Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-09, 23:16
  #253
Medlem
Perdites avatar
Det går ju inte, men om man hade kunnat färdas fem gånger snabbare än ljusets hastighet så skulle ju tiden gå baklänges. Hur många år bakåt i tiden hade man kommit om man hade färdats i fem gånger ljusets hastighet i tio år om man räknar på det?
Citera
2017-09-17, 01:30
  #254
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Stämmer detta påstående, endast teoretiskt nu.???

Fiction-historia....Jag har kommit på ett sätt att färdas 5 ggr ljusets hastighet i rymden.

Jag är 30 år gammal och skall åka på en rymd-tur . Jag ska vara borta 10 år.

Jag vinkar hejdå till min fru som är 30 år och mitt barn som är 10 år.

Jag kommer tillbaka är 40 år.Jag har åldrats 10 år.
Min fru är 80 år och mitt barn 60 år..!!!!!!!

Tillägg : jag menar jag skall vara borta tills jag åldrats 10 år..
Teoretiskt så skulle du åka bakåt i tiden om du skulle kunna överstiga ljusets hastighet (men du blir ett svart hål innan du uppnår c). Det är inte ens 3D eller 2D vid c, utan 1D (en oändligt liten punkt).

Vid ljusets hastighet (c) så försvinner rummet, det blir platt och försvinner liksom framtiden för vårt universum (vi faller mot ett allt större rum där materian blir noll, men först kommer materian att bli svarta hål och rummet kommer att upphöra att existera (det blir nada och noll stort).
__________________
Senast redigerad av fillefilosof 2017-09-17 kl. 01:35.
Citera
2017-09-17, 01:59
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Det går ju inte, men om man hade kunnat färdas fem gånger snabbare än ljusets hastighet så skulle ju tiden gå baklänges. Hur många år bakåt i tiden hade man kommit om man hade färdats i fem gånger ljusets hastighet i tio år om man räknar på det?
Använder man samma formler som för allt under ljusets hastighet i en dator så får jag NaN, precis som när jag delar med noll. Alltså att något gick fel i beräkningen, det är inte logiskt. Det högsta som ger ett giltigt svar är 100%, och då stannar tiden (man är redan 50 år framåt i tiden och har alltid varit det)

Eftersom ett närmande av ljusets hastighet är att tiden slutar gå i vår riktning så borde det immebära att man redan är i framtiden för t.ex. 10 år sedan, eller att man redan är i framtiden gånger 5 (vad nu det innebär). Det blir knasigt.
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-09-17 kl. 02:05.
Citera
2017-09-17, 20:51
  #256
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Däremot är det sanning igenom tester att om du har två klockor. Ena klockan ligger på ett bord och andra klockan cirkulerar runt jorden i 1 år. Då kommer klockan som cirkulerar runt jorden, visas sig gå mycket långsammare än klockan som bara låg på ett bord. Detta är mätbart och har beprövat.

Hur hänger det där ihop? Det känns som om båda klockorna borde gått lika långt även om den ena rest jorden runt?
Citera
2017-09-17, 20:57
  #257
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Hur hänger det där ihop? Det känns som om båda klockorna borde gått lika långt även om den ena rest jorden runt?

Hehe..
Citera
2017-09-17, 21:06
  #258
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hehe..

Skulle iofs kunna ha något att göra med hur klockor fungerar vilket jag inte är alls insatt i.
Citera
2017-09-17, 21:50
  #259
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Skulle iofs kunna ha något att göra med hur klockor fungerar vilket jag inte är alls insatt i.


Ja som exempel dra tillbaka klockan...

Vad går snabbast då ?
Citera
2017-09-17, 22:25
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Ja som exempel dra tillbaka klockan...
Nu är det inte vilka moraklockor som helst utan atomur de mäter med. Så du får sitta med pincett och förstoringsglas och pyssla ihop isotoperna igen om du vill backa klockan. Glöm inte skyddsglasögon!
Citera
2017-09-17, 22:58
  #261
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Hur hänger det där ihop? Det känns som om båda klockorna borde gått lika långt även om den ena rest jorden runt?
Klockorna går i samma hastighet, men rumstiden (som är en dimension och relativt liksom vi redan vet) och därför så kommer klockorna visa olika om klockorna färdas i olika rumsdimensioner som styrs av hastigheten i rumsdimensionen.

Enkelt att förstå, eller hur?

I hastigheten c kommer tiden och klockorna (liksom atomerna och dess elektroner) stå absolut stilla. Liksom de skulle göra om den massan haft den absoluta nollpunkten för temperatur. Båda fallen är dock omöjliga att uppnå då vi inte har tillgång till oändligt med energi.
__________________
Senast redigerad av fillefilosof 2017-09-17 kl. 23:01.
Citera
2017-09-22, 01:06
  #262
Medlem
Om vi skickar ut en rymdskepp med robotar, den färdas 100% ljusethastighet.
Betyder det att vi kommer förlora den?

En annan fråga om vi färdas vid ljusetshastuget runt Jorden, hur skulle Jorden se ut om vi tittade på den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback