• 9
  • 10
2017-11-08, 16:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyper
Thaimat är ju ofta så överjävligt starkt kryddat så man känner varken om det smakar bra eller dåligt pga att tungan blir bedövad i samband med första tuggan. Men jag gillar thaimat!
Med det menar du hetta?
För tycker det är ofta man äter rätt subtila smaker, men ändå är starkt som faan.
Citera
2017-11-08, 17:31
Medlem
Tycker all thaimat smakar likadant faktiskt, iaf där jag bor.
Den är ju inte äcklig men det är ju ingen kulinarisk upplevelse iaf
Citera
2017-11-10, 23:02
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thirdInch
Jo men det jag mest reagerar på är att dessa idioter som älskar thaimat så in i helvete, inte fattar att svensk mat består av annat än Mammas köttbullar! Bara för att dem aldrig haft ork att intressera sig för svensk matkonst och gått och handlat halvfabrikat på ICA innan de upptäckte thaikrogen runt hörnet...

Du generaliserar friskt.
Helt utan kunskap, vilket märks tydligt.
Ditt språk, din... ?.... över de som tycker om mat från t.ex. östasien.
Vilken materfarenhet från den delen av världen har du annat än den från hörnet nere på torget?
Berätta gärna.
Vad gör att det ena måste utesluta det andra?

Åt en varm underbar japansk middag i lördags. Fantastisk.
Kroppkakor m öländska trad. tillbehör i onsdags.
Och ser fram emot trad. Skånsk Gåsmiddag på söndag.

Men vet du vad?
Thai Orkidé vid torget intill har grym hämtmat ibland.
Mycket mat. Tre mat på fyra personer räcker.
Bra variation på de olika rätterna då. Smaker och hetta.
Räcker till alla.

Matintresserad?
Äta bra vällagad mat med öppet sinne. Och variation.

Citera
2017-11-11, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Du generaliserar friskt.
Helt utan kunskap, vilket märks tydligt.
Ditt språk, din... ?.... över de som tycker om mat från t.ex. östasien.
Vilken materfarenhet från den delen av världen har du annat än den från hörnet nere på torget?
Berätta gärna.
Vad gör att det ena måste utesluta det andra?

Åt en varm underbar japansk middag i lördags. Fantastisk.
Kroppkakor m öländska trad. tillbehör i onsdags.
Och ser fram emot trad. Skånsk Gåsmiddag på söndag.

Men vet du vad?
Thai Orkidé vid torget intill har grym hämtmat ibland.
Mycket mat. Tre mat på fyra personer räcker.
Bra variation på de olika rätterna då. Smaker och hetta.
Räcker till alla.

Matintresserad?
Äta bra vällagad mat med öppet sinne. Och variation.

Snyggt svar mjukis!
Jag blev också lite intresserad av vilka preferenser thirdinch har gällande thaimat.
Och gällande svensk husman för den delen.
Om thirdinch lagar kroppkakor, rårakor, fläsklägg, saltsill och sillflundra hemma så har hen min respekt.
Vore kul med ett svar från thirdinch om vad hen anser är svensk husman och vilken typ av thailändsk mat hen anser att vi är idioter som äter.
Blir gåsamiddag här hemma Söndag också, den traditionen behåller jag, även om det var längesen jag bodde i skåne.
Och även om jag är den enda i Jämtland som äter svartsoppan.
Senast redigerad av cdec 2017-11-11 kl. 11:44.
Citera
2017-11-14, 01:15
Medlem
Hupats avatar
Äntligen någon som är likasinnad! Wok är det absolut värsta jag vet. Nej, det blir liksom inte bättre för att du har i någon sås som luktar piss och har i massa jordnötter. Vad gillar ens folk med thaimat? Spyr av bara tanken.
Citera
2017-11-19, 14:40
Medlem
Rankin99s avatar
Jag älskar både svensk och thailändsk mat.
Flickvännen är från Bangkok och hon lagar riktigt goda rätter. Lagom starkt med färska örter och grönsaker.
Hon lagar på traditionellt vis med egna kryddpastor och då självklart mosade i en stenmortel.
Blir aldrig samma med köpta kryddpastor. Lite som att koka egen köttfond jämfört med köpa.
Lite mera jobb, men det är lätt värt det.
Mitt råd är avfärda inte förrän du har smakat maten gjord på det traditionella viset.
Citera
2017-11-19, 14:47
Medlem
Citat:
Jag fattar inte grejen med "åh vad gott thaimat är dom vet hur man ska krydda här i Sverige har vi bara köttbullar med lingonsylt!". Har dessa personer ens smakat på svensk husmanskost? Finns massvis med fina recept från tex 1800-talet.

Men nej istället ska man stoppa i sig grönsaker som bränner käften så att man inte ens kan göra skillnad på socker och salt efteråt. Jag menar all deras mat är ju samma skit. Fisk med chili, grönsaker med chili, svamp med chili, kött med chili. Och kanske lite ingefära till. Helt usel, primitiv matlagning, bara snäppet mer avancerat än negrernas kokkonst.

Så var god och stoppa upp er thaimat i röven, era förbannade gulingar. Hoppas USA bombar er som de bombade Vietnam! Så mycket hatar jag thaimat.

Tycker ni också att thaimat är överskattad dynga som bara White trash-folk gottar sig i?
Det här måste vara det mest korkade jag läst denna veckan. Grattis.
Citera
2017-11-19, 20:41
Medlem
StigAllans avatar
Det finns folk som inte tål koriander, tycker att den kryddan luktar illa utav helvete.
Är nog den som ställer till thaikäket för vissa.
Kan kanske vara någon överkänslighet inblandad.
Vet folk som inte pallar bladselleri t.ex.
Citera
2017-11-19, 22:05
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Larb Moo på färs är iofs rätt gott, men det är alldeles för få Thai-hak som erbjuder det. De flesta är bara rätt trista kloner av varandra med Kycklingbitar dränkta i nån kryddad soppa, eller sega köttstycken dränkta i någon kryddad soppa, och hälvhjärtade wokade eller kokta grönsaker. Kan bli rätt slabbigt.

Finns dock bra ställen, men man får leta lite, eller gå till de mest kända där det alltid är fullsatt.
Citera
2017-11-19, 22:11
Medlem
morrunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Jag älskar både svensk och thailändsk mat.
Flickvännen är från Bangkok och hon lagar riktigt goda rätter. Lagom starkt med färska örter och grönsaker.
Hon lagar på traditionellt vis med egna kryddpastor och då självklart mosade i en stenmortel.
Blir aldrig samma med köpta kryddpastor. Lite som att koka egen köttfond jämfört med köpa.
Lite mera jobb, men det är lätt värt det.
Mitt råd är avfärda inte förrän du har smakat maten gjord på det traditionella viset.

Det gör verkligen skillnad med bra råvaror. Önskar att jag lärt mig laga mat traditionellt när jag var ute och reste för några år sedan. Går inte att jämföra maten med de flesta thaiställen som finns här.
Citera
2018-07-10, 11:26
Medlem
Citat:
Jag har ätit thaimat. Min kompis har importerat en thaifru och jag har smakat hennes "kokkonst".

Exempel på svensk 1800-talsrätt: ugnstekt gös med dill och lök och enbär.

Du tror inte det finns stekt fisk i Thailand då?
Citera
2018-07-10, 15:08
Medlem
provisions avatar
Är inget stort fan av asiatiskt men kina mat alla dagar i veckan över thaimat. Förstår inte hypen och vurmandet för thaimat? Ätit med en kollega någon gång och har inte gillat något av det jag köpt.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in