Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 18:09
  #205
Medlem
grovslangs avatar
Nu verkar Falkenbergs kommun ha nappat på betet och vill vara med på Knyckares jippo. Jag är ganska likgiltig inför själva festivalen men det kommer bli lite intressant att följa debatten runt det här. I andra sammanhang är det inte ok att peka ut en hel grupp p.g.a. ett fåtal individers lagbrott eller ofog. Nu verkar män ha blivit en grupp som är ok att peka ut som homogen och våldtäktsbenägen, och därmed ok stänga ute eftersom män inte går att ha bland kvinnor.
Citera
2017-08-03, 03:22
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
Som exmusiker har man turnerat och giggat en hel, hel del.

Har aldrig vart med om kvinnliga scenbyggare eller ljudtekniker.


Aldrig.

Kvinnor i merchbåsen, biljettförsäljning, garderoben och publiken är däremot ett vanligare inslag.


Vad vill jag ha sagt med detta? Ja, det är oklart. Men det är en observation jag gjort om och om igen under åren.
Fast männen kanske är välkomna innan festivalen för att göra grovjobbet att bygga upp scenerna, dra el, fixa kablar och ratta ljud... vad vet jag.



I ärlighet följer jag med intresse. Har absolut inget emot en kvinnofestival - varför inte när en fri marknad råder.

Det jag irriterar mig på är att floskeln "alla män" återanvänds så blint och lägger grunden för det hela.

Sjukt konstigt att du aldrig stött på det. Jag har jobbat kanske 10 år i musikbranschen, heltid i kanske 5. Min sambo (ja, en kvinna) är liveljudstekniker på heltid. Visst, en av de få kvinnor som gör det på heltid, men att de låter männen göra grovjobbet är inte sant. Min sambo har då byggt upp bra många mer riktigt stora scener än vad jag och många andra män i branschen gjort.
Citera
2017-08-28, 14:54
  #207
Medlem
Det är väl inget nytt med separatistiska spelningar och sådant precis. Frågan är väl snarare varför vissa känner sig kränkta över att inte få komma in. Är personligen inte ett dugg intresserad av de bokningar som lär bokas på den festivalen, eller de separatistiska spelningar man annars sett flyers för. Känner sig folk oerhört upprörda över att missa detta event eler vad är grejen? Är väl skitbra med ett sådant initiativ om vissa nu så vill ha ett sådant.
Citera
2017-08-28, 20:46
  #208
Medlem
RZLAs avatar
Det är bättre att ha en festival där män med bakgrund från mellanöstern och män som är färgade inte släpps in, än att man diskrimenerar alla vanliga, skötsamma, svenska grabbar, som inte pysslar med våkdtäkter.

Men den typ av avgränsning som jag förelår är väl inte okej, för då heter det helt plötsligt att det är diskriminering, fördommar och rasism. Men att diskriminera och skuldbelägga alla svenska män för ett importerat problem, det går naturligtvis allledes utmärkt.
__________________
Senast redigerad av RZLA 2017-08-28 kl. 20:53.
Citera
2017-08-28, 20:52
  #209
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
Det är väl inget nytt med separatistiska spelningar och sådant precis. Frågan är väl snarare varför vissa känner sig kränkta över att inte få komma in. Är personligen inte ett dugg intresserad av de bokningar som lär bokas på den festivalen, eller de separatistiska spelningar man annars sett flyers för. Känner sig folk oerhört upprörda över att missa detta event eler vad är grejen? Är väl skitbra med ett sådant initiativ om vissa nu så vill ha ett sådant.

Skulle du tycka att det var lika okej om man anordnade en festival där bara personer som ser ut att vara norderopéer är välkomna? Jag tror inte att DO skulle hålla med dig där, nämligen...
Citera
2017-09-17, 18:58
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Skulle du tycka att det var lika okej om man anordnade en festival där bara personer som ser ut att vara norderopéer är välkomna? Jag tror inte att DO skulle hålla med dig där, nämligen...
Förstår poängen du försöker få fram men man måste förstå i vilken kontext detta arrangeras i, och vad deras själva poäng är, snarare att skapa en "safe-zone" pga den våldtäktsvåg som sker på festivaler än att förbjuda män bara för att de är dumma och helt utan anledning. Att jämföra det med en white-only festival är som att jämföra äpplen och päron, likheter finns väl i att man kör på med separatism men vem som helst begriper skillnaden. För övrigt är jag helt hundra på att endast-arier-festivaler existerar, tex i vitmaktskretsar .
Personligen känner jag mig inte ett skit kränkt utav att inte få komma dit (inte sugen heller) så varför lägga energi på att bry sig om det. Är ni så jävla osäkra i er maskulinitet? Haha.
Citera
2017-10-05, 18:36
  #211
Medlem
Inget mer buzz om detta här på FB? Stod på nyheterna idag att festivalen har fått in över 500,000 kronor i crowdfunding.

Är det ingen som tänker anmäla det här till DO?
Citera
2017-10-07, 13:43
  #212
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Inget mer buzz om detta här på FB? Stod på nyheterna idag att festivalen har fått in över 500,000 kronor i crowdfunding.

Är det ingen som tänker anmäla det här till DO?
Anmäla för vad? Det är väl bara att rubricera det som ett privat evenemang för att det inte ska vara diskriminerande på något sätt. Eller? Vet inte om det är så lätt men så får Emma Knyckare själv det att låta.

Intressant att de skrapat ihop så mycket pengar, undrar bara om det räcker för att arrangera en festival i den storleken det pratas om. Vad biljettpriset landar på och var någonstans festivalen ska hållas blir också spännande att höra. Även om jag då, som man, inte får gå.

EDIT: "På internationella mansdagen, den 19 november, släpper vi stad, plats och datum".
__________________
Senast redigerad av Marqueso 2017-10-07 kl. 13:49.
Citera
2017-10-07, 20:17
  #213
Medlem
De diskrimminerar på grund av kön och sexuell läggning. Är väl inget privat med det. Det ska ju vara öppet för allmänheten så länge du inte är cis och man.
Citera
2017-10-07, 20:18
  #214
Medlem
JohanMattas avatar
Om man som man identifierar sig som tjej är man välkommen då?
Citera
2017-10-09, 01:55
  #215
Medlem
Vonraks avatar
Anledningen till att folk är upprörda och trötta angående det här jippot är förmodligen på grund av det extrema dubbeltänket som försiggår.

Dessa nyfeminister pratar ofta om hur man absolut inte ska döma eller klassa individer efter deras grupptillhörighet - det är rasism, fascism, sexism, rasifiering, funkofobi, uttryck för maktstrukturer och skadligt för samhället! Alla är bara en individ, och ska minsann inte låta sig styras av de grupper "en råkat födas in i!"

Men när det gäller vita män är det fritt fram, bara att hata på. Den vita uteliggaren i Stockholm är ju på något sätt mindre utsatt än Kawesa eller Alice Bah - för han är ju vit. Vita förtrycker, heteronormen förtrycker, smala förtrycker, patriarkatet förtrycker, ord förtrycker, ALLA förtrycker minsann de stackars kvinnorna i dagens hemska samhälle.
Borde då inte nyfeministerna, som verkligen tror på detta, föregå med gott exempel? Såklart inte, det räcker ju med att skriva "det är männens fel!"

Samtidigt som både hedersvåld och hedersförtryck har blivit så förhållandevis vanligt förekommande i Sverige att det är svårt att inse: http://www.hedersfortryck.se/hedersf...yck/statistik/ Men nejdå, det är inte en viktig feministisk fråga idag, det är snarare så att de som belyser detta faktum stämplas som hatiska och främlingsfientliga...

OM man vill motverka kriminella handlingar så finns det en metod som visat sig vara väldigt effektiv:
1 - Identifiera, så noggrant som möjligt, vilka grupper som är överrepresenterade för brottet.
2 - Rikta insatserna mot dessa grupper.

Resurser är inte oändliga, så om vi vill motverka brott är det viktigt att rikta dessa resurser dit de faktiskt gör nytta. Låt oss ta ett belysande exempel med något som alla känner till - Sveriges nya gängkriminalitet Det är självklart alldeles för resurskrävande att rikta insatser för att förebygga gängkriminalitet till alla 10 miljoner som bor i Sverige. (Samt ett resursslöseri då majoriteten av oss ej hamnar i dessa kretsar).

Om vi riktar insatserna mot Sveriges ålderdomshem, landsbygd, läkarutbildningar och familjer med två svenskfödda föräldrar som har fast anställning - så kommer det att vara bortkastade resurser.

Om vi istället riktar samma insatser mot Sveriges förorter, förortsskolor och familjer med utlandsfödda föräldrar utan arbete - så kommer insatserna att göra större skillnad.

Samma sak med sexualbrotten - OM nyfeministerna verkligen ville sätta stopp för dessa, så hade de gått till botten med vilka grupper som är kraftigt överrepresenterade, och drivit en politik för att rikta insatserna dit. Varför tar inte nyfeministerna upp alla dessa avslöjanden om vad imamerna lär ut i Sveriges moskéer? Borde inte nyfeministerna göra uppror när exempelvis forskning som denna: http://fof.se/tidning/2013/7/artikel...limska-varlden offentliggörs och visar att vissa samhällen idag har en syn på t.ex. kvinnor som inte funnits i Sverige på århundraden, om ens någonsin...

"Män är överrepresenterade när det kommer till vissa brott! Vi kan inte veta vilka! Därför måste vi rikta insatser mot alla män!"

"Folk med utomeuropeisk bakgrund är överrepresenterade när det kommer till vissa brott! Vi kan inte veta vilka! Därför måste vi rikta insatser mot alla utomeuropeiskt födda!"

Den översta tankegången, som bland annat ligger till grunden för denna festival, hyllas och ifrågasätts inte alls av landets journalister. Lek nu med tanken att ett parti hade yttrat tankegången nedanför denna, hade det mottagits på samma sätt?

Men innerst inne är jag ändå glad, med tanke på att max ca 2 % av befolkningen verkar stå bakom dessa i dagsläget.
Citera
2017-10-10, 02:03
  #216
Medlem
record-collectors avatar
Tycker rubriken är lite missvisande - Festival där män är förbjudna. Vore det inte bättre att kalla den - festivaler där araber, afrikaner och muslimer är förbjudna eftersom det är just dessa grupperingar som mest tafsar och våldtar våra svenska brudar på musikfestivalerna? Sedan får väl PK-folket tycka vad fan de vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback