Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 09:38
  #109
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Den enda profet=aposteln som kom efter Jesus var Saul. Eller hur?

Det beror på vilka kriterier som användas i definitionen av "profet/apostel".
Citera
2017-12-27, 08:05
  #110
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascisten
Jag är inte särskilt troende, men ser bara tortyr, krig, död och ondska inom religionen Islam. Finns det någon som håller med om att det kanske var djävulen själv som reinkarnerades som "profeten" Muhammed för ca 1400 år sedan?

Han spelade Gud ett spratt o lurade så många människor som nu tillber den s.k. Allah? Nu har han lurat mer än 1,5 miljarder människor!
Jag har själv länge varit av åsikten att islam är Satan's påfund. Om vi säger så här: om Gud finns på riktigt, och att för 2,000 år sedan var Jesus Gud förkroppsligad, ja då var Muhammed antingen Satan förkroppsligad eller i en allians med djävulen. Detta är den enda korrekta kristna uppfattningen man kan ha, och Vatican II är politiskt korrekt trams och betahanne cuckery som försöker legitimera islam genom att hävda att muslimer skulle ha något med Gud att göra ("we're all children of Abraham", som påven sa för några år sedan).

Islam är inget annat än genuin ondska, sedan om det finns någon övernaturlig förklaring eller koppling till islams bakgrund, det är en mer svårtolkad fråga, men allt med islam är sataniskt fult och islam som sådan är inget annat än organiserad iGnorans.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-12-27 kl. 08:08.
Citera
2017-12-27, 17:38
  #111
Medlem
Bogomils avatar
Människan är kapabell till att konstruera sina egna dumheter (som t.ex.islam) ... utan att nån "satan" är nödvändig för processen.
Citera
2017-12-28, 10:57
  #112
Medlem
EnSpeciellMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascisten
Jag är inte särskilt troende, men ser bara tortyr, krig, död och ondska inom religionen Islam. Finns det någon som håller med om att det kanske var djävulen själv som reinkarnerades som "profeten" Muhammed för ca 1400 år sedan?

Han spelade Gud ett spratt o lurade så många människor som nu tillber den s.k. Allah? Nu har han lurat mer än 1,5 miljarder människor!

Tror du över-komplicerar det hela, tror "profeten" snarare hade rökt lite substanser när han såg Ängeln...
Citera
2017-12-28, 12:28
  #113
Medlem
gabrielle2s avatar
Det är individen som lurar sig själv.
Följer både rått och ruttet.

Var och en vet hur den skall bete sig mot sin näste utan att knäppa händer, dunka huvudet i väggen eller böja sig sex ggr per dag.

Att kalla sitt egna handlande för satan eller Gud är verkligen att frånta sig sitt egna ansvar och man väljer att inte vara fri.
Citera
2017-12-28, 14:28
  #114
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Var och en vet hur den skall bete sig mot sin näste utan att knäppa händer, dunka huvudet i väggen eller böja sig sex ggr per dag.

Exempel på denna konsensus-etik ... tack.
Citera
2017-12-28, 15:24
  #115
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Exempel på denna konsensus-etik ... tack.
Ja du har fått ett exempel.
Nämligen min åsikt om saken.
Dvs inte en sanning.
Citera
2017-12-28, 15:39
  #116
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Att kalla sitt egna handlande för satan eller Gud är verkligen att frånta sig sitt egna ansvar och man väljer att inte vara fri.
Logiken haltar något eftersom man precis lika gärna kan hävda att avhändande av ansvar skapar större handlingsutrymme och således frihet? Islam är väl som alla andra trosföreställningar: de skapar frihet för somliga och begränsningar för andra.
Citera
2017-12-28, 16:16
  #117
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Logiken haltar något eftersom man precis lika gärna kan hävda att avhändande av ansvar skapar större handlingsutrymme och således frihet? Islam är väl som alla andra trosföreställningar: de skapar frihet för somliga och begränsningar för andra.
Ja det får halta bäst det vill.
Det jag ser tydligast av allt är att människan lämnat över sin egna hjärna till dem de fått till sig vet mer om människor än vad de själva gör.
Hela världen är fullkomligt dysfunktionell.
Finns Satan har han lurat oss alla.
Finns Gud så verkar han inte ens bry sig.
Citera
2017-12-28, 16:46
  #118
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det får halta bäst det vill.
Det jag ser tydligast av allt är att människan lämnat över sin egna hjärna till dem de fått till sig vet mer om människor än vad de själva gör.
Hela världen är fullkomligt dysfunktionell.
Finns Satan har han lurat oss alla.
Finns Gud så verkar han inte ens bry sig.
De finns i människors hjärnor, ingen annanstans. De är en metod att göra sig fri från ansvar, så långt håller jag definitivt med dig.
Citera
2017-12-28, 17:31
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det får halta bäst det vill.
Det jag ser tydligast av allt är att människan lämnat över sin egna hjärna till dem de fått till sig vet mer om människor än vad de själva gör.
Hela världen är fullkomligt dysfunktionell.
Finns Satan har han lurat oss alla.
Finns Gud så verkar han inte ens bry sig.
Alternativt har Satan pepprat honom full med gudomlig kryptonit så att han förlorat sina superkrafter.

Människan måste ha fri vilja så att hon kan göra fel och det måste finnas en substans som gör Gud svag. Annars blir det ingen spännande story att berätta i söndagsskolan.
Citera
2017-12-28, 18:46
  #120
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Exempel på denna konsensus-etik ... tack.

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja du har fått ett exempel.
Nämligen min åsikt om saken.

Tackar för denna manifestation av navelskådande "konsensus", och sen kommer givetvis frågan om hurvida detta är annat än predikande från ditt håll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback