Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-07, 11:14
  #85
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Måste säga att det är skandal hur lätt det måste vara att klättra upp till högspänningsledaren. Verkar ju till och med vara lätt gjort för ett barn.

Jag skulle vilja veta mer om den omkomne. Någon som vet vem han är? Självmord eller fyllegrej?

Jag hade en släkting som träffades av blixten när han campade. Det tog flera timmar för honom att dö. Det här var före mobilernas tid och han var långt ifrån sjukhus.Vad jag förstår blev hans ena ben mycket skadat men jag känner inte till så mycket mer. Själv har jag råkat komma åt ström från ett vägguttag vid en renovering. Skyddet var bortplockat. Jag fick inga synliga skador men helvete vad det gjorde ont. Blev helt stum och chockad. Skulle verkligen inte begå självmord på det sättet, men smaken är ju som baken.
Citera
2017-07-07, 12:31
  #86
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Koppla en spik över (som vi kan säga har 0,1 ohm) en 10 kV, 2mA-strömkälla och det kommer flyta just 2mA, men spänningen över spiken kommer bara vara 0,1*0,002 = 200 µA.


Nu är jag ingen elektriker utan bara en simpel pilot, antagligen är det därför jag inte förstår hur du kan mäta spänning i Ampere?
Men du får gärna förklara det för mig...
Citera
2017-07-07, 14:19
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Nu är jag ingen elektriker utan bara en simpel pilot, antagligen är det därför jag inte förstår hur du kan mäta spänning i Ampere?
Men du får gärna förklara det för mig...
Slarvfel naturligtvis. Det ska vara µV så klart. Poängen är den samma.
Citera
2017-07-07, 15:53
  #88
Medlem
Men det var väl självaste fan vad mycket tjaffs det skulle vara om elektricitet i denna tråden. Här kommer lite konkret info istället:


Snubben som förolyckades var tydligen någon som kallades för "Mapo", troligtvis från eller med kopplingar till Järfälla.

https://www.instagram.com/p/BWLDqRjADgh/

https://www.instagram.com/p/BWNbb6UHoZM/
Citera
2017-07-07, 16:18
  #89
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptodrakon
Men det var väl självaste fan vad mycket tjaffs det skulle vara om elektricitet i denna tråden. Här kommer lite konkret info istället:


Snubben som förolyckades var tydligen någon som kallades för "Mapo", troligtvis från eller med kopplingar till Järfälla.

https://www.instagram.com/p/BWLDqRjADgh/

https://www.instagram.com/p/BWNbb6UHoZM/
Tack för lite mer intressant info (All cred till er med elkunskap
Verkar som att han umgicks en del i Graffitiscenen i Sthlm.
Möjligt att han klättrade upp för att måla/köra en tag?
Citera
2017-07-07, 20:18
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är bra att du har respekt för el. Gå inte i närheten av elapparater, lampor, värmeelement, strömkällor, elledningar eller annan elutrustning över huvud taget. Din okunskap om el visar att det vore livsfarligt för dig och din omgivning.
Förstår inte riktigt hur du menar.
Citera
2017-07-07, 21:50
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billy55
Förstår inte riktigt hur du menar.
Quarrel får naturligtvis svara för sig själv, men gissningsvis är hen ironisk då den som citerades (herrArmbandsur) mer var skrajsen för dumheter än uppvisade kunskapsbaserad respekt för el.

För, som konstaterats i tråden flera gånger nu, att tafsa på båda polerna på ett bilbatteri är inte alls farligt. Det måste till väldigt speciella omständigheter för att det ska vara farligt. Jag ska ha en gammal bild någonstans där jag gör exakt det - kopplar mig till ett bilbatteri och en multimeter. Strömmen känns inte alls och är i storleksordningen tiotals eller hundratals µA. Äh, va fan, jag får väl göra det igen...

Edit: Äh igen. Orka. Har inte ens kvar någon kamera med fjärrutlösning och saknar lämplig hållare för mobiltelefonen. Blir för komplicerat att rigga något där båda händerna ska vara i bild.
__________________
Senast redigerad av DjILY 2017-07-07 kl. 21:57.
Citera
2017-07-08, 00:04
  #92
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Quarrel får naturligtvis svara för sig själv, men gissningsvis är hen ironisk då den som citerades (herrArmbandsur) mer var skrajsen för dumheter än uppvisade kunskapsbaserad respekt för el.

För, som konstaterats i tråden flera gånger nu, att tafsa på båda polerna på ett bilbatteri är inte alls farligt. Det måste till väldigt speciella omständigheter för att det ska vara farligt. Jag ska ha en gammal bild någonstans där jag gör exakt det - kopplar mig till ett bilbatteri och en multimeter. Strömmen känns inte alls och är i storleksordningen tiotals eller hundratals µA. Äh, va fan, jag får väl göra det igen...

Edit: Äh igen. Orka. Har inte ens kvar någon kamera med fjärrutlösning och saknar lämplig hållare för mobiltelefonen. Blir för komplicerat att rigga något där båda händerna ska vara i bild.
Tack för att du svarade för mig.
Citera
2017-07-09, 11:15
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Måste säga att det är skandal hur lätt det måste vara att klättra upp till högspänningsledaren. Verkar ju till och med vara lätt gjort för ett barn.

Jag skulle vilja veta mer om den omkomne. Någon som vet vem han är? Självmord eller fyllegrej?

Jag hade en släkting som träffades av blixten när han campade. Det tog flera timmar för honom att dö. Det här var före mobilernas tid och han var långt ifrån sjukhus.Vad jag förstår blev hans ena ben mycket skadat men jag känner inte till så mycket mer. Själv har jag råkat komma åt ström från ett vägguttag vid en renovering. Skyddet var bortplockat. Jag fick inga synliga skador men helvete vad det gjorde ont. Blev helt stum och chockad. Skulle verkligen inte begå självmord på det sättet, men smaken är ju som baken.
Det går inte att skydda idioter och självmordsbenägna från sig själva. Helt omöjligt!
Citera
2017-07-10, 09:04
  #94
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Tack för lite mer intressant info (All cred till er med elkunskap
Verkar som att han umgicks en del i Graffitiscenen i Sthlm.
Möjligt att han klättrade upp för att måla/köra en tag?

Nej killen är nog bara väldigt sinneslö. Ser så ut iaf. Så han var förmodligen pårökt.
Citera
2017-07-19, 18:48
  #95
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Det finns många som överlevt stötar från kontaktledningar på 16 kV och även att träffas av blixten med varierande grad av skador, det beror på hur strömmen råkar gå.

Tror nog inte det är många som överlevt 16kV som typ på tågledning, max 1-2 pers på 100 kanske.
Citera
2017-12-09, 16:56
  #96
Medlem
Skunken666s avatar
De som är intresserade av hur det förhåller sig med ström kontra spänning och vad som är farligt eller ej, kan med fördel se detta: https://www.youtube.com/watch?v=ubZuSZYVBng
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback