Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-04, 11:11
  #1
Medlem
Ratozs avatar
Det finns tillgänglig statistik över hur mycket skatt man betalar i olika länder när man tillhör olika procentiler i inkomst och förmögenhet. Men finns det någon undersökning gjord på vad människor tillhörande olika procentiler på IQ-skalan betalar för skattesats i olika länder?

Jag tänkte att sådan data kunde vara ett annat slags mått som hjälper en att välja skattejurisdiktion.
Citera
2017-07-04, 12:20
  #2
Medlem
detta skulle jag också vilja se!har bara sett jämförelser som visar skatten på en viss inkomst - inte över ett större spann.

har för mig att filippinerna använder en rak a-skatt på 30%, oavsett lön. Vet inte om sociala avgifter (troligen inga).

hong kong ska vara gynnsamt, både som företagare och som inkomsttagare.
Citera
2017-07-04, 12:51
  #3
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
detta skulle jag också vilja se!har bara sett jämförelser som visar skatten på en viss inkomst - inte över ett större spann.

Visst vore det. Indirekt kan man ju kanske i sådan data utläsa vart man kan bekosta just sin egen livsstil med minsta möjliga ansträngning.
Citera
2017-07-04, 13:30
  #4
Medlem
Drinkycrows avatar
Varför skulle någon ta fram sådan statistik? Du får ju inte betalt baserat på din IQ. Vad folk med ditt IQ i snitt skulle betala i skatt är ju inte relevant på något sätt, om en är VD och en är konstnär och en sitter på kåken?

Enklare att räkna ut hur mycket du kommer tjäna med ditt yrkesval och jämföra med folk som jobbar inom samma område? Hur mycket andra människor i andra branscher tjänar och betalar i skatt påverkar ju inte hur mycket du betalar oavsett vilken IQ de och du har.
Citera
2017-07-04, 14:03
  #5
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Vad folk med ditt IQ i snitt skulle betala i skatt är ju inte relevant på något sätt, om en är VD och en är konstnär och en sitter på kåken?

Enskilda datum kan aldrig vikta ner statistik efter att de redan användts i statistiken ifråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback