väl vara så att den inte syns i BIOS.
Citera
2017-07-04, 16:19
  #5
Medlem
Tack för era svar!

Detta är en desktop dator, men testade att slå på (power on) medans boot-skivan redan satt i enheten, tyvärr blev det ingen skillnad. Jag använde min Windows installations-DVD, som jag tidigare använt på samma dator medans DVD-enheten fortfarande fungerade som den skulle. Skivan bootar från min andra dator utan problem. Har för säkerhets skull även testat med ett par andra boot-skivor, dock har det inte gjort någon skillnad.
Ja, jag är 100% på att den tidigare har varit synlig i BIOS, för från början var boot-order HDD - CD/DVD och jag var tvungen att gå in och ändra så ordningen blev CD/DVD - HDD innan det gick att boota från skiva. Sedan fungerade det hur bra som helst i säkert ett par år, även om jag inte har använt just den datorn så flitigt. Sedan häromdagen fungerade det inte alls, den bara "skippar" DVD-enheten och går direkt till Windows.
Har inte testat att byta kablage, fast kan det verkligen vara det som är felet när nu enheten fungerar felfritt inne i Windows?
Citera
2017-07-04, 16:38
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Möjligheter till att flasha Bios?
Citera
2017-07-04, 17:03
  #7
Avstängd
Melange5738s avatar
Om du flashat om BIOS nyligen kan de ändrat en grej som gör att den inte finns tillgänglig av någon anledning. Microsoft samarbetar med hårdvarutillverkare för att göra det svårt att installera Win7 på nyare datorer och ett av sätten är att stänga av optiska enheter i BIOS. Brukar gå att ställa tillbaka någonstans i en undermeny.
Citera
2017-07-04, 21:23
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krs000a
fungerar perfekt inne i Windows, men ej står med i BIOS:en?
Har du testat att resetta bios? Ofta med byglar eller lossa batteriet på moderkortet, läs moderkortsmanualen hur du ska göra.

Har du kopplat in annan hårdvara på sistone? flera diskar? annat? Nåt som kan konflikta med optoenheten? Tänk även in lite mer långsökta saker som t.ex att en ansluten mobiltelefon på laddning kan påverka.
Citera
2017-07-05, 08:50
  #9
Medlem
Har ej flashat BIOS:en på den datorn. Har ej anslutit någon ny intern hårdvara såsom kort eller hårddiskar. Det enda jag möjligtvis har kopplat till den datorn skulle ha varit en extern USB-hårddisk.
Tack för tipset om att resetta BIOS:en, ska läsa på om det.
If all fails, tror ni att jag skulle kunna lösa problemet genom att helt enkelt köpa en ny DVD-enhet och installera?
Citera
2017-07-05, 09:42
  #10
Medlem
Liten uppdatering. Jag öppnade nyss datorn och kopplade loss alla kablar mellan moderkort / DVD-enheten, sedan anslöt jag allt igen. Gick tillbaks i BIOS och nu syns helt plötsligt enheten där igen, fast trots att den står först i boot-sequence så ignorerar datorn det och bootar direkt till Windows. Det funkar däremot att trycka F11 och sedan manuellt välja DVD, då bootar den från skiva. Helt sjukt. Men, bättre än att det inte funkar alls.
Citera
2017-07-05, 19:16
  #11
Medlem
Då gissar jag att din bios har EFI-/UEFI-funktionalitet och att din senaste Windowsinstallation råkade bli på (den rekommenderade) GPT-metoden. Då kan det EFI-bootande OSet "hjälpa" bios/EFI att göra override på boot-order...
Citat:
Ursprungligen postat av krs000a
Liten uppdatering. Jag öppnade nyss datorn och kopplade loss alla kablar mellan moderkort / DVD-enheten, sedan anslöt jag allt igen. Gick tillbaks i BIOS och nu syns helt plötsligt enheten där igen, fast trots att den står först i boot-sequence så ignorerar datorn det och bootar direkt till Windows. Det funkar däremot att trycka F11 och sedan manuellt välja DVD, då bootar den från skiva. Helt sjukt. Men, bättre än att det inte funkar alls.
Citera
2017-07-07, 13:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Då gissar jag att din bios har EFI-/UEFI-funktionalitet och att din senaste Windowsinstallation råkade bli på (den rekommenderade) GPT-metoden. Då kan det EFI-bootande OSet "hjälpa" bios/EFI att göra override på boot-order...

Går det att fixa på något vis så att datorn inte gör override på boot-order? Den gör nämligen exakt samma sak (hoppar över och går direkt till Windows) om jag försöker boota från exempelvis en USB-flash drive.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback