Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2021-02-14, 18:49
  #49
Medlem
Paddan1000s avatar
JAAAAA! Efter 4 år har jag lyckats skruva ur den sönderborrade nippeln ur det ena gamla oket med mitt torxliknande verktyg.

Det är en verktygssats liknande den här jag har: https://www.biltema.se/verktyg/handv...lar-2000040658

Eftersom jag nu har de nygamla oken från skroten monterade på bilen, luftade och med ny bromsvätska kunde jag i lugn och ro sätta det gamla oket i skruvstädet och experimentera.

Jag fortsatte borra den sönderborrade nippeln hela vägen ned genom dess inre kanal med en borr som var bara marginellt tunnare än nippeln så att bara ett tunt nippelskal på <0,5 mm innehållandes gängorna var kvar. Därefter bankade jag ned torxpinnen i hålet och vred så att nippelskalet lossnade och hela den nu ihåliga nippeln kunde skruvas upp och rensade gängorna på vägen från nippelpartiklar.

Felet för fyra år sedan var att jag bara hade en IKEA-borr då och att borrstålet var slött så jag kunde inte borra med så mycket precision. Nu använde jag min MAC-tools tryckluftsborr och jag har lärt mig att vässa borrarna på vinkelslipen så de alltid skär som nya. Nippelflarnen bara flög.

Gängorna i oket var inte så dåliga som jag trodde och det gick att skruva i en ny nippel med lite våld, men jag kommer behöva köpa en gängtapp M10x1,00 för att fräscha upp gängorna ordentligt. Var hittar jag en sådan lös som privatperson? Jag har bara grövre gängor ned till M10x1,25 i mitt set.

Om jag bara får ut nippeln ur det andra oket och orkar rengöra dem har jag nu två Volvobromsok i reserv. Vad trevligt.
__________________
Senast redigerad av Paddan1000 2021-02-14 kl. 18:51.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback