Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-07-08, 19:55
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Som jag ser det så är det relativ BNP och relativ BNP per capita som är det intressanta. Om ett land och ett folk ska klara sej långsiktigt och ta sej igenom olika kriser så måste det tillhöra toppen relativt andra länder. BNP i Sverige har ökat från 1960-tal fram till nu ja men faktum är att BNP har ökat ännu mer i många andra länder. Vi ska komma ihåg att Sverige tillhörde den absoluta toppen förr. Sveriges relativa levnadsstandard, eller konkurrenskraft eller maktposition eller vad vi vill kalla det globalt har m.a.o. försämrats. Om ett land tappar från plats tio till tjugo och senare ner till plats trettio i en global jämförelsetabell så indikerar det att det inte går speciellt bra, det går då utför.

Många länder har fallit sönder förr och förloppen har förvånat många. Det är ju inte säkert att Sverige blir som Jugoslavien. Men inte otroligt att även Sverige kan gå åt helvete på det ena eller andra sättet, krig är inte så ovanligt som vi svenskar tror. Skit händer hela tiden.

Sverige är rankat runt 15:e plats så vi har inte direkt tappat mycket mot vår topplacering.
Men som du sa så är det relativt. Man måste ju titta på varför man ligger över eller under ett land.
Som på 60-talet då låg vi så högt som vi gjorde för att länder fortfarande höll på att återhämta sig från WWII.

Säg att du har 100 000 i inkomst och bor i ett skjul. Grannen har 300 000 i inkomst men hans hus brann just ner så han bor i ett tält.
Visst har du just för stunden högre levnadsstandard men det beror inte på att du presterar bättre än grannen utan för att grannen just varit med om en kris och måste återbygga.

Där har du förklaringen till att Sverige låg så högt som vi gjorde.

När det gäller Jugoslavien så finns inga likheter alls. Jugoslavien var en konstgjord sammanslagning av flera olika nationer och folkslag. Federationen Jugoslavien hade inte funnits i ens 50år när det föll samman för att flera av nationerna ville ha självständighet.

Sverige har varit en Nation i 500år med snarlika gränser för själva Sverige. Vilken Nationsdel eller enat folkslag i Sverige skulle söka självständighet och med vilken legitimitet?
Citera
2017-07-08, 21:24
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Under 00 och 10-talet har vi haft 2dåd som bedömts som terrorism.
På 90talet hade vi lite eko-terrorism där man försökte spränga kraftledningar. Vi hade även OS-bombaren.
Under 80-talet hade vi några palestinier som sprängde bomber i Sverige, Danmark och Nederländerna.

I Sverige så var det något fler dåd på 70 och 80-talet än 00 och 10-talet men vi talar om enstaka fall. Skillnaden här i Sverige är marginell.

I Europa är det dock stor skillnad. 70-80 talet hade mycket politisk terrorism.
Topp 20 värsta åren för terrorism i Europa(baserat på antal dödade) är 1)1988. 2) 1980. 3)1974. 4)1972. 5)1976. 6) 1979. 7)1975 8) 1973. 9)1985. 10)1978. 11)2004. 12)1977. 13)1987. 14)1992. 15)1982. 16)1981. 17)2015. 18)1984. 19)1991 20)1986.

Gäller för 1970-2015. 70-talet var klart värst, sedan 80-talet, sen 90-talet och sedan ligger 00-talet och 10-talet ganska lika i snitt/år än så länge.


I Sverige har vi haft 15 mördade i terrorattentat(officiellt klassade terrordåd då alltså) sedan 1900.
Av dessa var 9st innan 2000. Men sug lite på den siffran. 15st döda på över 100år. 6st de senaste 20åren(varav en var GM). Det blir 0,3 döda per år de senaste 20åren. Jämförelsevis mördas ca 100personer/år i "vanliga" mord.
Ca 140personer drunknar varje år, 5-10 drunknar varje år i badkar. Ca 250 personer dör i trafiken varje år.

Det ger kanske lite perspektiv. Det är 16ggr fler som drunknar i badkar per år i Sverige än vad som dör pga terrorism.
Ändå finns det ett parti och deras väljare som ser Terrorism(Islamistisk då så klart) som ett stort hot mot vårt land och som baserar en stor del av sin politik just kring rädslan för terrorism.

Hur många i Sverige är rädda för att ta bilen till ICA eller ta ett avslappnande bad? Inte många skulle jag vilja påstå. Hur många ser dessa saker som en så stor risk att de skulle välja parti beroende på vilket parti som de anser gör mest åt trafiksäkerhet eller arbetar för att förbjuda badkar(eller göra dem säkrare)? Inte en enda person troligen. Bara tanken på att något parti skulle göra storpolitik av något sådant är skrattretande.
Men av någon orsak så ser vi terrorismen som ett stort hot och ser inget konstigt alls i att det ses som en av de viktigaste frågorna för vissa partier.

Du din invandrare, sitter och bagatelliserar den invandrarrelaterade IS-terrorismen! Den terrorismen är den värsta hitintills, eftersom den drabbar privatpersoner - ja, t.o.m. barn! Du pratar om att genomsnittsfamiljen har fler laptops - som om folkets lycka och trygghet skulle sitta i det!

Sverige kanske har färre mord idag, men samtidigt en sämre fungerande poliskar. Och fler gruppvaldtäkter än 1960. Den sociala nedrustningen är kännbar överallt. Liksom den intellektuella. Och moraliska.
Citera
2017-07-08, 21:44
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Du din invandrare, sitter och bagatelliserar den invandrarrelaterade IS-terrorismen! Den terrorismen är den värsta hitintills, eftersom den drabbar privatpersoner - ja, t.o.m. barn! Du pratar om att genomsnittsfamiljen har fler laptops - som om folkets lycka och trygghet skulle sitta i det!

Sverige kanske har färre mord idag, men samtidigt en sämre fungerande poliskar. Och fler gruppvaldtäkter än 1960. Den sociala nedrustningen är kännbar överallt. Liksom den intellektuella. Och moraliska.

Invandrare? Jag är född och uppvuxen i Sverige och så är mina föräldrar och farföräldrar också.
Men det är totalt irrelevant.

Jag bagatelliserar inte dagens terrorism, jag relativiserar den. De av oss som är lite äldre än 20 år och inte ännu senila kommer nämligen ihåg Sverige och Europa som det var tidigare och inte som någon utopisk dröm som vissa låtsas att det var.

Terrorismen på 60,70,80, 90-talet drabbade också civilbefolkningen. 70 och 80-talet var mycket värre än det är nu.
Det rapporterades inte om det på samma sätt dock och trots att det var politisk terrorism så politiserades det inte på samma sätt som dagens terrorism gör.

När det gäller gruppvåldtäkter så har jag ingen aning om hur det var på 60-talet. Vi förde inte statistik över det. Dock har det inte ökat något sedan 90-talet
Citera
2017-07-08, 23:06
  #52
Medlem
HRTs avatar
Det är en viss skillnad om än liten i terrorism förr och idag dvs nutid.
Då riktades främst attentat mot Ambassader, bankchefer, politiker, poliser och militären.
Det finns en stor mängd information om diverse terrorgrupper men det som växte fram i mellersta östern från Palestina, Egypten, Libyen m.m. har ännu inte ens gått att jämföra. Sprängningen av flygplanet i Skottland, 9-11 etc.. Idag slår man allt oftare mot svaga mål dvs oskyddade, civila, okända för gärningsmännen.
Självklart är terror oavsett om den är religiös eller politisk fruktansvärd.
Dock har grupper som IRA, ETA skördat många liv och haft järngrepp runt dem de terroriserade.
När man (studerat) tillväga gångsätt ingick i min utb för att förhindra angrepp mot person, så var de förr ofta välplanerade, organiserade, motiverade mot idag så krävs ingen planering eller organisation vilket var ofta förekommande på 60-90 talet.
Citera
2017-07-09, 08:54
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Invandrare? Jag är född och uppvuxen i Sverige och så är mina föräldrar och farföräldrar också.
Men det är totalt irrelevant.

Jag bagatelliserar inte dagens terrorism, jag relativiserar den. De av oss som är lite äldre än 20 år och inte ännu senila kommer nämligen ihåg Sverige och Europa som det var tidigare och inte som någon utopisk dröm som vissa låtsas att det var.

Terrorismen på 60,70,80, 90-talet drabbade också civilbefolkningen. 70 och 80-talet var mycket värre än det är nu.
Det rapporterades inte om det på samma sätt dock och trots att det var politisk terrorism så politiserades det inte på samma sätt som dagens terrorism gör.

När det gäller gruppvåldtäkter så har jag ingen aning om hur det var på 60-talet. Vi förde inte statistik över det. Dock har det inte ökat något sedan 90-talet

Jag minns mycket väl Sverige pa 70-talet, och därefter. Nagon "utopisk dröm" har jag aldrig ansett landet vara, men nog var det bättre förr, i de flesta avseenden!

Du säger dig "relativisera" dagens terrorism. Jag anser att du bagatelliserar den. Pa vilket sätt drabbades civilbefolkningen av terrorismen i Sverige för nagra decennier sedan? Kan du ge konkreta exempel, och ställa det mot IS-dadet pa Drottninggatan i Stockholm 2017?

Generellt anser jag att det är väldigt vanskligt att betrakta världen som "säkrare" idag. Krig kan snabbt uppsta, och det finns väldigt manga oroshärdar, labila politiker o.s.v.
Citera
2017-07-09, 23:00
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag minns mycket väl Sverige pa 70-talet, och därefter. Nagon "utopisk dröm" har jag aldrig ansett landet vara, men nog var det bättre förr, i de flesta avseenden!

Du säger dig "relativisera" dagens terrorism. Jag anser att du bagatelliserar den. Pa vilket sätt drabbades civilbefolkningen av terrorismen i Sverige för nagra decennier sedan? Kan du ge konkreta exempel, och ställa det mot IS-dadet pa Drottninggatan i Stockholm 2017?

Generellt anser jag att det är väldigt vanskligt att betrakta världen som "säkrare" idag. Krig kan snabbt uppsta, och det finns väldigt manga oroshärdar, labila politiker o.s.v.

Vi hade flygkapningen i Malmö 1972. 89 civila hölls gisslan i ett dygn.
Ockupationen av västtyska ambassaden -75.
Anfallet på Jugoslaviens ambassad, Ambassadören blev mördad.
Kidnappningsförsöket av Anna-Greta Leijon.

Detta samtidigt som dåden i Europa var många gånger fler än det varit under 00 och 10-talet.
Ändå så var rädslan hos folket inte i närheten av vad det är nu. Och detta beror på att man överdriver risken idag något enormt.
Statistiskt sett är det troligare att du drunknar i ett badkar än att du blir dödad av en terrorist.

När det gäller världsläget så ja visst kan det förändras snabbt men vi har färre väpnade konflikter som pågår nu än vi hade under 70,80,90-talen.
Och spänningen mellan stormakterna är betydligt mindre i dag än det var då.
Med alla sätt att mäta hur osäkert världsläget är så är det säkrare. Det finns inget alls som pekar på ett världskrig i dagsläget.
Citera
2017-07-12, 11:21
  #55
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sverige är rankat runt 15:e plats så vi har inte direkt tappat mycket mot vår topplacering.

Undrar varför som det här landet misshandlas. Jag tänker förstås på invandringen. Kanske kostar 300 miljarder på en statsbudget på 1200. Jo många av dem drar in pengar men människor i sig behövs inte.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback