Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-03, 16:05
  #1
Medlem
Hej! Jag har tänkt att köpa mig en Mac dator men vet inte vad som skiljer dem tre sorterna åt och vilken som skulle passa bäst. Jag har tänkt att använda den till studier och kolla på film/netflix. Så tänkte höra med er vad som skulle passa bäst, har hört att air kan vara bra men att det har dålig upplösning?

I allafall tack i förhand!
Citera
2017-07-03, 16:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wayway
Hej! Jag har tänkt att köpa mig en Mac dator men vet inte vad som skiljer dem tre sorterna åt och vilken som skulle passa bäst. Jag har tänkt att använda den till studier och kolla på film/netflix. Så tänkte höra med er vad som skulle passa bäst, har hört att air kan vara bra men att det har dålig upplösning?

I allafall tack i förhand!

Har du orkat, vågat, gå in på Apple.se och kolla vad som står där om de olika datorerna....?
Citera
2017-07-03, 16:42
  #3
Medlem
Det har jag faktiskt men för mig säger det inte mycket om vad som passar bäst!
Citera
2017-07-03, 16:57
  #4
Avstängd
swekredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wayway
Hej! Jag har tänkt att köpa mig en Mac dator men vet inte vad som skiljer dem tre sorterna åt och vilken som skulle passa bäst. Jag har tänkt att använda den till studier och kolla på film/netflix. Så tänkte höra med er vad som skulle passa bäst, har hört att air kan vara bra men att det har dålig upplösning?

I allafall tack i förhand!

Jag hade en mac book air. Kollade mest tv serier på den och hade den för studier. Den blev aldrig varm och hade bra batteri tid samt var en stark dator.

Mac book air skulle jag välja.
Citera
2017-07-03, 17:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wayway
Det har jag faktiskt men för mig säger det inte mycket om vad som passar bäst!

Ja vad tror du själv passar bäst....?

Är det du ska göra med den något som kan kallas tungt för en dator....?

Studier torde sällan vara några skapligt tunga saker för en dator, och alla datorer klarar att visa vanlig film o Netflix.

Så är skärmarna likvärdiga i storlek, och så stora du vill ha, samt har likvärdig upplösning, så är väl valet enkelt....? Ta den som blir billigast av de båda, annars hade du väl knappast ens behövt fråga? För storlek och vikt skiljer ju inte mycket åt på dessa två längre.
Citera
2017-07-03, 17:30
  #6
Moderator
Rassas avatar
Vad har du för budget TS? En Air klarar det du säger att du vill göra utan problem. Välj 8 Gb ram och minst 128 Gb lagring, helst mer.

Men om du har mer pengar att spendera är en 13" MacBook Pro en sjukt trevlig maskin med grym skärm och prestanda som kommer räcka ett bra tag.

MacBook ser jag mer som en dyr anteckningsbok (något överdrivet), bristen på anslutningsmöjligheter kan bli ett problem, men vill man ha en superlätt och liten dator så visst.
Citera
2017-07-03, 17:48
  #7
Medlem
ArchJews avatar
Har en MacBook Pro, 1TB, 15" från företaget där jag jobbar på. Den är väldigt bra, förmodligen den bästa bärbara man kan köpa idag. Det är i princip omöjligt att hitta konkurrenter till den, då det inte finns några andra än MBP som har 12 timmars batteritid, fullt aluminium chassi, extremt lätt, grym skärm, höjd mindre än 1.6 cm. Men personligen skulle jag aldrig lägga ut 40k för en dator...
Citera
2017-07-03, 19:40
  #8
Medlem
Något som du kunde nämnt är din budget. Mest prestanda för pengarna är nog Macbook pro 2015: https://www.elgiganten.se/product/da...na-skarm-mf839. Presterar i stort sett som de senaste 2016/17 modellerna, du kommer inte märka någon skillnad. Där får du även alla de portarna som de senare modellerna saknar, USB, hdmi, SD-läsare med mer.
Den är självklart overkill för att skriva uppsatser och kolla netflix på, men man vet aldrig om man kommer behöva göra något mer krävande i framtiden.

Jag har MP Pro 2016 och är riktigt nöjd. Apples Macbook 12" skulle jag inte köpa, då den är extremt överpris för dess pretanda. Den är i princip en iPad med tangentbord, dock klarar den utmärkt av att skriva på och kolla filmer i HD. Den har även likt alla andra Macbook's en mycket fin retina-skärm, skulle nog säga den bästa på marknaden när det gäller laptops.
Citera
2017-07-03, 20:10
  #9
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wayway
Hej! Jag har tänkt att köpa mig en Mac dator men vet inte vad som skiljer dem tre sorterna åt och vilken som skulle passa bäst. Jag har tänkt att använda den till studier och kolla på film/netflix. Så tänkte höra med er vad som skulle passa bäst, har hört att air kan vara bra men att det har dålig upplösning?

I allafall tack i förhand!

Med de kraven, en Air. Du kan gott köpa en som är ett par år begagnad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback