Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-02, 16:08
  #1
Medlem
Jessigirlies avatar
Hej...
Jag undrar om nån verkligen vet, hur mina djur verkligen vet att det är dags att sova?
Varje kväll går jag till alla mina djur o säger god natt, o på sista tiden har jag märkt hönan, hunden o tom en kråka som verkar bo under nocken i ladan, verkar ha gått o lagt sig INNAN jag kommer dit o släcker lyset..?

Hur kan detta komma sig? Dom har ingen egen klocka, jag gör inget speciellt innan jag går ut, inget alls som kan ge nån aning om att det börjar bli dags att sova?😃
Har dom utvecklat ett eget språk, känner dom på sig, eller märker dom bara ändå att kl är mkt, o att det är nattdags,?
Citera
2017-07-02, 16:56
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Djuren blir väl helt enkelt trötta och somnar. Svårare än så är det väl inte.
Citera
2017-07-02, 17:32
  #3
Medlem
Frawjons avatar
Man har en biologisk "klocka" i kroppen som säger ungefär när det är dags att sova.
Citera
2017-07-02, 18:39
  #4
Medlem
Strychnos avatar
Det är den cirkadiska klockan som är anledningen till att dom bestämt sig för att sova.
Alla djur, bakterier, svamp, människor och växter, etc har en sådan biologisk klocka.
Citera
2017-07-03, 18:38
  #5
Medlem
Jessigirlies avatar
Jovisst för den skull biologiska klockan, men förut gick jag ut nästan 1.5 timme tidigare, o samma sak då?
Cirkadisja klockan? Ska googla!😃
Citera
2017-07-08, 12:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Jovisst för den skull biologiska klockan, men förut gick jag ut nästan 1.5 timme tidigare, o samma sak då?
Cirkadisja klockan? Ska googla!😃


Från engelskspråkiga Wikipedia:

Citat:
A circadian rhythm /sɜːrˈkeɪdiən/ is any biological process that displays an endogenous, entrainable oscillation of about 24 hours. These 24-hour rhythms are driven by a circadian clock, and they have been widely observed in plants, animals, fungi, and cyanobacteria.

The term circadian comes from the Latin circa, meaning "around" (or "approximately"), and diēm, meaning "day". The formal study of biological temporal rhythms, such as daily, tidal, weekly, seasonal, and annual rhythms, is called chronobiology. Processes with 24-hour oscillations are more generally called diurnal rhythms; strictly speaking, they should not be called circadian rhythms unless their endogenous nature is confirmed.
Although circadian rhythms are endogenous ("built-in", self-sustained), they are adjusted (entrained) to the local environment by external cues called zeitgebers (from German, "time giver"), which include light, temperature and redox cycles.

https://en.wikipedia.org/wiki/Circadian_rhythm
Citera
2017-07-08, 22:04
  #7
Medlem
Jessigirlies avatar
jaha! Då förstår jag!😃
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback