Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-03, 11:35
  #1
Moderator
evilhoneys avatar
Ponera nu att jag bokat en resa via ett bokningsbolag och betalat alla resor tillsammans. Resan består av en inrikestur till den internationella flygplatsen, sen en längre tur och mellanlandning innan sista delen på resan till ankomstlandet nås. Vilket led i resan blir då det som sätter ribban för hur mycket bagage jag kan bära?

Ex:
Första ledet är en inrikesresa som tar ca en timme.
Andra ledet är det längsta ledet och är det första som korsar en landsgräns och leder till en mellanlandningsplats, denna resa tar ca 9 timmar.
Sista ledet är från mellanlandningen till slutdestinationen, denna resa tar ca 2 timmar.

Om jag har förstått det rätt ska det längsta ledet i en resa/den som korsar landsgränsen vara den jag ska packa efter. Har jag rätt då?

Det vore för jäkla tråkigt att dra på semester men inte få ha mer i bagaget än inrikesflyget tillåter.
Citera
2017-07-03, 11:53
  #2
Medlem
Det var som fn..
Har det blivit så jobbigt med flygresor?
Citera
2017-07-03, 11:58
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Antar att det är olika flygbolag inblandade, men att du har köpt en resa av ett enda bolag och att alla flightnummer tillhör det bolaget*. Vad gäller handbagage så bör du kolla om du ska flyga litet flygplan någon sträcka, småflyg kan ha mindre hyllor, vilket kan göra att det blir trångt för fötterna. Googla flightnummer eller tittar på biljetten.
Gällande din fråga så skulle jag titta på respektive flygbolags villkor och se vilka gränser de har på de aktuella sträckorna och sedan anpassa mig efter det.

* Flightnummer hos andra bolag är ofta ovanligt höga. Säg att ditt flightnummer, hos XX-Air som du köpte biljetten av, är XX5073. Då är flightnumret hos det trafikerande bolaget, YY-Air, kanske YY73.
Citera
2017-07-03, 12:09
  #4
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Antar att det är olika flygbolag inblandade, men att du har köpt en resa av ett enda bolag och att alla flightnummer tillhör det bolaget*. Vad gäller handbagage så bör du kolla om du ska flyga litet flygplan någon sträcka, småflyg kan ha mindre hyllor, vilket kan göra att det blir trångt för fötterna. Googla flightnummer eller tittar på biljetten.
Gällande din fråga så skulle jag titta på respektive flygbolags villkor och se vilka gränser de har på de aktuella sträckorna och sedan anpassa mig efter det.

* Flightnummer hos andra bolag är ofta ovanligt höga. Säg att ditt flightnummer, hos XX-Air som du köpte biljetten av, är XX5073. Då är flightnumret hos det trafikerande bolaget, YY-Air, kanske YY73.
Ja, det borde jag ju klargjort; det rör sig om olika flygbolag men resan är bokat samtidigt via ett bolag(typ travelfinder, fast det var nåt annat) och betalda ihop.
Det jag googlat mig till är den här "Most significant carrier rule" som gör gällande att den längsta resan är den som sätter ribban, så att säga. Om jag förstår det rätt så trumfar den längsta resans regler även tex det mindre inrikesflygets eftersom resan är köpt samtidigt.
Citera
2017-07-03, 12:32
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ja, det borde jag ju klargjort; det rör sig om olika flygbolag men resan är bokat samtidigt via ett bolag(typ travelfinder, fast det var nåt annat) och betalda ihop.
Det jag googlat mig till är den här "Most significant carrier rule" som gör gällande att den längsta resan är den som sätter ribban, så att säga. Om jag förstår det rätt så trumfar den längsta resans regler även tex det mindre inrikesflygets eftersom resan är köpt samtidigt.
Inte en jävla aning, men jag hittade något motsägelsefullt om att det ibland (oklart när) är marketing carriersom bestämmer...

För övrigt gissar jag att det kan vara bra att titta på biljetten då du inte handlat av flygbolag. Förutom bokningsreferensen (alfanumerisk 5-6 tecken) finns också biljettnummer (13(?) siffror, där de tre första anger flygbolag). Hur många biljettnummer har du? Jag gissar att det kan påverka dina bagagevillkor lite.
Citera
2017-07-03, 12:44
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Inte en jävla aning, men jag hittade något motsägelsefullt om att det ibland (oklart när) är marketing carriersom bestämmer...

För övrigt gissar jag att det kan vara bra att titta på biljetten då du inte handlat av flygbolag. Förutom bokningsreferensen (alfanumerisk 5-6 tecken) finns också biljettnummer (13(?) siffror, där de tre första anger flygbolag). Hur många biljettnummer har du? Jag gissar att det kan påverka dina bagagevillkor lite.
Jo, oklart är det verkligen; därav tråden.

Det står tyvärr inget vettigt på biljetten så den är inte mycket till hjälp. Jag har givetvis mailat bokningsbolaget men de har inte klämt ur sig något svar än.
Biljettnumret verkar vara samma på alla biljetter, om jag förstår din fråga rätt.
Citera
2017-07-03, 17:49
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jo, oklart är det verkligen; därav tråden.

Det står tyvärr inget vettigt på biljetten så den är inte mycket till hjälp. Jag har givetvis mailat bokningsbolaget men de har inte klämt ur sig något svar än.
Biljettnumret verkar vara samma på alla biljetter, om jag förstår din fråga rätt.
Gissar att det kan underlätta något. En bokningsreferens kan innehålla flera biljetter och flygprissökmotorer jobbar på sätt att pussla ihop resor som flygbolagen själva knappt vet att de har, om jag tolkat det hela rätt.

Här > https://www.iata.org/publications/Pa...de-search.aspx kan du för övrigt mata in biljettnumrets första tre siffror, sök sedan efter IATA Airline code.
Citera
2017-07-04, 07:15
  #8
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Gissar att det kan underlätta något. En bokningsreferens kan innehålla flera biljetter och flygprissökmotorer jobbar på sätt att pussla ihop resor som flygbolagen själva knappt vet att de har, om jag tolkat det hela rätt.

Här > https://www.iata.org/publications/Pa...de-search.aspx kan du för övrigt mata in biljettnumrets första tre siffror, sök sedan efter IATA Airline code.
Det som kommer upp är det flygbolag jag flyger längst med, men vad betyder det nu då?

Jag kommer för övrigt att uppdatera tråden så fort/om jag får svar från bokningsbolaget. =)
Citera
2017-07-06, 13:44
  #9
Moderator
evilhoneys avatar
Uppdatering: Det var som jag trodde; den längsta resan blev den som styr bagagereglerna.
Citera
2017-07-06, 22:07
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Uppdatering: Det var som jag trodde; den längsta resan blev den som styr bagagereglerna.
Tack för uppdateringen. Förklarade de på ett begripligt sätt varför?
Hoppas att det stämmer även i verkligheten.
Citera
2017-07-07, 05:50
  #11
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tack för uppdateringen. Förklarade de på ett begripligt sätt varför?
Hoppas att det stämmer även i verkligheten.
Tyvärr inte. Det var ett ganska kort svar från deras kundtjänst och innehöll ingen mer information än vilka vikter som gällde för incheckat respektive handbagage för hela resan.
Jag tror att det kommer gå bra då det inte var några orimliga vikter, inte ens jämfört med inrikesflyget.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2852828

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback