Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-03, 18:08
  #1
Medlem
Jag har just nu ett problem med min dator, som jag inte riktigt vet hur jag ska åtgärda.
Problemet är sådant:
Jag har ett 100/100 abonnemang genom Bahnhof.
Genom min router får jag ut ca 85/90 Mbit/s. Dock med tiden (pratar ett par 3 dagar) så går nedladdningshastigheten sakta men säkert nedåt. Efter runt 3 dagar så maxar jag 30 Mbit/s i nedladdning, men uppladdningshastigheten är oberörd.
Startar jag om min dator så får jag bra nedladdning igen. Problemet får jag bara på min stationära dator.
Problemet har ingenting med min router att göra heller. Direktkopplar jag min dator till min CPE har jag samma problem, tills jag bootar om datorn.
Jag var inne på om det var nätverkskortet i mitt moderkort som var kasst, så jag köpte ett PCIe nätverkskort. Problemet kvarstår.
Jag har nyligen köpt en SSD som jag lagt över mitt Windows på. Jag har inte upplevt problemet innan detta.
Jag har ännu inte installerat om mitt OS, och gör helst allt jag kan innan jag behöver göra det.

Frågan: Finns det något mer jag kan göra, något i windows eller något som segar? Notera också att installationen är bara 2 månader gammal på min nya SSD.
Tack på förhand!
Citera
2017-07-03, 18:18
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonthh
Jag har just nu ett problem med min dator, som jag inte riktigt vet hur jag ska åtgärda.
Problemet är sådant:
Jag har ett 100/100 abonnemang genom Bahnhof.
Genom min router får jag ut ca 85/90 Mbit/s. Dock med tiden (pratar ett par 3 dagar) så går nedladdningshastigheten sakta men säkert nedåt. Efter runt 3 dagar så maxar jag 30 Mbit/s i nedladdning, men uppladdningshastigheten är oberörd.
Startar jag om min dator så får jag bra nedladdning igen. Problemet får jag bara på min stationära dator.
Problemet har ingenting med min router att göra heller. Direktkopplar jag min dator till min CPE har jag samma problem, tills jag bootar om datorn.
Jag var inne på om det var nätverkskortet i mitt moderkort som var kasst, så jag köpte ett PCIe nätverkskort. Problemet kvarstår.
Jag har nyligen köpt en SSD som jag lagt över mitt Windows på. Jag har inte upplevt problemet innan detta.
Jag har ännu inte installerat om mitt OS, och gör helst allt jag kan innan jag behöver göra det.

Frågan: Finns det något mer jag kan göra, något i windows eller något som segar? Notera också att installationen är bara 2 månader gammal på min nya SSD.
Tack på förhand!

Varför kör du Windows om du vill ha datorn igång flera dagar i sträck?
Citera
2017-07-03, 18:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Varför kör du Windows om du vill ha datorn igång flera dagar i sträck?
Har aldrig haft problem att ha den igång dagar i sträck tidigare. Har använt Windows hela mitt liv och ser ingen anledning till att hålla på med något annat.
Citera
2017-07-03, 18:24
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonthh
Har aldrig haft problem att ha den igång dagar i sträck tidigare. Har använt Windows hela mitt liv och ser ingen anledning till att hålla på med något annat.

Jag har också använt Windows flitigt i hela mitt liv, och erfarenheten är att alla Windows-maskiner jag haft behöver omstarter då och då. Jag ser ingen anledning att byta ut Windows till det jag använder Windows till, men jag skulle inte använda Windows till något jag inte är villig att starta om.
Citera
2017-07-03, 18:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag har också använt Windows flitigt i hela mitt liv, och erfarenheten är att alla Windows-maskiner jag haft behöver omstarter då och då. Jag ser ingen anledning att byta ut Windows till det jag använder Windows till, men jag skulle inte använda Windows till något jag inte är villig att starta om.
Haha jo kanske det. MEN, jag ska inte behöva starta om datorn för att behålla mig nedladdningshastighet.
Citera
2017-07-09, 09:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonthh
Haha jo kanske det. MEN, jag ska inte behöva starta om datorn för att behålla mig nedladdningshastighet.
Om du använder VPN eller torrent så kan de versioner du kör använda en mindre bra minneshantering som märks först efter längre användning (aka "käkar minne").

Prova att starta om en applikation i taget (och håll koll med t.ex aktivitetshanteraren) i stället för att boota om.
Citera
2018-05-08, 09:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonthh
Jag har just nu ett problem med min dator, som jag inte riktigt vet hur jag ska åtgärda.
Problemet är sådant:
Jag har ett 100/100 abonnemang genom Bahnhof.
Genom min router får jag ut ca 85/90 Mbit/s. Dock med tiden (pratar ett par 3 dagar) så går nedladdningshastigheten sakta men säkert nedåt. Efter runt 3 dagar så maxar jag 30 Mbit/s i nedladdning, men uppladdningshastigheten är oberörd.
Startar jag om min dator så får jag bra nedladdning igen. Problemet får jag bara på min stationära dator.
Problemet har ingenting med min router att göra heller. Direktkopplar jag min dator till min CPE har jag samma problem, tills jag bootar om datorn.
Jag var inne på om det var nätverkskortet i mitt moderkort som var kasst, så jag köpte ett PCIe nätverkskort. Problemet kvarstår.
Jag har nyligen köpt en SSD som jag lagt över mitt Windows på. Jag har inte upplevt problemet innan detta.
Jag har ännu inte installerat om mitt OS, och gör helst allt jag kan innan jag behöver göra det.

Frågan: Finns det något mer jag kan göra, något i windows eller något som segar? Notera också att installationen är bara 2 månader gammal på min nya SSD.
Tack på förhand!
Jag har samma problem fast i allmänhet. Jag ser ingen skillnad i nedladdning dock. Mina erfarenhet från Windows 1 fram till nu är att två OS sticker ut, XP och Windows 7. Windows 8 och 10 är problembarn. En del beror på att MS hela tiden jobbar med annat än att vara OS, dvs man lurkar runt och snokar i datorn och skickar informationen till mamma.

Du kan se vad som händer om du inte använder datorn och kommer tillbaka till den att det tar tid innan man får respons. Ha perfmon igång och kolla varje gång du sätter dig framför datorn så får du se att många processer ligger och petar i datorn. Normalt gör ju OS vad det ska under tiden du inte är där, dvs housekeeping, men stäng av all skit du inte behöver. Det hjälper lite. Och så sist, stäng aldrig av en dator, det gäller framförallt datorer med Windows OS. Använd heller inga energiplaner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback