Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-03, 15:16
  #1
Medlem
Bongmeisters avatar
Tjena FB, nu är det så att jag har en Mac som inte startar.
Har testat Shift, Command-R, Command-Alt-P-R.
Datorn står fast på apple loggan med snurrhjulet under i ca 5 min, sen byts loggan ut med en "no entry" symbol (cirkel med diagonalt streck). Den svarar inte på något jag gör på tangentbordet.

Hårddisken innehåller extremt många bilder som inte får försvinna så återställning är inte ett val
Kan man komma åt bilderna på nåt sätt? De är inte synkade med iCloud.

Får panik så jag hoppas att nån här kan hjälpa.
Tack!
Citera
2017-07-03, 15:54
  #2
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongmeister
Tjena FB, nu är det så att jag har en Mac som inte startar.
Har testat Shift, Command-R, Command-Alt-P-R.
Datorn står fast på apple loggan med snurrhjulet under i ca 5 min, sen byts loggan ut med en "no entry" symbol (cirkel med diagonalt streck). Den svarar inte på något jag gör på tangentbordet.

Hårddisken innehåller extremt många bilder som inte får försvinna så återställning är inte ett val
Kan man komma åt bilderna på nåt sätt? De är inte synkade med iCloud.

Får panik så jag hoppas att nån här kan hjälpa.
Tack!

Plocka ut hårddisken och koppla den till en annan dator. (Antingen i ett usb-chassi, eller med en usb-adapter.) Varför i hela friden har du ingen backup om det är bilder som inte får försvinna? du vet att hårddiskar går sönder va? det är inte frågan om, utan när.
Citera
2017-07-03, 16:29
  #3
Medlem
Bongmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Plocka ut hårddisken och koppla den till en annan dator. (Antingen i ett usb-chassi, eller med en usb-adapter.) Varför i hela friden har du ingen backup om det är bilder som inte får försvinna? du vet att hårddiskar går sönder va? det är inte frågan om, utan när.
Ska testa detta. Ingen anledning att vara otrevlig
Citera
2017-07-03, 16:40
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongmeister
Får panik så jag hoppas att nån här kan hjälpa.
Får du upp hårddisken om du startar med alternativ nedtryckt? Kan du reparera den då? Annars kan du ju testa att starta upp i enanvändarläge och köra fsck.
Citera
2017-07-03, 16:41
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Här har du en lista med de olika startuptangentskombinationerna.
https://support.apple.com/sv-se/HT201255
Citera
2017-07-03, 16:53
  #6
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongmeister
Ska testa detta. Ingen anledning att vara otrevlig

Jag sa precis likadant till min syster för ett tag sen och hon uppfattade mig inte som otrevlig. Utan det resulterade i ett uppvaknande där hon insåg att det är dags att skaffa backup
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback