Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-04, 00:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag nämnde ju också att Belgien har fler motsättningar än Schweiz. Men jag tror ändå inte att vi kommer få se Vallonien och Flandern som två självständiga stater i det första taget.

Ja, rätoromanerna har mycket svårt att hävda sig på grund av att de är så få. Men det gör ju också att de knappast utgör någon fara för att Schweiz ska splittras.

När du säger att Quebec har problem med separatism, så ringer det en klocka att jag har hört det någon gång tidigare. Men jag tror inte heller att Kanada kommer att splittras i första taget.


Det är klart att språkgrupperna kan välja att hantera samexistensen på olika sätt (t ex hur många som verkligen kan båda/alla tre språken och har vänner från båda språkgrupperna osv), men Belgien har utan tvekan försvagats inom viktiga samhällsfunktioner. Under de senaste 40-50 åren har landet alltmer glidit isär; flamländare och valloner är idag separata samhällen på många sätt. Det finns nästan inga dagstidningar, tunga politiska partier, universitet, vetenskapliga sällskap eller kyrkor som aktivt och på bred front jobbar på båda språken. Poliskårerna är också separata vad jag förstår, och härom året hade landet ingen regering under sex månader i sträck efter ett val - en kris som hade mycket att göra med den språkliga/etniska klyftan. Oförmågan att fånga upp jihadister och förhindra deras aktiviteter har också en nära koppling till den röriga polissituationen med flera olika poliskårer och såliga komunikationer dem emellan.

Och numera finns det ju också en växande grupp arabisktalande som inte identifierar sig med någondera sidan i landet, som srår utanför och vill driva sin egen kultur. Belgien har blivit ett varnande exempel, men eftersom Bryssel är EU:s de facto huvudstad så anses det inte opportunt att verkligen ta tag i frågan eller diskutera den i media, särskilt inte i Sverige.

Kanada har, vad jag förstår, en mer harmonisk samvaro mellan engelsk- och fransktalande: det finns mycket kommunikation mellan de båda grupperna och deras kulturinstitutioner, många parrelationer över språkgränsen, separatismen i Quebec är numera rätt svag och det finns ingen koppling till någon klassproblematik (franskspråkig underklass i ett land med engelskspråkig dominans). Men Kanada har verkligen arbetat aktivt och medvetet med de här frågorna.

Indien hade förmodligen haft en svagare sammanhålllning om man inte valt att behålla engelskan som ett av de 22 de facto officiella språken (den indiska termen är "scheduled languages", man avstod från det laddade "official language") och gett det en tydlig plats i skolsystemet (det är dessutom arbetsspråk för det indiska parlamentet). Det var kontroversiellt under landets första 10-20 år som fri republik, men engelskan kunde fungera som ett förenande medium eftersom det, till skillnad från hindi, bengali m fl inte hade någon koppling till en särskild region, men samtidigt hade en historisk koppling till hela landets nyare historia. Det blev ett inhemskt lingua franca, och naturligtvis en port mot omvärlden.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2017-07-04 kl. 00:45.
Citera
2017-07-04, 01:48
  #14
Medlem
Och språkklyftorna är naturligtvis ett viktigt skäl till att konceptet med ett verkligt "Europas Förenta Stater", ett federalt stor-EU (USE) efter modell av USA, är dödsdömt. Jag tar upp den här vinkeln eftersom TS ursprungligen postade på politik-forumet.

EU och dess institutioner ger ingen verklig arena för någon genomgripande demokrati nerifrån: för den enskilde medborgaren i ett land är det närmast hopplöst att informera sig i detalj om en aktuell EU-fråga (utanför hans eget land) och verkligen påverka i realtid innan frågan i praktiken är avgjord - det skulle i de flesta fall kräva djupa kunskaper i minst tre. fyra stora EU-språk och mycket mer inläsning på media, lagstiftning etc än vad de allra flesta vanliga medborgare har en chans att klara av. Spelplanen blir tippad till förmån för betalda lobbyingbyråer, nätverk av tankesmedjor och partier, storföretag osv - och EU:s egen kamarilla.

Dessutom vill inte de allra flesta svenskar, tyskar, belgier, fransmän etc ha en statsbildning där en majoritet baserad i södra och östra Europa tvingar på hela kontinenten mer eller mindre urmodiga och ogenomtänkta lagar och reaktionär politik. Med andra ord; det finns inget europeiskt "demos" som kan äga demokratin på EU-nivå på ett tydligt sätt - och språket är en viktig orsak till detta.
Citera
2017-07-08, 21:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Du har rätt! Från och med nu kommer jag enbart prata svenska i alla sammanhang (utom utländska internetforum). Dom som inte förstår svenska får man helt enkelt kommunicera med som man gör med hundar!


Så om du träffar en turist i Sverige så kommer du inte att konversera med denna?

Smart kille, mycket smart.
Citera
2017-07-08, 21:20
  #16
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Frågan är varför nationalister är ointresserade av språkfrågor? Jag kallar dem för "nationalister," för jag är snäll, men många andra epitet skulle passa; såsom sverigevänner, nazister...

Många nationalister är ju redan väldigt språkbegåvade, så dom tar väl för givet att den intellektuella halvan av nationalismen ska vara språkmästare. Den andra halvan tillhör ju gatuaktivisterna, och där förväntas kämparglöd framför språkförmåga.

Många nationalister arbetar ju inom rättsväsendet, och det är väl få jurister som inte är språkintresserade. Det hela tas för givet.
Citera
2017-08-11, 11:28
  #17
Medlem
teasardigs avatar
Den här videon vill jag diskutera:

https://www.youtube.com/watch?v=NFwlRr75wkM

Lyssna på vad de skriker: "Mohammed, Abdullah, go away!" Det är inte svenska. Jag tycker det är väldigt respektlöst av dem att trampa på det absolut svenskaste vi har i Sverige, nämligen svenskan. Hur kan dessa idioter kalla sig för nationalister när de inte ens kan använda sig av vårt språk inom landets gränser?

Jag blir seriöst äcklad av det. När alla i Sverige pratar engelska till vardags med varandra, då slutar Sverige att vara en nation. Då är vi en ihålig stat som lika gärna skulle kunna vara en amerikansk delstat eller en del av Storbritannien. Denna utveckling skyndar Nordisk Ungdom på genom att skandera på engelska. Därför är de att betrakta som antinationalistiska globalister och absolut inga nationalister.
Citera
2017-08-12, 02:06
  #18
Medlem
Ja det blir två delvis skilda saker. DELS att man gärna använder engelska och kanske rent av diverse låneord... Vilket kan utarma svenskan.

DELS Det är en intressant iakttagelse. De som ÄR nationalister - ja hypernationalister - slår de vakt om sin egen goda svenska?
Vi vet ju att många INTE gör det, de kör med väldigt dålig svenska. Eller lånar rent av gärna amerikanska ord och uttryck. Detta gäller dock främst den undre halvan, så att säga.

Nu låter jag vara osagt hur det är med de bildade bland dessa. Övre halvan, s.a.s.
Jag har inte analyserat.
Citera
2017-08-12, 19:50
  #19
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Många nationalister är ju redan väldigt språkbegåvade, så dom tar väl för givet att den intellektuella halvan av nationalismen ska vara språkmästare. Den andra halvan tillhör ju gatuaktivisterna, och där förväntas kämparglöd framför språkförmåga.

Många nationalister arbetar ju inom rättsväsendet, och det är väl få jurister som inte är språkintresserade. Det hela tas för givet.
"Många nationalister är ju redan väldigt språkbegåvade - många nationalister arbetar ju inom rättsväsendet." Hur definierar du många och varför var du tvungen att förstärka dina åsikter med ett adverb? Har du källor på dina påståenden?

Jag anser att nationalister är lite bakom flötet vad det gäller det svenska språket. Har aldrig läst något bra som är skrivet av en nasse. Det är ofta i fel tempus, skribenten använder pronomen efter sin egen dialekt och skriver gärna versaler i fel sammanhang tillsammans med många skiljetecken. Sen har jag tänkt på att nationalisterna oftast är i affekt och det förstärker det skitnödiga och pissdåliga skriveriet.
Citera
2017-08-15, 03:22
  #20
Medlem
Furiennas avatar
Fast du verkar ha missat att alla nationalister inte är nazister. Jag är till exempek nationalist men inte nazist, och jag vill då verkligen tala och skriva på korrekt svenska.
Citera
2017-08-17, 16:25
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Skribenten använder pronomen efter sin egen dialekt...

Nu tillhör jag inte själv gruppen, men det kan inte vara så att de tycker att deras egen dialekt har företräde över rikssvenska? Själv försöker jag konsekvent använda skånsk grammatik istället för svensk. Nu är ju skånsk patriotism svårt att förena med svensk nationalism, men för folk från "ursvenska" landskap kan väl svensk nationalism mycket väl förenas med ett värnande om lokal kultur?
Citera
2017-08-18, 19:32
  #22
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Nu tillhör jag inte själv gruppen, men det kan inte vara så att de tycker att deras egen dialekt har företräde över rikssvenska? Själv försöker jag konsekvent använda skånsk grammatik istället för svensk. Nu är ju skånsk patriotism svårt att förena med svensk nationalism, men för folk från "ursvenska" landskap kan väl svensk nationalism mycket väl förenas med ett värnande om lokal kultur?
Dialekter kan man tala, men inte användas i skrift om det inte handlar om prosa. Det kommer en banjo-varning över mig när (framför allt) nationalister skriver och då är det inte personer med dyslexi jag syftar på, utan dumbommar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback