Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-02, 15:52
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Inte för att att jag använder den så mycket.
Men inhandlade en sån här https://www.dustinhome.se/product/50...FQK1GAodmAkKWw

Jävligt nöjd iaf.


Den såg väldigt bra ut men lite för stor. Kan du hitta någon motsvarande 14-tummare?
Citera
2017-07-02, 16:05
  #14
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Den såg väldigt bra ut men lite för stor. Kan du hitta någon motsvarande 14-tummare?

nej du, den googlingen får du ta själv

Det enda jag kan tillägga är att jag kollade på en mindre Lenovo innan jag köpte den jag har nu.
Den hade fått kritik för dålig ljusstyrka och högt fläktljud, så jag backade och slog till på den jag länkade.
Och den är jag som sagt väldigt nöjd med.
Citera
2017-07-03, 13:02
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l150
nej du, den googlingen får du ta själv

Det enda jag kan tillägga är att jag kollade på en mindre Lenovo innan jag köpte den jag har nu.
Den hade fått kritik för dålig ljusstyrka och högt fläktljud, så jag backade och slog till på den jag länkade.
Och den är jag som sagt väldigt nöjd med.

Vilken mindre Lenovo?
Citera
2017-07-03, 18:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det finns ingen anledning att du behöver en i7. Det jag skulle rekommendera är att du fokuserar på är att ja, minst 8 GB ram, helst som kan uppgraderas till 16. Och ja, SSD, för det kommer helt avgöra hur snabb du upplever att datorn är. Utöver det, byggkvalitet. Du kommer bära runt på den mycket. HPs nyare elitebooks är riktigt nice, men dom kostar utanför din budget. Kanske om du kan hitta en sådan begagnat?

Den här t ex:

http://www.billigteknik.se/begagnade..._skick-klass_c

Fast då får du uppgradera med mer ram.

Här är en annan begagnad elitebook:

http://www.billigteknik.se/begagnad-...8gb-260gb.html

Som redan har 8 GB, och lite närmre ditt krav i storlek på SSDn. Jag tror dock inte att du behöver 256 GB. Du kan komplettera med en extern HDD som du kan långlagra större filer på.

Den första modellen jag länkade är dock smidigare, lättare, och enligt min uppfattning, så är byggkvaliteten bättre.

Den första datorn jag länkade är begklass C, så den är nog inte i så fint skick. Köp inte den. Men håll utkik efter något sådant, det skulle nog bli det bästa köpet.

De flesta laptops verkar ha 8 GB ram. Är det kanske vettigare att satsa på 8 GB om man vill att datorn ska hålla en längre tid?
Citera
2017-07-03, 18:37
  #17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
De flesta laptops verkar ha 8 GB ram. Är det kanske vettigare att satsa på 8 GB om man vill att datorn ska hålla en längre tid?

8 GB är vad du vill ha nu, minst. Det kommer bli 16 GB senare, men det dröjer ett tag tror jag. Svårt att veta säkert dock.

Ska du köpa något med 4 GB så budgetera för att köpa till mer minne också. Och som jag skrev, datorn jag länkade var bara ett exempel. Om du ändrar dig om din begagnat-princip, så köp inte just den. Den var "begagnatklass c", vilket är rätt slitet.

Men varför är du så benhård på 14 tum? Är det en lättviktare så är 15,6 också rätt lätt att bära med sig. Datorn som l150 tipsade om verkar riktigt nice.
Citera
2017-07-03, 19:05
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
8 GB är vad du vill ha nu, minst. Det kommer bli 16 GB senare, men det dröjer ett tag tror jag. Svårt att veta säkert dock.

Ska du köpa något med 4 GB så budgetera för att köpa till mer minne också. Och som jag skrev, datorn jag länkade var bara ett exempel. Om du ändrar dig om din begagnat-princip, så köp inte just den. Den var "begagnatklass c", vilket är rätt slitet.

Men varför är du så benhård på 14 tum? Är det en lättviktare så är 15,6 också rätt lätt att bära med sig. Datorn som l150 tipsade om verkar riktigt nice.


Har testat 15,6 i butik och det kändes för stort. Ja, den verkar onekligen vara bra. Ska ta en närmare titt på den.

Anser du att det "räcker" med 8 GB ram?

Tacksam för era svar .
Citera
2017-07-03, 19:10
  #19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Har testat 15,6 i butik och det kändes för stort. Ja, den verkar onekligen vara bra. Ska ta en närmare titt på den.

Anser du att det "räcker" med 8 GB ram?

Tacksam för era svar .

15,6 är inte jättemycket större än 14, men visst, det är du som ska ha datorn, inte jag, så det får du avgöra.

Vad som räcker har helt att göra med vad man använder datorn till, men för en generell surf- och ordbehandlingsdator är 8 GB fullt tillräckligt.
Citera
2017-07-03, 19:14
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
15,6 är inte jättemycket större än 14, men visst, det är du som ska ha datorn, inte jag, så det får du avgöra.

Vad som räcker har helt att göra med vad man använder datorn till, men för en generell surf- och ordbehandlingsdator är 8 GB fullt tillräckligt.


Kan väl tänka mig en 15,6 om datorn inte väger så värst mycket. De som är 15,6 (i alla fall hos Elgigantens fysiska butik) var relativt tunga.
Citera
2017-07-03, 19:28
  #21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Kan väl tänka mig en 15,6 om datorn inte väger så värst mycket. De som är 15,6 (i alla fall hos Elgigantens fysiska butik) var relativt tunga.

Lenovon du blev tipsad om väger 2.1 kg enligt vad som står på dustin. Det är inte tungt. Visst, inte lika lätt som HPn du kände på, som vägde typ 1.6 enligt elgiganten, men det borde inte vara jobbigt att bära på.
Citera
2017-07-06, 11:52
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
OK, specen ser ju helt OK ut. Och billigare än datorn TS har spanat på. Jag tror att det kan vara ett bra köp för TS.

Inte lite stor för att släpa med sig?
Citera
2017-07-06, 11:54
  #23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Inte lite stor för att släpa med sig?

Nej, det tror jag inte. Det är klart att ett halvt kilo spelar roll, men 2 kg är fotfarande en smidig dator.
Citera
2017-07-07, 21:36
  #24
Medlem
Någon som har ytterligare förslag att bidra med?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback